Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí s typickým zástupcem pro Osvícenství. Seznámí se životem a s dílem Josefa II. AutorMgr. Štěpán Rubíček NázevJosef II. Vzdělávací oblast – Vzdělávací oborČlověk a jeho svět – vlastivěda Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityPrezentace Stupeň a typ vzděláváníZŠ – I. stupeň Typická věková skupina5. ročník Datum / období vzniku VMLeden 2013 Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl03

2 Josef II. Mgr. Štěpán Rubíček

3 Poznáš, kdo je na fotografii? Marie Terezie Byla matkou vladaře, o kterém se dnes budeme učit Marie měla 16 dětí, vlády se ujal její nejstarší syn Víte, jak se jmenoval?

4 Josef II.  13. března 1741, Vídeň – 20. února 1790, Vídeň,  císař Svaté říše římské,  král uherský a (nekorunovaný) král český a arcivévoda rakouský.

5 Josef II.  Josef II. se narodil 13. března 1741 ve Vídni jako nejstarší syn Marie Terezie a Františka I. Štěpána Lotrinského.  Byl čtvrtým dítětem v pořadí, ale nejstarší syn

6 Josef II.  V březnu 1764 byl ve Frankfurtu nad Mohanem korunován římskoněmeckým králem  V létě roku 1765 zemřel Josefův otec, po jeho smrti přebírá Josef II. císařské žezlo; stává se pouze spoluvladařem se svou matkou Marii Terezii v rakouské monarchii  Jeho matka se ještě dlouho nemínila vzdát vlády, proto reformy vskutku zásadního rázu musely počkat  Nezávislým a svéprávným panovníkem se stal až po její smrti v roce 1780

7 Vláda Josefa II.  Trvala pouze 10 let –  Za toto období stihl Josef II reformních výnosů, patentů a nařízení, většinu těchto příkazů inicioval a koncipoval sám  Díky reformám měl velké množství nepřátel, hlavně ze strany církve

8 Osvícenský absolutismus  Osvícenský monarcha vydržuje dvůr pouze v nejnutnější podobě  Omezuje vliv církve i šlechty  Stát je výrazně byrokratizovaný a panovník se označuje za jeho prvního služebníka  Modelem uplatňování osvícenského absolutismu je Rakousko za vlády Marie Terezie a Josefa II.

9 Základní reformy Josefa II.   rušil výhradní postavení katolické církve a dovolil vedle katolického vyznání také vyznání luteránské, kalvínské... (protestantismus)  nejednalo se o zrovnoprávnění, ale o „toleranci“ k nekatolickým vyznáním; nekatolická vyznání stále podléhala řadě znevýhodňujících nařízení, přesto se jednalo o zásadní čin v otázce svobody vyznání Toleranční patent

10 Patent o zrušení nevolnictví   zbavoval poddané přímé závislosti na vrchnosti  podle patentu se mohli poddaní svobodně odstěhovat bez souhlasu majitele panství, svobodně uzavírat manželství, svobodně nakládat se svým majetkem, svobodně vybírat povolání pro své potomky.  dříve v podobných situacích potřebovali výhradní souhlas majitele panství, k němuž náleželi  důležitou součástí reformy byla možnost vykoupit se z poddanství  definitivní a úplnou likvidaci feudálního robotního systému již Josef II. nestihl provést, robota zůstává do roku 1848

11 Průkopnické myšlenky Josefa II.  Začaly fungovat úřady, měly stanovené úřední hodiny  Jednotným úředním jazykem byla němčina  Zavíral nepotřebné kostely  Josef II. se nakazil malárii, před smrtí byl zesláblý, ztrácel i poslední zbytky vůle a ministři mu do poslední chvíle podstrkávali k podpisu dokumenty, jimiž v polobdění odvolával svá mnohá předchozí nařízení

12 Osobní život Josefa II.  Měl 2 ženy  1. žena – Isabela Parmská  2. žena – Marie Josefa Bavorská

13

14 Opakování  Dovedeš popsat osvícenský absolutismus?  Kolik reformních vyhlášek celkem vydal Josef II.?  Víš, jaké 2 zásadní reformy vydal Josef II.?  Víš, čí syn byl Josef II.?  Zkus si vzpomenout, v jakém období vládl ?  Víš, co to byla robota?

15 Zdroje  Fotografie dostupné jako volné dílo z Wikimedia Commons ke dni :Wikimedia Commons  Jean-Étienne Liotard. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  Joseph Hickel. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z:  Jean-Marc Nattier. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Marc_Nattier_005.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean- Marc_Nattier_005.jpg  Martin van Meytens. Wikipedie - otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: pg pg


Stáhnout ppt "ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/21.1217 Název projektuMáme šanci číst, zkoumat a tvořit AnotaceŽák se seznámí."

Podobné prezentace


Reklamy Google