Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem."— Transkript prezentace:

1 FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 21

2 FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ závisejí na chemickém složení a na vnitřním uspořádání částic v krystalové mřížce závisejí na chemickém složení a na vnitřním uspořádání částic v krystalové mřížce propustnost světla, barva, vryp, lesk, štěpnost a lom, soudržnost, tvrdost, hustota Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

3 PROPUSTNOST SVĚTLA průhledné minerály: propouštějí světlo dokonale propouštějí světlo dokonale křišťál křišťál průsvitné minerály: propouštějí světlo hůře propouštějí světlo hůře muskovit muskovit neprůhledné minerály: nepropouštějí světlo nepropouštějí světlo měď měď Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 3

4 BARVA barevné vždy stejná barva vždy stejná barva síra sírabezbarvé čiré minerály čiré minerály křišťál křišťálzbarvený příměs cizích chemických látek příměs cizích chemických látek ametyst ametyst Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 4

5 VRYP barva stopy vznikající otíráním minerálu o porcelánovou destičku bezbarvé minerály vryp bílý vryp bílý sádrovec sádrovec barevné minerály vryp odpovídá jejich barvě vryp odpovídá jejich barvě rumělka rumělka Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 5

6 LESK vzniká odrazem světla od minerálu silně lesknoucí minerály kovový, diamantový, perleťový lesk kovový, diamantový, perleťový lesk pyrit pyrit méně lesknoucí minerály skelný, mastný, hedvábný lesk skelný, mastný, hedvábný lesk křemen křemen nelesknoucí minerály matný lesk matný lesk limonit limonit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 6

7 Štěpnost a lom štěpnost pravidelná, rovná plocha pravidelná, rovná plocha dokonalá X nedokonalá dokonalá X nedokonalá halit, kalcit halit, kalcitlom nepravidelná, nerovná plocha nepravidelná, nerovná plocha lasturnatý lasturnatý křemen křemen Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 7

8 Soudržnost schopnost odolávat tlaku nebo nárazu kujné lze je roztepat na tenký plíšek lze je roztepat na tenký plíšek zlato zlatokřehké po úderu se rozletí na po úderu se rozletí na drobné úlomky drobné úlomky pyrit pyrit Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 8

9 Tvrdost závisí na vzdálenosti částic v krystalové mřížce desetičlenná Mohsova stupnice tvrdosti Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

10 1 Mastek lze do nich rýpat nehtem 2 Sůl kamenná 3 Kalcit lze do nich rýpat kapesním nožem 4 Fluorit 5 Apatit 6 Živec ryjí do skla 7 Křemen 8 Topaz 9 Korund 10 Diamant Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

11 Hustota závisí na atomové hmotnosti prvků v krystalové mřížce největší hustotu mají minerály ryzích kovů zlato, platina zlato, platina Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 9

12 Použité obrázky: obr. č. 1 – 8 - vlastní archiv autora obr. č Volně šiřitelné Použitá literatura: ŠVECOVÁ, MILADA. MATĚJKA, DOBROSLAV. Přírodopis 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání Plzeň: Nakladatelství FRAUS, ISBN str. 16 – 19 ZAPLETAL, JAN. JANOŠKA, MARTIN. BIČÍKOVÁ, LUDMILA. TOMANČÁKOVÁ, MARIE. Přírodopis 9. Olomouc: nakladatelství PRODOS, ISBN str Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Stáhnout ppt "FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem."

Podobné prezentace


Reklamy Google