Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0370 AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0370 AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace."— Transkript prezentace:

1 Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_INOVACE_UDŘ0420 Klasicismus Stupeň a typ vzděláníStřední odborné vzdělání Vzdělávací oborDesign a zpracování dřeva Tematický okruhUměleckořemeslné zpracování dřeva Druh učebního materiáluVýukový materiál, prezentace Cílová skupinaŽáci 3. ročníku AnotaceNávrat k antice, zjednodušení tvarů i výzdoby nábytku, pravoúhlost a štíhlost tvarů nábytku Klíčová slovaKónické nohy, kanela, přírodní motivy, symetrie Datum

2  klasicistická generace umělců sjednotila myšlenky a řemesla přebírala ornamentiku, vzorem je antika  křivky rokoka ustupují střízlivým tvarům a jednoduchost vládne ve všech směrech  klasické tvary, přísnější linie a jistá elegance, zmizely kudrlinky a přílišná zdobnost nábytku  čisté a zjednodušené kubické tvary převládaly, zjemnily se proporce nábytku a dekorativní prvky se pravidelně opakovaly  nastupuje střízlivá a sebejistá symetrie ve tvarech

3  základními zdobnými prvky byly prosté řadové a pásové motivy, vejcovce, perlovce, klasické akantové úponky  dalšími vzory byly zvířecí motivy (orli, delfíni, beraní hlavy)  girlandy z listí,květy, listy olivovníku i akantu  objevovaly se i motivy venkovského života lidí (srpy, hrábě,košíky…)  ornament ztrácí dominanci a je jen doprovodem, používá se jako orámování plochy  používali domácí i exotické dřeviny a bronzové ozdoby

4 stoly a kabinety

5  nábytek byl jemný a ladných odstínů a precizní  zlaté linky zdůrazňovaly symetrickou kompozici  rafinovaná jednoduchost a prostost byla výsledkem náročné řemeslné práce autorů litím z bronzu  Ebenista J.H.Reisner byl významný svou marketerií kterou vytvářel litím z bronzu (alegorické postavy a dekorace) “bureau du roy“ Proslulý je jeho psací stůl “bureau du roy“

6 obložení stěnstolykování a ozdoby

7  korpusy nábytku již neměly zakřivené linie ani čela  prádelníky, skříňky a sekretáře měly nízké a lehce protáhlé nohy zužující se k podlaze, přičemž pevně a výrazně spojeny s luby či korpusy  zásadou bylo dodržení pravoúhlosti, hrany byly zkoseny nebo zakulaceny  důrazně se dodržovalo členění a dělení ploch na pole a pásy ohraničené linkou žlábky – kanely  na strohém podnoží se objevily žlábky – kanely  novým typem nábytku byl umývací stolek s mísou

8 cylindrický psací stůl intarzovaný sekretář

9  „Copový styl “- byl ovlivněn velmi anglickou produkcí nábytku.  Klasicismus se stává strnulým akademismem.  Konstrukce nábytku vychází z klasické rámové konstrukce s výplní, převládá nenáročná elegance a jednoduché tvarování. šachová mozaika.  Je kladen důraz na detail a jemné plastické členění, objevuje se šachová mozaika.  Velmi důkladně se vybírají barevné dřeviny kvůli příjemnému ladění.

10 odkladní stolek toaletní zákoutí

11 1. Z kterého období čerpá klasicismus inspiraci pro dekor nábytku? a) gotika b) antika c) navazuje na rokoko 2. Jaké převládaly motivy ve výzdobě? a) ornamenty b) rostlinné a zvířecí motivy c) postavy 3. Co je kanela na nábytku ? a) ozdobný kruh b) pásek okrasné dýhy c) žlábek na podnoží pro rozdělení plochy 4. Co je technika marketerie? a) kombinování různých materiálu do plochy dřeva při tvorbě ornamentu b) vypalování do dřeva c) kombinace rytí a intarzování do dřeva 5. Na nožkách nábytku se objevují? a) bronzové ozdoby b) soustružená zakončení noh c) hlavy zvířat Odpovědi: 1b, 2b, 3c, 4a, 5a


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0370 AutorIng. Lubomír Kacálek Název šablonyIII/2 – Inovace."

Podobné prezentace


Reklamy Google