Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

53.1 Vzduch Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Autor: Mgr. Hana Kopčanová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "53.1 Vzduch Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Autor: Mgr. Hana Kopčanová."— Transkript prezentace:

1 53.1 Vzduch Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Autor: Mgr. Hana Kopčanová

2 53.2 Co už víš? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Vzduch potřebuje vše živé k životu. Člověk pro přežití potřebuje kyslík, vydechuje oxid uhličitý. Rostliny potřebují k životu oxid uhličitý a vydechují kyslík.

3 53.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Plynný obal Země, neboli vzduch, se nazývá atmosféra. Atmosféru tvoří směs plynů, nejvíce je v ní dusíku, dále obsahuje kyslík, oxid uhličitý a ostatní plyny, také miniaturní prachové částečky a vodní páry. Atmosféra zasahuje do velkých výšek nad zemským povrchem a dělí se do tzv. sfér. Čím vyšší je vrstva atmosféry = sféra, tím méně je v ní kyslíku a vzduch je méně dýchatelný. Ozon je forma kyslíku, která je obsažená v atmosféře zhruba 30 km nad zemským povrchem. Vrstva, kde se ozon vyskytuje, se nazývá ozonová vrstva. Ozonová vrstva je životně důležitá, protože nás ochraňuje před velmi nebezpečným UV zářením, které vyzařuje Slunce. Ozonová vrstva byla dříve narušována některými plyny, které vyráběli lidé, dnes už je tato výroba přísně zakázána.

4 53.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás PROUDĚNÍ VZDUCHU: Vzduch, stejně jako voda, není stálý a neustále proudí. Vzduch ohřívají sluneční paprsky - tento ohřátý vzduch začne stoupat (je lehčí než vzduch studený), na místo vzduchu, který stoupá, se přesouvá vzduch studený. Těmito přesuny vzniká vítr. Na různých místech je síla, směr a teplota vzduchu rozdílná.

5 53.5 Procvičení a příklady. Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Zkuste si pokusy: S pomocí dospělého si zapal malou svíčku, poté ji přiklop skleněnou nádobou. Co se stalo a proč? Napusť si do nádoby vodu, vezmi si menší nádobku, otoč ji dnem vzhůru a ponoř ji do vody. Dostala se voda do menší nádoby? Vezmi si pingpongový míček a ponoř ho do sklenice s vodou, pak ho pusť. Co se stane? Zkus vyhledat fáze větru, které už jsou člověku nebezpečné. Zjisti, kdy mívá vzduch nejhorší kvalitu? Co je to inverze? Odpovězte: Jaké plyny a v jaké míře jsou zastoupeny v atmosféře? Kdy jsi naposledy slyšel o ničivé síle větru a kde se to stalo? Jsou i u nás tornáda? Dá se vzduch změřit?

6 53.6 Pro šikovné Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás VÍTE, ŽE: Opravdu silné větry se v různých částech světa nazývají různě? tornádo – povodí řeky Mississippi, silně rotující vítr s ničivou silou tropická cyklóna – Indie, silný vítr s „okem“ uprostřed, vzniká v subtropické oblasti hurikán – Atlantický oceán, JV USA tajfun – JV Asie willi-willi – Austrálie V přízemních vrstvách atmosféry roste v posledních desetiletích podíl oxidu uhličitého a jiných plynů, říkáme jim plyny skleníkové. To způsobuje, že sluneční záření se dobře neodráží od zemského povrchu zpět do vesmíru a na naší planetě dochází ke globálnímu oteplování. Lidé dokáží využít sílu větru a získat z něho energii. Dříve se k tomu využívaly větrné mlýny, dnes mlýny nahradily větrné elektrárny, které neznečišťují životní prostředí – jsou ekologické. ničivé tornádo větrné elektrárny

7 53.7 CLIL Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás wind windmill atmosphere

8 53.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.b 2.d 3.d 4.c Test na známku Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás

9 53.9 Použité zdroje, citace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Atmosphere_layers-cs.svg.png Obrázky z databáze klipart Atmosphere_layers-cs.svg.png Obrázky z databáze klipart

10 Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Anotace AutorMgr. Hana Kopčanová Období /2012 Ročník4. ročník Klíčová slovaVzduch AnotacePrezentace popisující učivo o vzduchu, jeho vlastnostech, síle, pohybech.


Stáhnout ppt "53.1 Vzduch Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Autor: Mgr. Hana Kopčanová."

Podobné prezentace


Reklamy Google