Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_367_BAJKA Téma: VZNIK BAJKY, CÍL BAJKY,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_367_BAJKA Téma: VZNIK BAJKY, CÍL BAJKY,"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_367_BAJKA Téma: VZNIK BAJKY, CÍL BAJKY, EZOP, UKÁZKY BAJEK, PONAUČENÍ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2  Prezentace je určena žákům 4. tříd jako výkladová hodina českého jazyka - čtení  Žáci se seznámí s literárním žánrem bajkou a s jejím zakladatelem – EZOP.  Rozpoznají a popíší znaky bajek a jejich cíl.  Seznámí se s jejich obsahem.  V každé vyhledávají a vysvětlují ponaučení.  Seznámí se z nejznámějšími spisovateli bajek.  Přinesou si z domova knihy bajek, prohlédnou, společně některé přečtou a vyhledají ponaučení.

3

4  Vznik v 6. století př. n. l.  Zakladatel – Ezop  Původně určeny dospělým  Do dětské literatury se dostávají : v 19. a 20 století. v 19. a 20 století.

5  Zvířata jednají jako lidé – ALEGORIE.  Získávají lidské vlastnosti – liška je vychytralá.  Z každého jednání plyne nějaké poučení.

6  Kritizovat a poukazovat na špatné vlastnosti lidí.  Působit na lidi a tím je vychovávat.  Působí tak, aby převychovávala.  Používá se ironie a satira.

7  Jeho život není doložen.  Pravděpodobně byl otrok.  Bajky přednášel ústně.  Jsou známé po celém světě.  O silném lvu, O pyšném orlu, O chytré lišce… O chytré lišce…

8  Sepsal knihu o pěti dílech: PANČATANTRA sbírka bajek.  O Bidpajovi píše Ivan Olbracht: O mudrci Bidpajovi a O mudrci Bidpajovi a jeho zvířátkách. jeho zvířátkách. syrské vydání r perské vydání r. 1429

9

10 Hladový vlk uvidí beránka pít vodu z potoka. Hladový vlk uvidí beránka pít vodu z potoka. Vlk přemýšlí, jak beránka sníst. Vlk přemýšlí, jak beránka sníst. Obviní ho, že mu kalí vodu, ale beránek se nedá. Obviní ho, že mu kalí vodu, ale beránek se nedá. Vlk se rozčílí, a svede na něj, že může za jeho hlad a že vodu kalil už jeho otec. Vlk se rozčílí, a svede na něj, že může za jeho hlad a že vodu kalil už jeho otec. Odnáší si ho v zubech. Odnáší si ho v zubech. PONAUČENÍ: Slabý a chudý se PONAUČENÍ: Slabý a chudý se spravedlnosti nedovolá. spravedlnosti nedovolá.

11

12 Osel vypráví lišce, že jde právě od lva. Lev byl dříve velmi zlý, ale teď je nemocný a nemohoucí. Sešli se u něho všichni, kdo se ho báli. Každý si přišel bouchnout do tyrana. I osel byl „statečný“ a přidal nějaké to kopnutí. POUČENÍ: Zbabělci si troufnou pouze na slabé. pouze na slabé.

13

14 V mraveništi, žil velmi silný mravenec. Byl tak pyšný, že se rozhodl předvádět ve světě. Dostal se do města, ale nikdo si ho nevšímal. Velice se divil, že se mu nikdo neobdivuje. POUČENÍ: Co doma k POUČENÍ: Co doma k slávě stačí, svět slávě stačí, svět neomráčí. neomráčí.

15

16 Zajíc se vychloubal, že je ze všech nejrychlejší. Nejvíc se vysmíval pomalé želvě. Vyzval želvu na závod a ta přijala. Když viděl, jak jde pomalu, lehl si. Najednou zavřel oči a usnul. Probudil se, když byla želva kousek od cíle. Pospíchal, ale už vyhrát nestačil. POUČENÍ: Pomalu dojdeš dál a pýcha předchází pád. pýcha předchází pád.

17

18  Myška omylem vzbudila ze spaní lva.  Lev se naštval a strčil myšku do tlamy.  Myška naříkala a slibovala.  Lev ji stejně chtěl jen postrašit.  Myš vděčně odcupitala pryč.  Jednou lev padl do pasti a byl nešťastný.  Vysvobodila ho právě ta myška, kterou nesnědl.  POUČENÍ: I malý může být užitečný. být užitečný.

19

20 Přátelí se liška s čápem a pozve ho na oběd. Pobízela čápa, aby si dal polévku. Byl to trik, jelikož čáp z talíře jíst nemohl. Odcházel hladový, ale hned lišku také pozval. Uvařil dobrotu až se liška olizovala. Nalil jí do vysokého džbánu. Liška tam čumák nedostala! POUČENÍ: Vše se ti jednou vrátí.

21

22  Soubor:Diego Velasquez, Aesop.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , 16:47 Náhled verze z , 16:47 [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Syrischer Maler von jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , 06:47 [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Kelileh va Demneh.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, , 10:17 [cit ]. Dostupné z:  Program Microsoft Office 2010  Zlatá sbírka pohádek – Zajíc a želva a jiné pohádky, fortuna print


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_367_BAJKA Téma: VZNIK BAJKY, CÍL BAJKY,"

Podobné prezentace


Reklamy Google