Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor Mgr. Bohumila Bálková Číslo materiálu 7_3_ZSV_03 Datum vytvoření 31. 10. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace - charakter.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor Mgr. Bohumila Bálková Číslo materiálu 7_3_ZSV_03 Datum vytvoření 31. 10. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace - charakter."— Transkript prezentace:

1 GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor Mgr. Bohumila Bálková Číslo materiálu 7_3_ZSV_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace - charakter Ročník ročník Anotace Charakter a jeho typologie Klíčová slova Charakter, charakterové vlastnosti a jejich vliv na rozhodování a jednání člověka, stádia morálního vývoje a jejich souvislost s proměnami charakteru Vzdělávací oblast Člověk a společnost – Základy společenských věd Očekávaný výstup Vymezit charakter jako významnou vlastnost člověka, rozeznat klíčové vlastnosti osobnosti, seznámit se s vybranými typologiemi charakteru a s odlišením heteronomního a autonomního stádia morálního vývoje Zdroje a citace Denglerová, Denisa a kol. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol - učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, ISBN s. 49. Čáp, Jan a kol. Psychologie. 3. vyd. Praha: Nakladatelství H a H, ISBN —36-6. s HP&sgId=xbfL4bfixSkkzi9A9SAakFwozi- NkSRvzn4oYGzazq%3D%3D&oq=wikip&aq=0&thru=sug&su=chttp://search.seznam.cz/?q=wikipedie&sourceid=szn- HP&sgId=xbfL4bfixSkkzi9A9SAakFwozi- NkSRvzn4oYGzazq%3D%3D&oq=wikip&aq=0&thru=sug&su=c (dostupné ke dni )

2 Vztahově postojové vlastnosti - charakter Umožňuje řídit jednání člověka podle společenských, zejména morálních požadavků Rozdíl mezi temperamentem a charakterem:  temperament – forma vnějších projevů osobnosti (dráždivý – klidný)  charakter – obsah, jaký člověk je (vytrvalý, odpovědný)

3 Formován výchovou a dalšími společenskými vlivy Složky charakteru:  Vztah k lidem  Kladný vztah – ochota pomáhat, spolupracovat, snaha porozumění, radost z jejich úspěchu, důvěra  Záporný vztah – sobectví, bezohlednost, agresivní chování, pomlouvání, podezíravost, závist

4  Vytrvalost – vlastnost vůle, silně nebo slabě rozvinutá vytrvalost  Odolnost k zátěži – hovorovým jazykem jako statečnost  Vysoká odolnost (stabilita osobnosti) – zvládá obtíže a problémy různého druhu  Nízká odolnost (labilní osobnost) – snadné selhání  Kontrola a řízení temperamentových vlastností  Kontrola citových projevů (prudké afekty)

5  Kontrola projevů rysů osobnosti (sklon vést – podřizovat se…)  Sebehodnocení (vztah k sobě, sebepojetí) – ochota klesnout na dno, pýcha, schopnost vzepřít se někomu  Podceňování sebe sama – nevytyčíme vyšší cíl, nejistota, tréma  Přeceňování sebe sama  Sebehodnocení kolísavé – zvláště u mladistvých

6  Svědomí – hodnotí a řídí lidské jednání z morálního hlediska (svědomitost, odpovědnost, nesvědomitost…)  Světový názor (životní postoj, přesvědčení)

7 Typologie charakteru Jane Loevingerová (1918 – 2008) Americká psycholožka Typologie :  Osobnost orientovaná na věci - materiální způsob života - hromadí věci a ošetřuje je -může se dobře uplatnit v technických sférách (důlní technik, stavební inženýr) - neměla by pracovat s lidmi, protože je bude posuzovat podle správného fungování

8  Osobnost orientovaná na lidi -Důležitá hodnota člověk a mezilidské vlastnosti -Může dobře působit v profesích – lékař, učitel, prodavač  Osobnost orientovaná na ideje -Důležité myšlenky, kulturní výtvory -Uplatnění – vědec, filmový kritik, prodavač v antikvariátu -Negativum – posuzování u lidí teoretických znalostí

9 Pierre Teilhard de Chardin (1881 – 1955) Francouzský filozof Charakter dělí podle základního postoje k životu:  Unavení -Hledají štěstí v klidu a neměnnosti -Vše kritizují -Obráceni do minulosti

10  Požitkáři -Štěstí v okamžitém požitku, rádi si užívají životních radostí -Nehodlají nic měnit, do ničeho zasahovat -Orientováni na přítomnost  Nadšenci -Rádi objevují, poznávají, změny -Obětují se pro to, v čem spatřují smysl -Orientováni na budoucnost

11 mons/thumb/e/ee/Pierre_Teilhard_de_Char din_01.jpg/220px- Pierre_Teilhard_de_Chardin_01.jpg mons/thumb/e/ee/Pierre_Teilhard_de_Char din_01.jpg/220px- Pierre_Teilhard_de_Chardin_01.jpg (dostupné ke dni )

12 Stádia morálního vývoje Jean Piaget (1896 – 1980) Švýcarský psycholog Charakter se utváří ve vývojových stádiích  Heteronomní stádium -Jednání určováno normami převzatých od druhých lidí  Autonomní stádium -Zodpovědnost za své jednání, některé normy zažité, jiné nepřijaté

13 Přechod z heteronomního do autonomního stádia mezi 13. – 18. rokem

14 /f/f5/Jean_Piaget.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons /f/f5/Jean_Piaget.jpg (dostupné ke dni )

15 https://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqfm6OAbPV_nIYdpbKp9XTcyeq-- Sx3uQu0FfuFNxT8ZFnH0hsZpgqTghttps://encrypted- tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqfm6OAbPV_nIYdpbKp9XTcyeq-- Sx3uQu0FfuFNxT8ZFnH0hsZpgqTg (dostupné ke dni )

16 Kontrolní otázky a úlohy 1)Vysvětlete pojem charakter a objasněte jeho typologii. 2)Vysvětlete na příkladech přiměřené sebehodnocení a nízké sebehodnocení. 3)Uveďte příklady chování svědomitého a nesvědomitého člověka. 4)S použitím příkladu vysvětlete tzv. „nadšence“.

17 LITERATURA A ZDROJE Denglerová, Denisa a kol. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol - učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, ISBN s. 49. Čáp, Jan a kol. Psychologie. 3. vyd. Praha: Nakladatelství H a H, ISBN —36-6. s HP&sgId=xbfL4bfixSkkzi9A9SAakFwozi- NkSRvzn4oYGzazq%3D%3D&oq=wikip&aq=0&thru=sug&su=c (dostupné ke dni ) HP&sgId=xbfL4bfixSkkzi9A9SAakFwozi- NkSRvzn4oYGzazq%3D%3D&oq=wikip&aq=0&thru=sug&su=c


Stáhnout ppt "GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA Autor Mgr. Bohumila Bálková Číslo materiálu 7_3_ZSV_03 Datum vytvoření 31. 10. 2013 Druh učebního materiálu Prezentace - charakter."

Podobné prezentace


Reklamy Google