Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního."— Transkript prezentace:

1 Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Elektromagnetické vlny a záření (9.13)

2 ELEKTROMAGNETICKÉ VLNY A ZÁŘENÍ 9.13 Učivo: Elektromagnetické vlny a záření

3 James Clerk Maxwell skotský fyzik ( 1831 – 1879 ) dokázal, že světlo souvisí s elektřinou a magnetismem….elektromagnetické vlny. Heinrich Hertz německý fyzik ( 1857 – 1894 ) tyto elektromagnetické vlny objevil.

4 Zavádíme fyzikální veličiny VLNOVÁ DÉLKA….. …..m….. (metr) je vzdálenost mezi sousedními dvěma vrcholy vlny 1 nm = m…..(nanometr) 1 pm = m…..( pikometr ) KMITOČET…..f…..Hz…..(Herzt) udává počet period za sekundu RYCHLOST SVĚTLA….. c = m/s

5 Znázornění čím kratší vlnová délka, tím vyšší kmitočet

6 Přehled elektromagnetických vln vlnová délkavlny m – m 600 m – 150 m 50 m – 15 m 15 m – 1 m rádiové vlny dlouhé…..DV střední…..SV krátké…..KV velmi krátké…..VKV, FM 1 m – 0,3 mmmikrovlny 0,3 mm – 750 nminfračervené záření 750 nm – 400 nmsvětlo ( červené, oranžové, žluté, zelené, modré, fialové ) 400 nm – 10 nmultrafialové záření 10 nm – 1 pmrentgenové záření menší než 300 pmzáření gama

7 SHRNUTÍ čím kratší vlnová délka, tím vyšší kmitočet velká vlnová délka - elektromagnetické vlny snadno pronikají za překážky krátká vlnová délka - elektromagnetické vlny se šíří prakticky přímočaře…..záření elektromagnetické vlny jsou vysílány zdrojem záření

8 Opakování Co je to vlnová délka? Jak se označuje? Jakou má jednotku? Co je to frekvence? Jak se označuje? Jakou má jednotku? Jak se označuje rychlost světla? Jaká je rychlost světla? Vyjmenuj jednotlivé druhy elektromagnetických seřazených podle vlnové délky.

9 Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc., doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc., doc. RNDr Marek Wolf, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., ISBN 80 – 7196 – 193 – 0. Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, ISBN 80 – Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, – Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, –

10


Stáhnout ppt "Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního."

Podobné prezentace


Reklamy Google