Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

2 LIDSKÁ SEXUALITA 2 ANEB MILOVAT A BÝT MILOVÁN
POŘADOVÉ ČÍSLO: Š III/2/12 VZ AUTOR: Mgr. Stanislava KRPCOVÁ

3 Lidská sexualita 2 aneb Milovat a být milován
ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

4 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Motto Dva není dvakrát jedna. Dva je tisíckrát jedna. (Chesterton, anglický esejista, kritik) Diskuse: Jak chápete význam tohoto citátu? - neplatí zde matematická pravidla - žáci by si měli uvědomit potřebnost druhého člověka, snaha sdílet dobré i zlé s někým druhým, ... ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

5 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Láska a její podoby úkol: Diskutujte o možných podobách lásky: v období dospívání v období partnerství a rodičovství Opakování z minulé prezentace, uvědomění si rozdílů v chápání lásky v určitém období. Láska v období mladšího školního věku, láska mezi náctiletými, láska rodičů k dětem, dětí k rodičům, láska a její podoby ve stáří apod. Rozdíly v lásce v období partnerství a rodičovství – děti jako nový zdroj a podoba lásky mezi partnery. Lze zmínit i lásku ke zvířatům, k jídlu, k majetku, k věcem, k vlasti, ... Vysvětlete rozdíl mezi láskou a vášní. Láska = silný kladný emocionální vztah k jiné osobě, ale i věci, myšlence, k sobě samému. Má mnoho podob (viz výše) a objekt lásky má vždy vysokou citovou hodnotu. Vášeň = silný a dlouhodobý cit, který významně ovlivňuje člověka a jeho myšlení, jeho činnosti. Může být zdrojem energie, vytrvalosti a vůle překonávat překážky anebo dosáhnout cíle. Vášeň např. sběratelská, čtenářská, cestovatelská, vlastenecká, ... Teprve když jsme nalezli lásku, víme, co jsme v životě postrádali (Ruskin, anglický kritik) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

6 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Partnerská láska Partnerská láska a sexualita k sobě nerozlučně patří. Sexualita je chápána jako sdílení vzájemné blízkosti, něhy, intimity a hlubokého citu s druhým člověkem. Jde o mnohem víc než jen o pohlavní styk. V čem hledat zdroje lásky a zdroje zklamání v lásce? Diskuse: Zdroje lásky – přitažlivost fyzická i psychická, empatie, tolerance, komunikace o pocitech, něha, vzájemný respekt, uspokojování potřeb, společné plány a cíle, společné zájmy, důvěra a spolehlivost, ... Zdroje zklamání – rozdílné chápání lásky, nerespektování potřeb svých i druhého, netolerance, prosazování svých cílů a zájmů na úkor druhého, nepochopení citů, nevěra, egoismus, ... Aktivity: Napište povídku o partnerské lásce. Zatančit milostný příběh. Stavění soch – postavte sochy (dvojice či trojice) vyjadřující partnerskou lásku Využití pracovních listů - PL č. 15 (OV a RV 8, nakl. Fraus) - PL č. 12 (OV a RV 9, nakl. Fraus) Žáci vyplní své představy o partnerské lásce, pak jsou rozděleni do homogenních skupin po 4 – 5 členech a(dívky – chlapci) následuje porovnání výsledků a diskuse, závěrem lze zapsat shodné body. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

7 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Vztahy Vztahy mezi mladými lidmi ovlivňují: - předchozí zkušenosti - původní rodina (výchova) - představy o budoucnosti (o partnerovi, manželství, dětech,…) Diskuse o jednotlivých bodech. Co ještě můžete doplnit? Člověk není člověkem, miluje-li jen sebe. (Fénelon, francouzský pedagog a spisovatel) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

8 Předpoklady pro partnerské vztahy
Partnerské vztahy ovlivňují: - vlastnosti - postoje - návyky - partnerský model rodičů Prostor pro diskusi žáků. Předpoklady pro partnerské vztahy – např. tolerance, empatie, vzájemná pomoc a podpora, respekt, schopnost odpouštět, věrnost ve vztazích, vzájemná úcta, zodpovědnost, důvěra, společné hledání kompromisů, ... Závěrem diskuse lze zdůraznit, že láska by si neměla klást podmínky, např. „Budu tě milovat, když ...“ – co by žáci mohli doplnit? ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

9 ONA hledá jeho & ON hledá ji
Popelka, katolička hledá přizpůsobivého a pracovitého prince, nekuřáka, s autem... Najde se normální pohodář ve věku 33-40, který by měl upřímně rád mne a mé dvě děti? Hledám touto cestou ženu k trvalému vztahu. Ahoj, 38/185/72 kratší hnědé vlasy, šedomodré oči, sportovní postavy, nekuřák, tolerantní, skoro abstinent, normální kluk, ale to je fuk. Hledám svoji druhou půlku života ... Diskuse nad vhodností inzerátů, nad jejich formou, obsahem, sdělením, očekáváním... Aktivita: Každý žák si vymyslí seznamovací inzerát, ve kterém zdůrazní své předpoklady pro partnerskou lásku. Mělo by se v něm projevit, co je na nich zajímavého, co si přejí a očekávají od partnera/-ky. Po vypracování lze inzeráty rozdělit na 2 hromádky (dívky a chlapci), anonymně se označí, např. D1, D2, ... H1, H2, ... Pak si každý vybere jeden inzerát z hromádky opačného pohlaví a podle obsahu se rozhoduje, zda by zvolil/a tuto osobu k partnerské lásce a zdůvodní proč ano či ne. Žáci se také mohou pokusit poznat, kdo inzerát psal. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

10 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
2. úkol Zapište každý své vlastní předpoklady pro partnerský vztah. Které vlastnosti vám usnadní vytvoření hezkého vztahu? Které vlastnosti by mohly vztah naopak spíše komplikovat? Cílem aktivity je poznávání sebe, svých vlastností, uvědomění si předpokladů pro partnerské vztahy z pohledu muže i ženy. Závěrem je důležité upozornit žáky na to, že ačkoliv máme předpoklady pro vztahy, je potřeba se naučit žít v partnerských vztazích. Je vhodné zdůraznit také rozmanitost vlastností a předpokladů pro svobodnou volbu partnera/-ky. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

11 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Vzory pro partnerství Zamyslete se nad partnerským vztahem vašich rodičů a zapište do dvou sloupců: Co chci převzít od svých rodičů. Co nechci převzít od svých rodičů. Samostatná práce žáků – žáci zhodnotí, co chtějí a nechtějí převzít od svých rodičů. Mohou doplnit, co a jak by změnili. Následuje skupinová diskuse, během níž si žáci dobrovolně sdělují své výsledky. Pokud se jim zdá nějaký podnět zajímavý, zapíší si jej a následně jej v závěru prezentují ostatním. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

12 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
3. úkol Diskutujte ve skupině a zapište, co může vést ke ztrátě partnera-partnerky. Cílem je hledání pozitivních a negativních stránek lásky, uvědomění si krizových situací v lásce a jejich pochopení. Krizové situace – hádky, starosti, hysterie, nevšímavost, nedůvěra, nevěra, strach, nenávist, sobectví, egoismus a bezohlednost, netolerance, nezodpovědnost, nespolehlivost, majetnický postoj k partnerovi/partnerce, drogy či jiná závislost, rozdílné představy, nerespektování potřeb partnera/-ky, ... ALE TAKÉ – rozchod vyvolaný jedním z partnerů, nemoc či smrt partnera, vměšování rodičů, ... Kdybychom čekali na setkání s ideálem, strávili bychom celý život v čekárně. (Pitigrilli, italský publicista) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

13 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Shrnutí Setkání ve dvou je zcela jedinečné. Jeho výsledkem by měl být i jedinečný partnerský vztah, ne jen opakování toho, jak žili jiní. Partnerství, manželství a rodičovství vyžadují fyzickou, duševní i sociální zralost obou partnerů. Nic se však nemá uspěchat! Závěrem je vhodné zdůraznit, že vytvořit kvalitní partnerský vztah není nic jednoduchého a vyžaduje to spoustu tolerance a pochopení Citát k zamyšlení: „Kdo vášnivě miluje, nežije již v sobě samém, nýbrž v milované bytosti. Čím více opouští vlastní bytost a takřka přechází v toho, jejž miluje, tím větší rozkoš pociťuje.“ Erasmus Rotterdamský, nizozemský humanista ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

14 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Teď teprve chci žít pro někoho drahého, teď teprve miluji, teď je život nádherný a cenu má každý den a žádný nesmí být ztracen. Glazarová (česká spisovatelka) ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín

15 ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Zdroje ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín


Stáhnout ppt "Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ"

Podobné prezentace


Reklamy Google