Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Technická dokumentace Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_08 Název DUMu: Druhy čar, měřítka zobrazování Pro obor vzdělávání: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů Předmět: Technologická dokumentace Ročník: 3. Autor: Jiří Wallner Datum:

2 Střední škola Oselce Druhy čar Čára -je základním prostředkem pro zobrazování na výkrese. -kreslí se buď od ruky, nebo pomocí technických pomůcek -každá čára je charakterizována svým uspořádáním, tedy jednotlivými prvky, kterými je čára tvořena, a tloušťkou.

3 Střední škola Oselce Tloušťky čar Tloušťky čar rozdělujeme podle vzájemného poměru na čáry tenké, tlusté a velmi tlusté, přičemž platí: Tenká : tlustá : velmi tlustá = 1 : 2 : 4 Příklad : 0,25 mm : 0,5 mm : 1,0 mm Základní tloušťka čáry se odvozuje pomocí geometrické řady s koeficientem odmocniny ze dvou. Tloušťka čáry musí být v celé délce neměnná.

4 Střední škola Oselce -Podle typu můžeme čáry rozdělit na souvislé a přerušované. -U přerušovaných jsou délky jednotlivých čar závislé na velikosti kresleného objektu. -Krátké čáry místo teček v čerchované čáře mají mít délku nejvýše trojnásobku tloušťky čáry. Řada tlouštěk čar

5 Střední škola Oselce Křížení přerušovaných čar musí být vždy provedeno dlouhou čárkou. Křížení s mezerou není možné. Spojení přerušovaných čar nemá být provedeno mezerou. Je-li rozměr obrazu menší než 12 mm, může se kreslit příslušná osa souvislou tenkou čarou. Řada tlouštěk čar

6 Střední škola Oselce Měřítka zobrazování Při kreslení výkresové dokumentace se často setkáme s problémem, jak upravit velikost kreslené součásti tak, aby ji bylo možno umístit na výkres. Pro úpravu velikosti zobrazeného objektu na výkrese používáme měřítka, které udává poměr délkového rozměru objektu na výkresu k délkovému rozměru objektu ve skutečnosti.

7 Střední škola Oselce Měřítka zobrazování Při volbě měřítka vycházíme z: účelu a obsahu výkresu složitosti a hustoty kresby zobrazovaného předmětu požadavku na čitelnost a přesnost

8 Střední škola Oselce Skutečná velikost, měřítko 1 : 1. Předností je, že je ve skutečné velikosti. Výrobky jsou tedy zobrazovány tak, jak budou vypadat. Měřítko pro zvětšení, 2 : 1, 5 : 1. Malé objekty a tvarové podobnosti. Měřítko zmenšení, 1 : 2, 1 : 5. Velké objekty. Typy měřítek

9 Střední škola Oselce Na výkresech zapisujeme měřítko hlavního obrazu na příslušné místo v popisovém poli. Pokud jsou rozměry na výkresech zakótovány, jsou délkové rozměry uvedeny vždy ve skutečné velikosti bez ohledu na měřítko. Typy měřítek

10 Střední škola Oselce Umístění měřítka v popisovém poli:

11 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku. LEINVEBER, Jan; ŠVERCL, Josef. Technické kreslení, technická dokumentacepro studijní obory SOU. 1. vydání. Praha: Albra, ISBN KLETEČKA, Jaroslav; FOŘT, Petr. Technické kreslení. 2. opravené vydání. Brno: Computer Press ISBN


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google