Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název."— Transkript prezentace:

1 Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název materiálu:Nerosty organického původu Šablona:III/2 Sada:Geologie Předmět:Přírodopis Třída:IX.

2 Klíčová slova: organolit jantar perleť perly Anotace:Tento výukový materiál doplňuje výklad. Seznamuje žáky s významem a užitím nerostů organického původu.

3 Nerosty organického původu = organolity jsou nerosty vzniklé z organických látek - organických kyselin - uhlovodíků - pryskyřice a působením organismů

4 Nerosty organického původu - jantar je směs utuhlých pryskyřic pochází z třetihorních jehličnatých stromů 1

5 Nerosty organického původu - perleť 2 perleť je lesklá vnitřní vrstva lastur některých mlžů (např. perlorodky, ústřice) je tvořena uhličitanem vápenatým a uhlovodíky

6 Nerosty organického původu - perly 3 perlu vytvoří tito mlži v případě, že pronikne cizí tělísko do lastury – tam se obalí vrstvou perleti dnes je většina perel tzv. kultivovaných, tedy cizí těleso je zaneseno do lastury uměle v jejím přirozeném prostředí

7 Nerosty org. původu Test 1.Uveď jiný název nerostů organického původu. 2.Jeden z těchto nerostů má medově žlutou barvu, který to je? 3.V jaké době vznikal základ nerostu z otázky č. 2? 4.Z čeho v té době tento nerost vznikl? 5.Popiš, jakým způsobem vzniká perleť? 6.Co je to perla?

8 Nerosty org. původu Řešení: 1.Nerostům org. původu se říká jinak organolity. 2.Medově žlutou barvu má organolit jantar. 3.Jantar vznikal ve třetihorách. 4.Jantar vznikal utuhnutím pryskyřice z třetihorních jehličnatých stromů. 5.Perleť vytváří mlži (perlorodky, ústřice), tvoří vnitřní vrstvu jejich ulity 6.Perla je cizí předmět, který se dostal do ulity a mlž ho obalil perletí, aby „nepřekážel a nezranil“.

9 Zdroje ČERNÍK, Vladimír; MARTINEC, Zdeněk; VÍTEK, Jan. Přírodopis 4, mineralogie a geologie. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 1998, ISBN 85-7235-044-7. ŠVECOVÁ, Milada; MATĚJKA, Dobroslav. Přírodopis 9, učebnice. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN 978-80-7238-587-4. 1 - DISHAYLOO. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bernstein_gesammelt.pnghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bernstein_gesammelt.png 2 - HEYDE, Manfred. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pearl_oyster.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pearl_oyster.jpg 3 - AUTOR NEUVEDEN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Perles_Tahiti.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Perles_Tahiti.jpg


Stáhnout ppt "Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, 349 61 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3668 Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google