Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Tělesa 5. ročník

2 Krychle Krychle je těleso, které má _________ stěn, ______ vrcholů a __________ hran. Stěny krychle mají tvar _____________.

3 Kvádr Kvádr je těleso, které má _________ stěn, ______ vrcholů a __________ hran. Stěny kvádru mají tvar _____________.

4 válec

5 kužel

6 jehlan

7 koule

8 Je dána krychle s délkou hrany a = 30 cm Vypočítej obsah přední stěny (modré). Obsah přední stěny je ….. cm 2 Krychle má 6 stěn Vypočítej povrch krychle – součet obsahů všech stěn krychle. Povrch krychle je ….. cm 2 Výpočet povrchu krychle

9   s = a. a   s =   s = 900 cm²   S =   S = cm² Obsah čtverce s = a. a Povrch krychle S = 6. a. a

10 Je dán kvádr s rozměry:a = 6 cm,b = 5 cm,c = 12 cm Vypočítej obsah přední stěny (modré). Obsah přední stěny je …. cm 2 a vynásobíme jej dvěma Vypočítej obsah horní stěny (žluté). Obsah horní stěny je …. cm 2 a vynásobíme jej dvěma Vypočítej obsah boční stěny (oranžové). Obsah boční stěny je …. cm 2 a vynásobíme jej dvěma Vypočítej povrch kvádru. Povrch kvádru je ….. cm 2 Výpočet povrchu kvádru

11 Je dán kvádr s rozměry:a = 6 cm, b = 5 cm, c = 12 cm S = 2. a. b + 2. b. c + 2. a. c S = S = S = 324 cm² Povrch kvádru: S = 2. a. b + 2. b. c + 2. a. C S = 2. (a. b + b. c + a. c)

12 Úkoly: 1.Vypočítej povrch krychle, která má délku hrany a = 5 cm. 2.Kolik cm² papíru je potřeba na polepení krabice tvaru krychle s délkou hrany 30 cm? 3.Vypočítej povrch kvádru, který má délky hran 12 cm, 7 cm a 4 cm. 4.Vypočítej povrch krabice, která má podstavu ve tvaru obdélníku s rozměry 3 dm a 5 dm a je vysoká 70 cm.

13  Jaká je nejdelší cesta od startu k cíli (vyjádřená v centimetrech)? Můžete postupovat pouze po hranách krychle, ale přitom po žádné hraně nesmíte jít vícekrát. Délka hrany krychle je 5 cm. Zábavné úkoly

14  Která z krychlí je rozložena na obrázku? Nezapomeň, že součet teček na protějších stěnách hrací kostky je vždy sedm.  Která z krychlí je rozložena na obrázku? Nezapomeň, že součet teček na protějších stěnách hrací kostky je vždy sedm.

15  Na obrázku vlevo je zobrazena krychle ABCDEFGH. Na obrázku vpravo je zobrazena tatáž krychle v jiné poloze. Doplňte označení zbývajících vrcholů.

16  Zapiš, kolik kostek musíme nejméně doplnit do stavby A, aby vznikla krychle.  Zapiš, kolik kostek musíme nejméně doplnit do stavby B, aby vznikla krychle.

17 Autor: Mgr. Iva Hořejší ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. (www.zsrozmital.cz) Tělesa – matematika 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence – ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p. Tř. Windows XP Professional PowerPoint Obrázky z internetu J. Justová – Matematika – 5. ročník - alter


Stáhnout ppt "Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google