Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky."— Transkript prezentace:

1 Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy 1/1.1 PředmětPřírodopisTémaLišejníky Ročníkšestý Autor Mgr. Anna Ascherlová

2 LIŠEJNÍKY Průkopníci života

3 Lišejníky Lišejníky jsou organismy složené z houbových vláken a zelených řas nebo sinic. Obě složky žijí ve vzájemně prospěšném vztahu - ………………………. (doplňte pojem) Lišejníky jsou organismy složené z houbových vláken a zelených řas nebo sinic. Obě složky žijí ve vzájemně prospěšném vztahu - ………………………. (doplňte pojem) Uveďte další příklady organismů, které žijí ve vzájemně prospěšném vztahu: Uveďte další příklady organismů, které žijí ve vzájemně prospěšném vztahu:……………………………………………..……………………………………………..……………………………………………...

4 Lišejníky – stavba stélky Otázka k opakování: Otázka k opakování: Co je to stélka? Zakroužkuj organismus se stélkou.

5 Lišejníky – stavba stélky Podle obrázku v učebnici na str. 40 popište stavbu lišejníku:

6 Lišejníky – typy stélek Zapište si do sešitu: Korovitá stélka – např. mapovník zeměpisný, přirůstá celou plochou k podkladu Korovitá stélka – např. mapovník zeměpisný, přirůstá celou plochou k podkladu Lupenitá stélka – např. terčovka bublinatá, odstává od podkladu Lupenitá stélka – např. terčovka bublinatá, odstává od podkladu Keříčkovitá stélka – např. dutohlávka sobí, bývá větvená, odstává od podkladu a tvoří keřík Keříčkovitá stélka – např. dutohlávka sobí, bývá větvená, odstává od podkladu a tvoří keřík

7 Lišejníky Výskyt: (doplňte sami podle učebnice str. 40) Výskyt: (doplňte sami podle učebnice str. 40) …………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… Rozmnožování: Rozmnožování: pomocí úlomků stélek nebo klubkovitých útvarů menších než 1 mm

8 Lišejníky - význam průkopníci života = jako jedny z prvních organismů osidlují skalní podklady, způsobují zvětrávání hornin a vznik nepatrné vrstvičky humusu bioindikátory – ukazatele čistoty ovzduší potrava pro různé živočichy, získávání cukru, alkoholu, barviv, výroba parfémů a antibiotik

9 Lišejníky - úkoly Tundra : Jaké je zde podnebí? ………………………………………………………………………………… …………………………………………………… Jaký je význam lišejníků v těchto oblastech? ………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………… Napiš příklady savců, kteří zde žijí:

10 Lišejníky - úkoly Jaké typy stélek mají lišejníky vyobrazené v učebnici na straně 41? (můžeš použít i obrázky přílohy prezentace) Jaké typy stélek mají lišejníky vyobrazené v učebnici na straně 41? (můžeš použít i obrázky přílohy prezentace) Terčovka skalní………………………………….. Hávnatka psí……………………………………… Terčovník zední………………………………….. Pukléřka islandská………………………………. Dutohlávka Floerkeova………………………… Pupkovka srstnatá……………………………….

11 Lišejníky - úkoly Vysvětlete, proč se lišejníky nevyskytují ve velkých městech a v okolí některých průmyslových podniků? Vysvětlete, proč se lišejníky nevyskytují ve velkých městech a v okolí některých průmyslových podniků?………………………………………………………………………………….. Lišejníky rostou velmi pomalu. Na kolik let se odhaduje věk těch nejstarších? Lišejníky rostou velmi pomalu. Na kolik let se odhaduje věk těch nejstarších?……………………………………………………………………………………


Stáhnout ppt "Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google