Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PRAVĚK I. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s úvodními pojmy a informacemi o pravěku a o vývoji člověka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PRAVĚK I. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s úvodními pojmy a informacemi o pravěku a o vývoji člověka."— Transkript prezentace:

1 PRAVĚK I. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s úvodními pojmy a informacemi o pravěku a o vývoji člověka.

2 Základní pojmy pravěk hominid hominizace sapientace pěstní klín venuše

3 Pravěk Rozdělení: Starší pravěk Doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit) ( – př. n. l.) Doba bronzová (2 000 – 750 př. n. l.) Mladší pravěk Doba železná (období halštatské, laténské) (800 – 300 př. n. l.) Keltové a Germáni v našich zemích

4 Zápis do sešitu Pravěk Rozdělení: Starší pravěk Doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit) Doba bronzová Mladší pravěk Doba železná (období halštatské, laténské) Keltové a Germáni v našich zemích

5 Doba kamenná Rozdělení: Starší doba kamenná – paleolit 3,5 milionu let př. n. l. – 8000 př. n. l. vývoj člověka, kamenné nástroje, sběr a lov Střední doba kamenná – mezolit 8000 – 6000 př. n. l. Mladší doba kamenná – neolit od cca 5500 př. n. l. zemědělství, pastevectví Pozdní doba kamenná – eneolit člověk poznává kovy (měď, zlato, stříbro)

6 Zápis do sešitu Doba kamenná Rozdělení: Starší doba kamenná – paleolit vývoj člověka, kamenné nástroje, sběr a lov Střední doba kamenná – mezolit Mladší doba kamenná – neolit zemědělství, pastevectví Pozdní doba kamenná – eneolit člověk poznává kovy (měď, zlato, stříbro)

7 Vývoj člověka Předchůdci člověka: tzv. hominidé – skupina, která spojuje šimpanzy, gorily, orangutany a lidi člověk se od zvířecích hominidů liší tzv. prvky hominizace a sapientace: vzpřímenou postavou a chůzí rozvojem mozku a zvětšováním mozkovny rozvojem myšlení a vznikem řeči formováním ruky s palcem postaveným proti ostatním prstům

8 Zápis do sešitu Vývoj člověka Předchůdci člověka: tzv. hominidé (spojují šimpanzy, gorily, orangutany a lidi) člověk se od zvířat liší tzv. prvky hominizace a sapientace: vzpřímenou postavou rozvojem mozku a zvětšováním mozkovny rozvojem myšlení a vznikem řeči rukou s palcem postaveným proti ostatním prstům

9 Vývoj člověka Australopithecus kdy: asi před 5 – 2 mil. lety kde: jižní a východní část Afriky, na našem území se nevyskytoval jak vypadal: kolem 120 cm a zhruba 35 kg, vzpřímený, porostlý srstí, nízké čelo, plochý nos, velké nadočnicové oblouky, malý mozek, zuby podobné dnešním lidem co uměl: používal nejjednodušší nástroje z kostí, klacků a kamenů co jedl: plody, semena, drobné živočichy obr. 1 obr. 2 obr. 3

10 Vývoj člověka Člověk zručný (Homo habilis) kdy: asi 2 miliony – 1,5 milionu let př. n. l. kde: východní část Afriky, na našem území se nevyskytoval jak vypadal: výška mezi 120 a 140 cm, hmotnost mezi 30 a 40 kg, vzpřímený, porostlý srstí, brada bez výstupku, silné čelisti, velké nadočnicové oblouky, malý mozek co uměl: vytvářel primitivní nástroje, úštěpy, sekáče, pěstní klíny obživa: rostlinnou potravu, zdechliny (zbytky po velkých šelmách) obr. 4 obr. 5 obr. 6

11 Zápis do sešitu Člověk zručný (Homo habilis) kdy: asi 2 miliony – 1,5 milionu let př. n. l. kde: V. Afrika jak vypadal: malý, vzpřímený, porostlý srstí, brada bez výstupku, velké nadočnicové oblouky co uměl: vytvářel primitivní nástroje, úštěpy, sekáče, pěstní klíny obživa: rostliny, zdechliny

12 Vývoj člověka Člověk vzpřímený (Homo erectus) kdy: asi 1,5 milionu – 350 tisíc let př. n. l. kde: např. Přezletice u Prahy, Stránská skála u Brna jak vypadal: 145 až 185 cm, štíhlý, větší mozkovna, mohutné čelisti, dopředu vystupující obličej, nadočnicové oblouky co uměl: zdokonalil pěstní klín, užíval oheň, neuměl ho rozdělat, spolupráce, neartikulovaná řeč (skřeky, posunky)pěstní klín obživa: lovil i poměrně velkou zvěř, sbíral rostliny obr. 7 obr. 8 obr. 9

13 Zápis do sešitu Člověk vzpřímený (Homo erectus) kdy: asi 1,5 milionu – 350 tisíc let př. n. l. kde: např. Přezletice u Prahy, Stránská skála u Brna jak vypadal: štíhlý, větší mozkovna, dopředu vystupující obličej, nadočnicové oblouky co uměl: zdokonalil pěstní klín, užíval oheň, neuměl ho rozdělat, neartikulovaná řeč obživa: lov zvěře, sběr rostlin

14 Vývoj člověka Neandrtálec (Homo neanderthalensis) kdy: asi 350 tisíc – 35 tisíc let př. n. l. kde: jeskyně Kůlna u Blanska, Šipka u Štramberka jak vypadal: zhruba 160 cm, robustní, podsaditý, spodní čelist tolik neustupuje, nos je v obličeji výrazný, ploché čelo s nadočnicovými oblouky obr. 10 obr. 11

15 Vývoj člověka co uměl: uměl rozdělávat oheň, vyráběl nástroje s dřevěnou rukojetí (sekery, oštěpy), dorozumíval se jednoduchou řečí, při lovu se specializoval, začal pohřbívat zemřelé a do hrobu jim dával milodary obživa: maso velkých zvířat – lovci mamutů, ryby, rostlinná strava (i vařená) obr. 13 obr. 12

16 Zápis do sešitu Neandrtálec (Homo neanderthalensis) kdy: asi 350 tisíc – 35 tisíc let př. n. l. kde: jeskyně Kůlna u Blanska, Šipka u Štramberka jak vypadal: menší, robustní, nos je výrazný, ploché čelo s nadočnicovými oblouky co uměl: rozdělávání ohně, výroba seker, oštěpů, jednoduchá řeč, specializace při lovu, pohřbívání mrtvých, milodary do hrobu co jedl: maso velkých zvířat – lovci mamutů, rostlinná strava

17 Vývoj člověka Člověk rozumný (Homo sapiens), člověk dnešního typu (Homo sapiens sapiens) kdy: asi před 40 tisíci lety - dodnes kde: Homo sapiens – jeskyně Šipka (Štramberk), jeskyně Kůlna (Moravský kras); Homo sapiens sapiens – Jenerálka (Praha), Dolní Věstonice, Mikulov, Pavlov, Pekárna (Moravský kras), Předmostí u Přerova jak vypadal: jako člověk v dnešní době, nelišil se postavou, velikostí ani uspořádáním mozku co uměl: dokonalá řeč a abstraktní myšlení – vznik náboženství obr. 14

18 Vývoj člověka obživa: lov zvěře a sběr plodin kultura: uctívání ženy jako nositelky života, víra v nadpřirozené síly, které mu pomohou zajistit bohatší úlovek, přinášení obětí, rozdělení práce mezi muže a ženu (přirozená dělba práce), vznikají prvotní umělecké výtvory – např. sošky zvířat, venuše (sošky žen – Landek, Dolní Věstonice – Věstonická venuše – datována let př. n. l., objevitel Karel Absolon), nástěnné malby (Lascaux, Altamira)LascauxAltamira obr. 15 obr. 16 obr. 17 pro pobavení - videovideo

19 Zápis do sešitu Člověk rozumný (Homo sapiens), člověk dnešního typu (Homo sapiens sapiens) kdy: asi před 40 tisíci lety - dodnes kde: např. Dolní Věstonice, Pavlov jak vypadal: nelišil se od dnešních lidí co uměl: dokonalá řeč a abstraktní myšlení – vznik náboženství obživa: lov zvěře a sběr plodin kultura: uctívání ženy jako nositelky života, víra v nadpřirozené síly, přinášení obětí, dělba práce, umění – např. sošky zvířat, venuše (sošky žen – Landek, Dolní Věstonice), nástěnné malby (Altamira)

20 OPAKOVÁNÍ Pravěk Rozdělení: Starší pravěk Doba kamenná (paleolit, mezolit, neolit, eneolit) Doba bronzová Mladší pravěk Doba železná (období halštatské, laténské) Keltové a Germáni v našich zemích Doba kamenná Rozdělení: Starší doba kamenná – paleolit vývoj člověka, kamenné nástroje, sběr a lov Střední doba kamenná – mezolit Mladší doba kamenná – neolit zemědělství, pastevectví Pozdní doba kamenná – eneolit člověk poznává kovy (měď, zlato, stříbro) Vývoj člověka Předchůdci člověka: tzv. hominidé (spojují šimpanzy, gorily, orangutany a lidi) člověk se od zvířat liší tzv. prvky hominizace a sapientace: vzpřímenou postavou rozvojem mozku a zvětšováním mozkovny rozvojem myšlení a vznikem řeči ruka s palcem postaveným proti ostatním prstům Australopithecus kdy: asi před 5 – 2 mil. lety kde: J a V Afrika jak vypadal: malý, vzpřímený, porostlý srstí, nízké čelo, plochý nos, velké nadočnicové oblouky, zuby podobné dnešním lidem co uměl: nejjednodušší nástroje z kostí, klacků a kamenů obživa: plody, semena, drobné živočichy

21 OPAKOVÁNÍ Člověk zručný (Homo habilis) kdy: asi 2 miliony – 1,5 milionu let př. n. l. kde: V. Afrika jak vypadal: malý, vzpřímený, porostlý srstí, brada bez výstupku, velké nadočnicové oblouky co uměl: vytvářel primitivní nástroje, úštěpy, sekáče, pěstní klíny obživa: rostliny, zdechliny Člověk vzpřímený (Homo erectus) kdy: asi 1,5 milionu – 350 tisíc let př. n. l. kde: např. Přezletice u Prahy, Stránská skála u Brna jak vypadal: štíhlý, větší mozkovna, dopředu vystupující obličej, nadočnicové oblouky co uměl: zdokonalil pěstní klín, užíval oheň, neuměl ho rozdělat, neartikulovaná řeč obživa: lov zvěře, sběr rostlin Neandrtálec (Homo neanderthalensis) kdy: asi 350 tisíc – 35 tisíc let př. n. l. kde: jeskyně Kůlna u Blanska, Šipka u Štramberka jak vypadal: menší, robustní, nos je výrazný, ploché čelo s nadočnicovými oblouky co uměl: rozdělávání ohně, výroba seker, oštěpů, jednoduchá řeč, specializace při lovu, pohřbívání mrtvých, milodary do hrobu obživa: maso velkých zvířat – lovci mamutů, rostlinná strava Člověk rozumný (Homo sapiens), člověk dnešního typu (Homo sapiens sapiens) kdy: asi před 40 tisíci lety - dodnes kde: např. Dolní Věstonice, Pavlov jak vypadal: nelišil se od dnešních lidí co uměl: dokonalá řeč a abstraktní myšlení – vznik náboženství obživa: lov zvěře a sběr plodin kultura: uctívání ženy jako nositelky života, víra v nadpřirozené síly, přinášení obětí, dělba práce, umění – např. sošky zvířat, venuše (sošky žen – Landek, Dolní Věstonice), nástěnné malby (Altamira)

22 Otázky a úkoly Co znamená slovo pravěk (prehistorie)? Proč se době kamenné říká doba kamenná? Vyjmenuj aspoň dva prvky hominizace. Co to byl pěstní klín a který typ člověka ho používal? Který typ člověka začal poprvé pohřbívat své mrtvé?

23 Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, [cit ]. Dostupné z: Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, s. ISBN [ ] obr. 1 – Australopitéci obr. 2 – Australopithecus rekonstrukce xaf8Swhskfg/Thn0lXcr0oI/AAAAAAAAA1w/GXM7Nzsi5qQ/s400/136%2BAustralopithecus_afarensis_new.j pghttp://4.bp.blogspot.com/- xaf8Swhskfg/Thn0lXcr0oI/AAAAAAAAA1w/GXM7Nzsi5qQ/s400/136%2BAustralopithecus_afarensis_new.j pg obr. 3 – Australopithecus lebka obr. 4 – Homo habilis obr. 5 – Homo habilis rekonstrukce content/uploads/2012/01/Homo-habilis.jpghttp://grumblesfromanoldgrouch.com/wp- content/uploads/2012/01/Homo-habilis.jpg obr. 6 – Homo habilis lebka obr. 7 – Homo erectus lZ6wgArTB5Y/T4LVy0KqkVI/AAAAAAAAASQ/GuM6twnyaWc/s400/Homo_erectus_Diorama.jpg lZ6wgArTB5Y/T4LVy0KqkVI/AAAAAAAAASQ/GuM6twnyaWc/s400/Homo_erectus_Diorama.jpg obr. 8 – Homo erectus rekonstrukce Homo_erectus_new.JPG Homo_erectus_new.JPG obr. 9 – Homo erectus lebka Skull_pekingman.jpg Skull_pekingman.jpg obr. 10 – nenadrtálci 2C_Almanya.png/631px-Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png 2C_Almanya.png/631px-Neandertal_adam_ve_kad%C4%B1n_modeli%2C_Almanya.png obr. 11 – neandrtálec rekonstrukce obr. 12 – neandrtálec lebka obr. 13 – neandrtálský pohřeb Cave-Burials-400x257.jpghttp://theamateursguide.com/wp-content/uploads/2013/08/Neanderthal- Cave-Burials-400x257.jpg

24 Zdroje obr. 14 – člověk rozumný obr. 15 – člověk z Cro-Magnon (lebka) obr. 16 – Petřkovická Venuše pg/220px-Pet%C5%99kovick%C3%A1_venu%C5%A1e.jpg pg/220px-Pet%C5%99kovick%C3%A1_venu%C5%A1e.jpg obr. 17 – Věstonická Venuše


Stáhnout ppt "PRAVĚK I. Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s úvodními pojmy a informacemi o pravěku a o vývoji člověka."

Podobné prezentace


Reklamy Google