Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu CZ.1.07/1.500/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_5 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka Vanišová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu CZ.1.07/1.500/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_5 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka Vanišová."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_5 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka Vanišová Tematický celek Dějepis Ročník 1. – 4. ročník gymnázia Datum tvorby Říjen 2013 Anotace Materiál je určen pro zpestření výuky dějepisu, suplovanou hodinu, výročí dané události, mezipředmětové vztahy (VV a D) atd. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Obr. 1 Popiš děj na obraze. O jakou historickou událost se jedná? J ACQUES -L OUIS D AVID : L E S ERMENT DU J EU DE PAUME P ŘÍSAHA V MÍČOVNĚ

3 – předvečer Velké francouzské revoluce - míčovna ve Versailles (město Versailles, ne zámek) Národní shromáždění (hlavně zástupci třetího stavu; pár dní předtím se prohlásili Národním shromážděním) - přísaha – nerozejdou se, dokud nebude sepsána ústava Úkol: Co je to míčovna? místnost pro hraní míčových her Jeu de paume (hra dlaní) - středověká míčová hra, předchůdkyně tenisu

4 J ACQUES -L OUIS D AVID (1748 – 1825) francouzský malíř klasicismus politicky angažovaný přítel Robespiera, Marata, Napoleona Přísaha v míčovně – na objednávku Národního shromáždění nejčastější motivy: Velká francouzská revoluce Napoleon Bonaparte řecká a římská mythologie a dějiny Úkol: Jaké jsou hlavní znaky klasicismu?

5 F RANCIE PŘED V ELKOU F RANCOUZSKOU R EVOLUCÍ francouzský král – Ludvík XVI. (1774 – 1792) Francie - absolutistická monarchie společnost - 3 stavy: šlechta duchovenstvo měšťané, podnikatelé, obyvatelé venkova třetí stav – bez politických práv hospodářská krize – války, nákladný život královského dvora Úkol: Jak se jmenovala jeho choť? Kdo byli její rodiče? Marie Antoinetta, dcera Marie Terezie a Františka Štěpána Lotrinského Úkol: Vysvětli termín absolutistická/absolutní monarchie. Úkol: Jakých válek se Francie účastnila a proč? Amerika – válka za nezávislost; snaha oslabit Anglii

6 F RANCIE PŘED V ELKOU F RANCOUZSKOU R EVOLUCÍ finanční krize – Ludvík XVI. nutně potřebuje víc peněz → svolává generální stavy (Versailles) (požadavek zdanění i prvních dvou privilegovaných stavů) - stavy nesouhlasí!!! (protiví se vůli krále) - zástupci třetího stavu se prohlašují tzv. Národním shromážděním - požadavek ústavy → král shromažďuje vojsko → Pařížský lid – útok na Bastillu ( ) (bývalé vězení - političtí vězni, symbol útlaku panovnické zvůle) → P OČÁTEK R EVOLUCE

7 Obr. 2 M ÍČOVNA VE V ERSAILLES od konce 19. století – Muzeum Francouzské revoluce obraz Přísaha v míčovně (J. L. David) model Bastilly busty významných vůdců revoluce

8 Zdroje Obrázky: Obr. 1: e.jpg/800px-Le_Serment_du_Jeu_de_paume.jpg e.jpg/800px-Le_Serment_du_Jeu_de_paume.jpg Obr. 2: _int%C3%A9rieur_1.jpg/800px-Salle_jeu_de_paume_versailles_int%C3%A9rieur_1.jpg _int%C3%A9rieur_1.jpg/800px-Salle_jeu_de_paume_versailles_int%C3%A9rieur_1.jpg Literatura: Bláha, J., Šamšula, P.: Průvodce výtvarným uměním III. Práce, Praha Čapka, F.: Dějepis 8, Scientia, Praha Dějiny umění. Malířství – sochařství – architektura. Argo, Praha Pijoan, J.: Dějiny umění 8. Odeon, Praha 1981.


Stáhnout ppt "Číslo projektu CZ.1.07/1.500/34.0200 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_5 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka Vanišová."

Podobné prezentace


Reklamy Google