Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka Vanišová Tematický celek Dějepis Ročník 1. - 4. ročník gymnázia Datum tvorby Prosinec 2013 Anotace Materiál je určen pro zpestření výuky dějepisu, suplovanou hodinu, mezipředmětové vztahy (VV, D) atd. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Obr. 1 Popiš děj na obraze. O jakou událost z dějin Říma se jedná? P ETER P AUL R UBENS : R OMULUS A R EMUS Úkol: Převyprávěj příběh o Romulovi Removi. Nápověda: Numitor - Amulius - Mars Rhea Silvia - Faustulus - vlčice Popis obrazu: Romulus a Remus na břehu řeky Tibery s vlčicí, která jednoho kojí a ptáčkem, který přináší jídlo (červené bobule), bůh řeky Tibery s bohyní Fortunou vlevo, vpravo přichází Faustulus.

3 Obr. 1 P ETER P AUL R UBENS : R OMULUS A R EMUS Peter Paul Rubens (1577 –1640) vlámský malíř baroko originál – Řím (Kapitolská muzea) Úkol: Ukaž na tomto obraze základní rysy barokního malířství.

4 P ETER P AUL R UBENS : M ARS A R HEA S ILVIA Obr. 2 Legenda: Rhea Silvia a Mars – rodiče Romula a Rema Úkol: Popiš děj obrazu. Popis obrazu: Vestálka Rhea Silvia se marně snaží utéct před bohem Martem, malý Amor Marta vede k Rhei Silvii posvátný a věčný oheň Vestálek symbol Říma, jeho existence a štěstí celého národa přilbice boha války Marta Vestálky (virgines Vestales) sbor šesti kněžek bohyně Vesty (ochránkyně rodinného krbu; řecká Hestia) udržovaly věčný oheň; slib čistoty – porušení → trest smrti (pohřbení za živa)

5 Proč byly pro Římany mýty o Rhee Silvii, Martovi, Romulovi … tak důležité? zdroj národní hrdosti odkazují na vyvolenost Římanů potomci bohů (Mars) a Trojanů (Rhea Silvia – dcera krále Alby Longy – založené kdysi synem Aenea, který přežil zničení Tróje) → Římané mají právo stát se velmocí, podmanit si ostatní národy, vytvořit veleříši, protože bohové nad nimi drží ochranou ruku Úkol: Uveď alespoň jednoho autora, který sepsal tyto legendy. Např.: Titus Livius (Ab Urb Condita), Plutarchos

6 Zdroje Obrázky: Obr. 1: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Romolo_e_remo.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Romolo_e_remo.jpg Obr. 2: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Rubens_-_Mars_et_Rhea_Silvia.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Rubens_-_Mars_et_Rhea_Silvia.jpg Literatura: Dějiny umění. Malířství – sochařství – architektura. Argo, Praha 1998. Encyklopedie antiky. Academia, Praha 1973. Pijoan, J.: Dějiny umění 7. Odeon, Praha 1981. Slovník antické kultury. Svoboda, Praha 1974.


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka."

Podobné prezentace


Reklamy Google