Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkušenosti s hodnocením služeb Univerzitní knihovny ZČU v Plzni M.Faitová – Z. Činátlová ZČU v Plzni Sociologické průzkumy v knihovnách a jejich psychologické.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkušenosti s hodnocením služeb Univerzitní knihovny ZČU v Plzni M.Faitová – Z. Činátlová ZČU v Plzni Sociologické průzkumy v knihovnách a jejich psychologické."— Transkript prezentace:

1 Zkušenosti s hodnocením služeb Univerzitní knihovny ZČU v Plzni M.Faitová – Z. Činátlová ZČU v Plzni Sociologické průzkumy v knihovnách a jejich psychologické aspekty Olomouc 19.5.2009

2 Osnova První pokusy… Příprava – metodika, formulace otázek, propagace Výsledky Závěr

3 První pokusy…. Historie –2005 – v rámci hodnocení kvality výuky, 3 otázky, textové připomínky –LIBqual – česká lokalizace? Inspirace –Průzkum Národní knihovny –Průzkum FF UK

4 Jak jsme připravovali… Easyresearch.biz (www.easyresearch.cz)www.easyresearch.cz nastavení otázek objednání počtu responsí (800 ->2.000) výstupy –přednastavené –export dat – další možnosti cena Tištěná verze dotazníku Zkušební testování – 25 – 30 resp. – tišť.verze

5 Formulace otázek….1 Tým - 4 pracovníci UK Konzultace – kat. sociologie Informace –o jednotlivých službách –o jednotlivých provozech (9) Typy otázek –povinná x nepovinná –pouze 1 varianta x více variant –textová

6 Formulace otázek… 2 Téma Identifikace respondenta – student ostatní 6363 Zda je respondent uživatelem UK2 Využívání služeb celkově2 Služby konkrétního provozu5 Elektronické informační zdroje3 Kopírování, WWW, katalogy1 Shrnující otázky ke všem provozům (otev.doba, pracovníci, techn.vybavení, služby) 4 Připomínky, co mě v knihovně (ne)potěšilo2

7 Propagace… Tištěná – univerzitní časopis Stady, leták, nástěnky Elektronická - WWW stránky, přihlašovací obrazovka PC, PC kiosky,WWW stránky stud. serveru Dioné Individuální mail – uživatelé Alephu - nejvíce odpovědí (cca 1.000 responsí za 5 dnů)

8 Výsledky - respondenti

9 Výsledky - Otevírací doba (údaje v %)

10 Pořadí užívání služeb Akademici půjčování knih/dokumentů1 vyhledávání v EIZ2 vyhledávání v katalozích3 půjčování dokumentů prostřednictvím MVS4 zjišťování informací za asistence knihovníka4 prezenční studium (studium ve studovně)5 kopírování knih/dokumentů6 psaní seminárních, odborných, vědeckých a dalších prací7 tisk dokumentů8 setkávání se spolužáky, kolegy8 skenování knih/dokumentů9 Studenti půjčování knih/dokumentů1 kopírování knih/dokumentů2 vyhledávání v EIZ3 prezenční studium (studium ve studovně)4 tisk dokumentů5 vyhledávání v katalozích6 setkávání se spolužáky, kolegy7 psaní seminárních, odborných, vědeckých a dalších prací8 zjišťování informací za asistence knihovníka9 půjčování dokumentů prostřednictvím MVS10 skenování knih/dokumentů10

11 Hodnocení služeb AkademiciStudenti aktuálnost a úplnost fondů (nové tituly, dostatečný počet výtisků…)2,52,8 dostupnost tištěných odborných časopisů2,62,3 studijní prostředí (prostor, světla, studijní místa…)1,71,9 technické vybavení (PC, tiskárny, kopírky…)1,82,1 přístup k internetu v knihovně1,62,0 informační materiály vydávané knihovnou (tištěné nápovědy, letáky, nástěnky…)1,92,2 celkové hodnocení2,02,2

12 Hodnocení pracovníků (uváděna průměrná známka) AkademiciStudenti z hlediska úrovně odborných znalostí1,51,7 z hlediska osobního přístupu a komunikace (zdvořilost, důvěryhodnost, ochota…)1,31,7 celkové hodnocení1,41,7

13 Přání v oblasti služeb - uvedeno pořadí Co by si uživatelé přáli (pořadí) - akademici: kvalitnější a úplnější fond (nové tituly, dostatečný počet výtisků…)1 větší možnost půjčování knih domů2 širší nabídku EIZ3 větší možnost půjčování časopisů domů4 možnost samoobslužných výpůjček a vracení dokumentů5 školení pro seznámení se službami UK ZČU i knihoven dalších6 zlepšení studijních podmínek (více studijních míst, lepší prostory…)7 zlepšení technického vybavení (PC, kopírky, tiskárny…)8 Co by si uživatelé přáli (pořadí) - studenti: větší možnost půjčování knih domů1 kvalitnější a úplnější fond (nové tituly, dostatečný počet výtisků…)2 zlepšení technického vybavení (PC, kopírky, tiskárny…)3 zlepšení studijních podmínek (více studijních míst, lepší prostory…)4 možnost samoobslužných výpůjček a vracení dokumentů5 větší možnost půjčování časopisů domů6 širší nabídku EIZ7 školení pro seznámení se službami UK ZČU i knihoven dalších8

14 Textové připomínky… Potvrzení a podpora faktů, které již víme – nedostatek literatury, zastaralá technika, špatný vzduch Nové informace - klid vs.skupinová práce, otevírací doba, organizace fondu Často podrobné a faktické připomínky, podpis uživatele, pozitivně hodnoceno, že máme zájem o názor.

15 Závěr Zveřejnění výsledků www stránky univerzitní časopis Stady Opatření v rámci knihovny vedení ZČU Opakování po 2 – 3 letech – časový pohled.

16 Hlavní tvůrce, propagátor a vedoucí týmu

17 Děkuji za pozornost M.Faitová faitova@uk.zcu.cz Z.Činátlová cinatlz@uk.zcu.cz


Stáhnout ppt "Zkušenosti s hodnocením služeb Univerzitní knihovny ZČU v Plzni M.Faitová – Z. Činátlová ZČU v Plzni Sociologické průzkumy v knihovnách a jejich psychologické."

Podobné prezentace


Reklamy Google