Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_438.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_438."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_438

2 Jméno autora:Mgr. Soušková Kateřina Třída/ročník:IV. Datum vytvoření:8. 8. 2013 Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast: Soustavy pohybu a látkové přeměny Předmět:Biologie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Biologie člověka. Dýchací soustava – dolní cesty dýchací. Klíčová slova:hrtan, průdušnice, průdušky, plíce Druh učebního materiálu:prezentace

3 téma: Dýchací soustava II.

4 Hrtan (larynx) tvořen chrupavkami – chrupavka štítná (ohryzek, Adamovo jablko) příklopka (epiglotis) odděluje hrtan od hltanu – chrupavka hlasivky – dvě, mezi chrupavkou štítnou a hlasivkovými chrupavkami obr. 1

5 hrtan ORL vyšetření hlasivek: http://www.youtube.com/watch?v=xvr0vQi4_6g obr. 2

6 průdušnice a průdušky obr. 3

7 průdušnice a průdušky přiřaď:průdušniceprůdušky 16-20 chrupavek ve tvaru podkovy nepárový orgán nachází se před jícnem trachea vstupuje do plíce párový orgán bronchi větví se na průdušinky astma

8 plíce (pulmo) vnitřní dýchání = výměna plynů mezi vzduchem a krví v dutině hrudní vnější stavba – levá plíce – dva laloky, pravá plíce – tři laloky proč? – uloženo srdce – plicní branka – vstup průdušek, nervů, cév

9 plíce (pulmo) vnitřní stavba – průduškový strom – průdušky → průdušinky → alveolární chodby → plicní váčky → plicní sklípky (alveoly) obr. 3 obr. 4

10 opakování Popiš větvení alveolárního stromu. Co je larynx? Jakou mají hlasivky funkci a kde se nachází? Co odděluje hrtan a hltan? Proč? Co je to alveola?

11 zdroje obr. 1: Stavba a funkce hlasového ústrojí. E-learningová podpora mezioborové integrace výuky tématu vědomí na UP Olomouc [online]. 2012 [cit. 2013-08-08]. Dostupné z: http://pfyziollfup.upol.cz/castwiki/?p=2661http://pfyziollfup.upol.cz/castwiki/?p=2661 obr. 2: Hrtan - larynx. Ajurvedske-lazne.cz/ [online]. 2012 [cit. 2013-08-08]. Dostupné z: http://ajurvedske-lazne.cz/?q=hrtanhttp://ajurvedske-lazne.cz/?q=hrtan obr. 3: Průdušnice a průdušky. Ajurvedske-lazne.cz/ [online]. 2012 [cit. 2013-08- 08]. Dostupné z: http://ajurvedske-lazne.cz/?q=prudusnicehttp://ajurvedske-lazne.cz/?q=prudusnice obr. 4: Biologie člověka. Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Znojmo (projekt SIPVZ 1842P2006, verze 1.03) [online]. 2006 [cit. 2013-08-09]. Dostupné z: http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Photogallery_Detail.php?intSource=1&intIm ageId=298 http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Photogallery_Detail.php?intSource=1&intIm ageId=298 JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-213-4.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Šablona III/2VY_32_INOVACE_438."

Podobné prezentace


Reklamy Google