Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 13 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Zdroje.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 13 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Zdroje."— Transkript prezentace:

1 Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 13 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Zdroje zvuku, hudební nástroje Ročník: Časová dotace:8. 1 h Anotace: – žák si připomene rozdíl mezi hluky a tóny – žák uvede různé zdroje zvuku – žák se seznámí s rozdělením hudebních nástrojů podle principu tvoření zvuku Datum: Autor:

2 METODICKÝ PŘEHLED Klíčové kompetence:– k učení – čtení s porozuměním, srovnávání informací, schémata Očekávané výstupy:– žák vysvětlí rozdíl mezi hlukem a tónem – žák rozdělí hudební nástroje podle principu tvorby tónu Výukové strategie:– komentovaná prezentace – samostudium, vzájemná konzultace Metodický postup:– prezentace s komentářem – samostudium – diskuze – domácí studium Pomůcky:– počítač s prezentačním software Zdroje:– Rozdělení hudebních nástrojů (Konzervatoř v Brně):

3 Zvuk – podstata – připomeňme si: Zvuk je mechanické vlnění molekul nosného prostředí, například vzduchu. Zvuk zkoumá věda zvaná akustika. Rozdělení zvuků: …. tóny – vznikají pravidelným kmitáním částic, mají svoje měřitelné charakteristiky …. hluky – vznikají nepravidelným kmitáním částic, určení jednoznačných charakteristik bývá obtížné

4 Zvuk – zdroje Zdroj zvuku = to, co je schopno mechanicky rozkmitat těleso v oblasti slyšitelných frekvencí Kmitat mohou – pevná tělesa – kovové desky, struny, tyče (vysoká rychlost šíření zpravidla příčného vlnění) – položte si někdy ucho na kovové zábradlí či plechovou vanu – kapalná tělesa – molekuly vody v bazénu (šíří se zpravidla podélným vlněním) – ponořte se v bazénu a zaposlouchejte se – plynná tělesa – šíření zvuku vzduchem již známe poměrně slušně (podélné vlnění, vlnoplochy, …) – lehněte si v létě na louku a užívejte si ten koncert

5 Hudební nástroje Hudební nástroje = zdroje zvuků, které lze hudebně využít (většinou jde o tóny, někdy i o hluky) Rozdělení hudebních nástrojů: – strunné (chordofony) – chvění struny … kytara, klavír, housle, harfa, cimbál, koto – dechové (aerofony) – chvěním vzduchu, plátku či jazýčku … flétna, píšťala, klarinet, saxofon, trubka, didgeridoo – samozvučné (idiofony) – vlastním chvěním … metalofon, xylofon, gong, činel, triangl, claves, – blanozvučné (membranofony) – chvění blány … tympány, bubny, djembe, conga, taiko – elektrofonické – mechanicky tvořený tón je elektricky snímán … elektrická kytara, basová kytara – elektronické – tón je tvořen elektronicky (generátor, samply) … syntézátor, keyboard, sampler, Hammondovy varhany

6 Hudební nástroje Úkol č. 18: Zamysli se, kam zařadíš tyto hudební nástroje: … varhany, boomwhackers, cemballo, vibrafon, pozoun, kontrabas, akordeon, loutna


Stáhnout ppt "Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 13 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Zdroje."

Podobné prezentace


Reklamy Google