Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. REALISMUS.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. REALISMUS."— Transkript prezentace:

1 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. REALISMUS

2 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

3 Charakteristika Výtvarné hnutí typické pro MALÍŘSTVÍ (okrajově sochařství) Vznik: kol. r Po r se přelévá v impresionismus (1863 „Salon odmítnutých“). Reakce na: akademismus, svázání umění přísnými pravidly.

4 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Realisté: kritika diktatury, snahy přiblížit umění každodennímu životu, snahy zpodobení pravdivého, skutečného; inspirace: skutečnost, realita; přímé pozorování, fascinováni FOTOGRAFIÍ, realistická skutečnost na obrazech.

5 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Náměty 1. Scény každodenního života karikatury sociální realita 2. Realita např. chudoba, utrpení,… 3. Život venkovanů často venkovský život rolníků

6 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. HONORÉ DAUMIER (1808 – 1879) Francouzský malíř a KARIKATURISTA. Užíval techniky: litografie, malby, kresby. „Komentátor nešvarů své doby“ Často zobrazoval chudý, trpící lid,… „Láska k poníženým“ Dílo: litografií 300 obrazů, stovky akvarelů a kreseb desítky soch

7 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Republika (1848, 73 x 60) Muzeum Orsay

8 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Crispin a Scapin ( ; Muzeum Orsay)

9 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Don Quijote ( , 52 x 32) Neue Pinakothek, Mnichov

10 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. „Rozzlobený muž“ Ratapoil

11 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. GUSTAV COURBET (1819 – 1877) Francouzský malíř Jako první hovořil o nutnosti MALOVAT dle SKUTEČNOSTI. „Zachytit jen, co oko vidět může.“ 1855 hnutí pojmenoval REALISMEM. Ve své tvorbě usiloval o pravdu, ne o malebnost!

12 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Pohřeb v Ornans ( , 313 x 668 Muzeum Orsay)

13 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Dělníci

14 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Odpoledne v Ornans (1848) Pohřeb v Ornans (1850) Skandál – „kult ošklivosti“ Naprostá autenticita realistické události ze života = typický realismus

15 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. BARBIZONSKÁ ŠKOLA tzv. „barbizonští vousáči“ Barbizon = francouzské městečko nedaleko Fointainebleau Jean Francois MILLET (1814 – 1875) Camille COROT (1796 – 1875) BIDAULT (1758 – 1846) D. de la PEŇA (1807 – 1876) Theodor ROUSSEAU (1796 – 1875)

16 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Do okruhu barbizonské školy patřili: Narcisse-Virgile Diaz de la PEÑA 1807–1876 Jules DUPRÉ 1811–1889 Charles Francois DAUBIGNY 1817–1878 Constant TROYON 1810–1865 Camille FLERS 1802–1868 Jules Jacques VEYRASSAT 1808–1893 Théodore ROUSSEAU 1812–1867 Charles Emile JACQUE 1813–1894 Paul Desire TROUILLEBERT 1829–1900 Homer DODGE MARTIN 1836–1897

17 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Význam Jednalo se o skupiny: malířů, sochařů, spisovatelů (časem se tam někteří usadili a postavili si tam i domy). Spojovalo je: pobavení, přátelství, spory, hovory,… PŘEDCHŮDCI MODERNÍHO malířství: práce v PLENÉRU Jejich žáky: impresionisté.

18 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Inspirace 1.Vlámská tvorba (žánrové obrazy) 2.Anglická škola krajinomalby – hl. CONSTABLE; technika: akvarelu 3.Revolta vůči autoritám – odmítají: akademismus, romantismus 4.Hovory o literatuře

19 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Jean Francois MILLET (1814 – 1875) Maloval žánrové obrazy z venkova. Život rolníků v jeho podání je tvrdý, bez radosti – za toto pojetí se stal terčem kritiky a jeho nejvýznamnější obrazy jako Sběračky klasů (1857), Anděl Páně a Stloukání másla ( ) byly doceněny až s odstupem času.

20 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Sběračky klasů (1857)

21 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Anděl Páně

22 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Camille COROT (1796 – 1875) Sám odmítal patřit k barbizonům. Velmi poetický styl KRAJINOMALBY. V jeho dílech najdeme prostor pro: sny, fantazii.

23 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

24

25 SOCHAŘSTVÍ Typické obrácení tvorby k člověku. Řada umělců byla nepochopena ve své době. Významní: Auguste RODIN (1840 – 1917) Emile Antoine BOURDELLE (1861 – 1929)

26 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. AUGUSTE RODIN (1840 – 1917) Byl jeden z největších sochařů 19. století, ústředním představitelem směru Beaux-arts. Vycházel ze studia antiky, gotiky, renesance a orientálního umění. Za základ své umělecké činnosti pokládal přírodu. Z ní vycházel a zůstával jí věrný až do smrti. Lidské tělo bylo pro něj nejvhodnějším prostředkem, kterým je možné vyjádřit každý duševní stav. Rodinem začíná éra moderního sochařství.

27 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Občané Calais (Londýn)

28 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Balzac (1898, bronz)

29 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Kovový věk

30 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Zdroje a literatura mer_id=93http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?s mer_id=93 (charakteristika realismu) VLČEK, Tomáš (ed.). Francouzské umění 19. a 20. století. Praha : NG 2003 BAUER, Alois. Dějiny výtvarného umění. Olomouc : Rubico 2003, s. 138 – 144. ODEHNALOVÁ, Alena. Vybrané kapitoly z dějin kultury. Brno : CERM 2005, s.196 –20.1

31 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.


Stáhnout ppt "© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. REALISMUS."

Podobné prezentace


Reklamy Google