Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti:Přírodní zóny Země, světové obyvatelstvo Název učebního materiálu:Světové obyvatelstvo – rasy, národy Číslo učebního materiálu:VY_32_INOVACE_Z0119 Vyučovací předmět:Zeměpis Ročník:1. ročník čtyřletého gymnázia Autor:Milan Kratochvíl Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu:Prezentace Očekávaný výstup:Orientace v osídlení kontinentů národy, rasy Metodické poznámky:Frontální a skupinová výuka, práce s mapou, vytyčení nových pojmů

3 Lidské rasy Rasa – vývoj v rozdílných podmínkách – rozdíl ve fyziologických znacích (vzhledu) Rozlišování ras ne vždy jasné (proces amalgamace – míšení ras a mizení rozdílů) Rasismus – názor o nadřazenosti/podřízenosti některých ras (nacismus) – nevědecký, nemorální Struktura populace

4 1) Europoidní rasa (bílá) Evropa, s. Amerika, Rusko, Austrálie světlá pokožka, úzký nos, ochlupení, rozdíly - podnebí (jih - Itálie, Španělsko - snědí, sever - Švédsko, Finsko) 42 %

5 2) Mongoloidní rasa (žlutá) Asie - Čína, Japonsko, jv. Asie, Amerika (indiáni, Inuité) žlutohnědá pokožka, šikmé oči, tmavé vlasy, menší vzrůst, menší hmotnost, špatně odbourávají alkohol 20%

6 3) Negroidní rasa (černá) Afrika, Amerika tmavá pokožka, široký nos, plné rty, tmavé (kudrnaté) vlasy 8%

7 4) Australoidní rasa Austrálci (australští domorodci), Drávidové, Melanésané, tmavá pokožka, kudrnaté tmavé vlasy (v dětství velmi často světlé), občas spojována s rasu negroidní

8 5) Míšenci j. Amerika, Kanada, USA, Evropa mulat: europoidní + negroidní mestic: europoidní + mongoloidní (většinou indiáni) zambo: negroidní + mongoloidní

9 Národy: Národ: společenstvo lidí žijících na určitém území se společnou historií, kulturou, tradicí a jazykem Vytváření národů – fáze etnogeneze (etnické skupiny) Důležitý (ne vždy ale určující) jazyk (např. němčina, angličtina – jeden jazyk, víc národů)

10 Jazyky: Podle počtu rodilých mluvčích (odhad): 1. čínština 2. španělština 3. angličtina 4. arabština 5. hindština 6. bengálština 7. portugalština 8. ruština 9. japonština 10. němčina

11 Jazykové rodiny (asi 30): jazyky se společným předchůdcem (prajazykem) – dále se dělí na větve Nejrozšířenější rodiny: indoevropská (Evropa, Amerika, Austrálie, Indie - 45% lidstva), dále čínskotibetská, afroasijská (semitské jazyky vč. arabštiny a hebrejštiny), nigerokonžská, indiánské jazykové rodiny… Písmo: nejrozšířenější latinka, azbuka, řecká písma; čínské a japonské znaky - logogramy

12 Mapa 1: Indoevropské jazyky

13 Zdroje: Mapa 1: Archiv autora [cit ]


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google