Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

33.1 Balady a romance Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "33.1 Balady a romance Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:"— Transkript prezentace:

1 33.1 Balady a romance Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová Balada Romance Vzal sekeru na ramena, uťal vrbu od kořena, padla těžce do potoka, zašuměla od hluboka, zašuměla, zavzdychala, jak by matka skonávala, jak by matka umírajíc, po dítku se ohlédajíc. Poznáš podle ukázky následující díla? Kdo je jejich autorem? O jaký literární žánr se jedná? Přišlo k polce město celé! „Pěkně vítám,“ chudý řekl, bohatý vzal klobouk s hlavy, král i korunu svou smekl. Jak se polka roztočila, král chyt‘ králku, kníže kněžku, Jozífek vzal Kačku za pás, Tonik kýv‘ si na Anežku. Hej ten výskot, hej ta vřava! tisícům se svítí oči — je to přelud nebo pravda — vždyť i světnice se točí — stěna sem tam otáčí se, kamna sem tam potácejí, lavice se nadzdvihují, trámy v stropě obracejí — polka jede — polka jede!

2 33.2 Co již víme? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Kytice z pověstí národníchKytice z pověstí národních (1853) Karel Jaromír Erben ( ) - český historik, právník, archivář, spisovatel, básník, překladatel a sběratel českých lidových písní a pohádek - sbírka 13 balad: Johann Wolfgang von Goethe ( ) - německý básník, prozaik, dramatik, historik umění a umělecký kritik, právník a politik, biolog a stavitel - např. balada Král duchů

3 33.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Balada lyrickoepická báseň znaky: pochmurný děj tragický konec rychlý dějový spád časté užití přímé řeči Lidová balada vystupují zde často nadpřirozené bytosti hlavními hrdiny obyčejní lidé – často podléhají vyšším silám (osudu, neštěstí spojenému s bídou, válkou apod.), mravně selžou např. J. W. Goethe, K. J. Erben Sociální balada zaměřená na společenské problémy upozorňuje často na bídu a sociální nespravedlnost např. P. Bezruč, J. Wolker Romance protikladem balady znaky: radostný, veselý děj šťastný konec např. J. Neruda Bylina ruská lidová lyrickoepická báseň oslavuje hrdinu (bohatýra) např. F. L. Čelakovský bohatýři Ilja Muromec, Dobryňa Nikitič a Aljoša Popovič

4 33.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Balady a romance Jan Neruda ( ) - významný český básník a novinář, člen družiny májovců - v této sbírce někdy žánr balady zaměněn za romanci a naopak např. Romance o Karlu IV. Balada o Palečkovi Balada česká Romance helgolandská Petr Bezruč ( ) Jiří Wolker ( ) sbírka Těžká hodina - balady odehrávající se v městském prostředí - vylíčení špatných sociálních poměrů sbírka Slezské písně František Ladislav Čelakovský ( ) Ohlas písní ruských - sbírka čerpá z ruských bylin Ohlas písní ruských

5 33.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Jan Neruda - Balady a romance K. J. Erben - Kytice Malá, hnědá, tváři divé pod plachetkou osoba; o berličce, hnáty křivé, hlas — vichřice podoba! „„Dej sem dítě!““ — „Kriste pane! odpusť hříchy hříšnici!“ Div že smrt jí neovane, ejhle tuť — Polednici! Ke stolu se plíží tiše Polednice jako stín: matka hrůzou sotva dýše, dítě chopíc na svůj klín. A vinouc je, zpět pohlíží — běda, běda dítěti! Polednice blíž se plíží blíž — a již je v zápětí. Již ztahuje po něm ruku — matka tisknouc ramena: „Pro Kristovu drahou muku!“ klesá smyslů zbavena. Urči název této ukázky a žánr. Kolika strofami je tvořena? Urči počet veršů. Najdi v textu přirovnání a epiteton. Pokus se o ilustraci. Poznáš podle následujících vodítek, o jakou baladu se jedná? Kolovrátek – Marie a Hana – hladina jezera – kostel – hřbitov. Žena s dítětem – skála – velké bohatství – dítě ponechané ve skále – proměna bohatství. Matka a dcera – oprátka za zabití dítěte – dcera osočuje matku za volnou výchovu. Vyšla dívčina jako květ, neviděl také krásy svět; přinesla vody ze studnice, stydlivě sedla u přeslice, předla, předla len. Vyšla babice, kůže a kost: „„Hoj, co nám nese vzácný host?““ „Nesu ti, nesu v domě změnu, chci tvoji dceru za svou ženu, tu tvou nevlastní.“ Jak se jmenuje tato balada? Jaký je vztah matky a nevlastní dcery?

6 33.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Erlkönig (originál) Kdo to tak pozdě ujíždí tmou? To otec s dítětem před sebou, v náručí synáčka zahřívá, tak jedou vichrem, jedou ti dva. ´Co schováváš oči, nač by ses bál?´ "Ty nevidíš tatínku, že je tam král? Král duchů s korunou... vlečka až sem..." ´Jen mlha, děcko, leží pod lesem.´ Pojď se mnou, chlapečku, vezmu tě k nám, budem se dobře mít, všecko ti dám, mám kvítí všech barev v svém království a plášť mé matky se zlatem jen skví. "Tatínku, tatínku, neslyšíš nic? Král duchů mě volá čím dál tím víc!" ´Klid, dítě, seď klidně a neměj strach, to šustí jen listí v kroviskách.´ Pojď se mnou, hezký chlapečku, chceš? Mé dcerky tě chtějí za bratra též. Mé dcerky protančí celičkou noc, uspí tě v písničkách na dobrou noc. "Tam, táto, tam do tmy se podívej! Král duchů a princezny kolem něj!" ´Už hledím, hledím, děcko do mlhy: to jsou přec vrby, ty staré mátohy!´ Můj mazlíčku, tvé krásné tílko mám rád - pojď po dobrém, sic budeš litovat! "Tatínku, táto, už na mě sáhl král! Co mi Král duchů, co mi udělal!" Tu zděsí se otec, pustí se v cval, s chroptícím děckem domů se hnal. Do dvorce dojel z posledních sil, děcko však z mrtvých již nevzkřísil. J. W. Goethe – Král duchů O jaký žánr se zde jedná? Své tvrzení zdůvodni a najdi jeho typické znaky. Kolik má ukázka strof a kolik veršů? Jaký druh rýmu zde autor použil. Najdi příklady básnických prostředků, pokud se zde nalézají (epiteton, přirovnání, …)

7 33.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Czech language and literature Wild Flowers is a Czech drama film released in It was directed by F. A. Brabec based on 7 best-known, most epic poems of Kytice, a collection of ballads by Karel Jaromír Erben. While relatively successful commercially, it was deplored by critics for its crude literalism of depiction. The film won four Czech Lions - for Best Cinematography, music, sound, and poster. The 7 stories are as follows: 1. Kytice (Wild Flowers) 2. Vodník (The Waterman, or The Water Goblin) 3. Svatební košile (Wedding Shirts, or The Specter's Bride) 4. Polednice (The Noon Witch) 5. Zlatý kolovrat (The Golden Spinning Wheel) 6. Dceřina kletba (The Daughter's Curse) 7. Štědrý den (Christmas Eve)

8 33.8 Test znalostí Správné odpovědi : 1.c 2.d 3.a 4.c Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura

9 33.9 Použité zdroje, citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Měchurová, A., Žáček, J., Hanzová, M.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, Fragment, Soukal, J.: Literární výchova pro 2.stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN, Praha (slide 1)http://moje-zajmy.blogerka.cz/Prirodopis/Vrba (slide 1)http://historyspaces.blogspot.cz/2012/03/why-are-they-called-polka-dots-why-is.html j-erben-kytice-s (slide 2)http://www.fragment.cz/prehled/beletrie-pro-dospele/romany-povidky-novely/klasicka-literatura/dila-ceskych-a-svetovych-klasiku/k- j-erben-kytice-s (slide 2)http://www.ceskatelevize.cz/specialy/kytice/balady/polednice.php (slide 2)http://our-popularity.blog.cz/1005/kytice-vodnik-obsah (slide 2)http://scena.cz/index.php?o=4&c=9883&r=16&d=1 (slide 2)http://bachurkova1.blogspot.cz/2009_11_01_archive.html (slide 2)http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=2758b022-e8c a-07f f5 (slide 3)http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Die_drei_Bogatyr.jpg (slide 4)http://www.serius.cz/balady-a-romance (slide 4)http://poetry.misto.cz/_MAIL_/wolker/index.html (slide 6)http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Erl_king_sterner.jpg&filetimestamp= (slide 7)http://filmcenter.cz/cz/film/detail/155-kytice (slide 7)http://ceskyfilm.web2u.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=149 obrázky z databáze klipart Měchurová, A., Žáček, J., Hanzová, M.: Čítanka pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia, Fragment, Soukal, J.: Literární výchova pro 2.stupeň základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SPN, Praha (slide 1)http://moje-zajmy.blogerka.cz/Prirodopis/Vrba (slide 1)http://historyspaces.blogspot.cz/2012/03/why-are-they-called-polka-dots-why-is.html j-erben-kytice-s (slide 2)http://www.fragment.cz/prehled/beletrie-pro-dospele/romany-povidky-novely/klasicka-literatura/dila-ceskych-a-svetovych-klasiku/k- j-erben-kytice-s (slide 2)http://www.ceskatelevize.cz/specialy/kytice/balady/polednice.php (slide 2)http://our-popularity.blog.cz/1005/kytice-vodnik-obsah (slide 2)http://scena.cz/index.php?o=4&c=9883&r=16&d=1 (slide 2)http://bachurkova1.blogspot.cz/2009_11_01_archive.html (slide 2)http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=2758b022-e8c a-07f f5 (slide 3)http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Die_drei_Bogatyr.jpg (slide 4)http://www.serius.cz/balady-a-romance (slide 4)http://poetry.misto.cz/_MAIL_/wolker/index.html (slide 6)http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Erl_king_sterner.jpg&filetimestamp= (slide 7)http://filmcenter.cz/cz/film/detail/155-kytice (slide 7)http://ceskyfilm.web2u.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=149 obrázky z databáze klipart

10 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Anotace AutorMgr. Zuzana Kadlecová Období01 – 06/2012 Ročník ročník Klíčová slovaBalada, romance, K. J. Erben, J. Neruda, P. Bezruč, J. Wolker, J. W. Goethe. AnotacePrezentace představující literární žánry balada a romance, vystihující jejich hlavní znaky a nejznámější autory.


Stáhnout ppt "33.1 Balady a romance Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google