Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: 15. 8. 2012 Název: VY_32_INOVACE_2.2.9.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: 15. 8. 2012 Název: VY_32_INOVACE_2.2.9."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Esej - prezentace Anotace: Prezentace slouží k zopakování probraného učiva: Esej. Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují učivo, pracují analyticky s vlastními čtenářskými dovednostmi a znalostmi.

2 Komunikační a slohová výchova v učivu 4. ročníku Esej - prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková

3 Co je to esej? Esej je menší slohový útvar, který podává autorovo zamyšlení nad určitým tématem (zejména z kultury, literatury a společenských věd). Autor eseje posuzuje problém v širším kontextu, komentuje současná řešení a naznačuje nová, hledá řešení.

4 Specifikum slova esej Slovo esej má dvojí mluvnický rod. Může být rodu ženského (ta esej) i mužského (ten esej). V rámci jednoho textu je však nutné používat pouze jeden rod.

5 Původ eseje Původ eseje je spojen s průmyslovou revolucí v Londýně, uvolňováním vztahů, zkvalitněním vzdělání a růstem politické angažovanosti. Esej můžeme chápat z různých úhlů pohledu. Nejdůležitější je anglosaské a francouzské pojetí.

6 Pojetí eseje Francouzské pojetí klade důraz na ideje a jejich rozbor. Ideje jsou hluboké, filosofické a abstraktní. Anglické pojetí klade důraz na racionalitu a upřednostňuje popis doplněný o příběhy a příklady. České pojetí, specifický útvar, v němž se mísí prvky stylu uměleckého i odborného.

7 Známí autoři Michel de Montaigne Francis Bacon František Xaver Šalda Karel Čapek Otokar Březina

8 Úryvek – Michel de Montaigne Opilství se příčí spíše mému vkusu a mému tělesnému založení než mému přesvědčení. Krom toho, že se ve svých názorech dávám snadno vést autoritou stanovisek starověku, pokládám totiž ožralství sice za neřest zbabělou a pitomou, ale zato méně zlomyslnou a méně škodlivou, než jsou neřesti ostatní, které téměr všechny poškozuje přímo veřejný prospěch společnosti. A jestliže už si, jak se má za to, nemůžeme dopřát rozkoše, aby nás to něco nestálo, myslím, že tato neřest nepřijde tak draho našemu svědomí jako ty druhé. A mimoto není těžké si ji opatřit, je k ní snadná příležitost, což také stojí za úvahu. Tento text byl zkopírován ze serveru: montaigne/eseje.html#ixzz20sKRDlZhhttp://www.cesky-jazyk.cz/citanka/michel-de- montaigne/eseje.html#ixzz20sKRDlZh

9 Jak správně napsat esej? 1.Napište si, jaká vás napadají témata, pište cokoliv, co vás napadne. 2.Vyhledejte si potřebné informace, ale dávejte si pozor na zdroje. 3.Pokuste se téma co nejvíce zúžit. 4.Jakmile dosáhnete přibližně poloviny útvaru, začněte směrovat k závěru. 5.Piště poutavě, nebojte se experimentovat.

10 Téma a obsah Účelem eseje není podat detailní zprávu o problému. Důležitější je zamyšlení a uvažování na základě faktů.

11 Jazykové prostředky Je důležité používat bohatého jazyka. Esej je na pomezí odborného a uměleckého stylu, snažte se tedy čtenáře zaujmout obsažností svého sdělení, používejte k tomu ale rozmanitosti jazyka. Můžete psát jak v ich formě (působí osobněji), tak v er formě (akademičtější a důvěryhodnější).

12 Kompozice Typické rozdělení na úvod, stať a závěr. Tyto části můžete pojmenovat v textu dle vlastního uvážení i jinak. V úvodu nastiňte problematiku a důvod, proč jste si toto téma vybrali. V hlavní části se dostaňte ke konkrétním případům a argumentujte pro i proti. V závěru byste se měli přiklonit k nějaké straně, nebo uvést možné řešení.

13 Styly Odborný/umělecký Výrazný prostor pro autorský styl Užívaný slohový postup – úvahový a výkladový

14 Shrnutí Esej je menší slohový útvar. Původ je spojený s průmyslovou revolucí. Stylově stojí na rozhraní odborného a uměleckého. Užití bohatého jazyka, nutnost určitých odborných znalostí.

15 Citace a zdroje BAUMGARTNEROVÁ, Gabriela a Andrea KAPUSTOVÁ. CERMAT. Český jazyk a literatura: písemná práce. první. Praha: Tauris, ISBN SZANTO, Jakub. Jak napsat dobrý esej - Jakub Szántó. [online]. [cit ]. Dostupné z:

16 Konec prezentace Název: Esej - prezentace Autor: Mgr. Dana Vicherková Zdroje: Hánová, Eva a kol.: Odmaturuj z literatury. Brno: DIDAKTIS, 2002 Sochrová, Marie: Literatura v kostce pro SŠ. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN X Zeman, Milan: Slovník světové literatury. Autoři a díla, směry. Praha: SPN,1993 Vlašín, Š. a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977 Nezval, Vítězslav: Moderní básnické směry. Praha: Československý spisovatel, 1979 Zeman, M., Forst, V.: Literatura III. Přehled vývoje a směrů. Praha: SPN, 1986 Dolejší, P.: Maturujeme z českého jazyka. Humpolec: Jas, 2003 Juríček, Ján a kol: Encyklopédia spisovatelov světa. Bratislava: OBZOR, 1987


Stáhnout ppt "Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: 15. 8. 2012 Název: VY_32_INOVACE_2.2.9."

Podobné prezentace


Reklamy Google