Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Tělesa 5. ročník

2 Krychle Krychle je těleso, které má _________ stěn, ______ vrcholů a __________ hran. Stěny krychle mají tvar _____________ .

3 Kvádr Kvádr je těleso, které má _________ stěn, ______ vrcholů a __________ hran. Stěny kvádru mají tvar _____________ .

4 válec

5 kužel

6 jehlan

7 koule

8 Výpočet povrchu krychle
Je dána krychle s délkou hrany a = 30 cm Vypočítej obsah přední stěny (modré). Obsah přední stěny je ….. cm2 Krychle má 6 stěn Vypočítej povrch krychle – součet obsahů všech stěn krychle. Povrch krychle je ….. cm2

9 Obsah čtverce s = a . a Povrch krychle S = 6 . a . a s = a . a
s = 900 cm² S = S = cm² Obsah čtverce s = a . a Povrch krychle S = 6 . a . a

10 Výpočet povrchu kvádru
Je dán kvádr s rozměry:a = 6 cm,b = 5 cm,c = 12 cm Vypočítej obsah přední stěny (modré). Obsah přední stěny je …. cm2 a vynásobíme jej dvěma Vypočítej obsah horní stěny (žluté). Obsah horní stěny je …. cm2 a vynásobíme jej dvěma Vypočítej obsah boční stěny (oranžové). Obsah boční stěny je …. cm2 a vynásobíme jej dvěma Vypočítej povrch kvádru. Povrch kvádru je ….. cm2

11 Povrch kvádru: S = 2 . a . b + 2 . b . c + 2 . a . C
Je dán kvádr s rozměry:a = 6 cm, b = 5 cm, c = 12 cm S = 2 . a . b b . c a . c S = S = S = 324 cm² Povrch kvádru: S = 2 . a . b b . c a . C S = 2 . (a . b + b . c + a . c)

12 Úkoly: Vypočítej povrch krychle, která má délku hrany a = 5 cm.
Kolik cm² papíru je potřeba na polepení krabice tvaru krychle s délkou hrany 30 cm? Vypočítej povrch kvádru, který má délky hran cm, 7 cm a 4 cm. Vypočítej povrch krabice, která má podstavu ve tvaru obdélníku s rozměry 3 dm a 5 dm a je vysoká 70 cm.

13 Zábavné úkoly Jaká je nejdelší cesta od startu k cíli (vyjádřená v centimetrech)? Můžete postupovat pouze po hranách krychle, ale přitom po žádné hraně nesmíte jít vícekrát. Délka hrany krychle je 5 cm.

14 Která z krychlí je rozložena na obrázku
Která z krychlí je rozložena na obrázku? Nezapomeň, že součet teček na protějších stěnách hrací kostky je vždy sedm.

15 Na obrázku vlevo je zobrazena krychle ABCDEFGH
Na obrázku vlevo je zobrazena krychle ABCDEFGH. Na obrázku vpravo je zobrazena tatáž krychle v jiné poloze. Doplňte označení zbývajících vrcholů.

16 Zapiš, kolik kostek musíme nejméně doplnit do stavby A, aby vznikla krychle.
Zapiš, kolik kostek musíme nejméně doplnit do stavby B, aby vznikla krychle.

17 Tělesa – matematika 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Obrázky z internetu J. Justová – Matematika – 5. ročník - alter Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO."

Podobné prezentace


Reklamy Google