Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_07 Název DUMu: Realismus - architektura Pro obor vzdělávání: L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum:
2
Realismus
3
40. léta 19. století ve Francii
protiklad k romantismu vrchol: 50. a 60. léta z Francie do ostatních zemí Evropy výrazný vliv na kulturu celé Evropy předpoklady rozvoj vědy a techniky – naděje budoucnosti pozitivismus – objektivní zkoumání, pozorování skutečnosti největší rozvoj v literatuře a malířství
4
francouzské malířství v 50. letech 19. století
pojem francouzské malířství v 50. letech 19. století nepřesné: projevy realismu již v renesanci v 15. st., v holandském malířství v 17. st. aj. zesměšňující obsah: „barbarský způsob malby“ a „ošklivá malba“ (Coubertovy obrazy)
5
znaky objektivní přístup ke skutečnosti - protiklad k subjektivnímu romantismu - rozvoj objektivního pozorování světa 2) kult věcí (materiálního faktu) - protiklad k romantické imaginaci (obrazotvornosti) - malířství = konkrétní umění, může zobrazovat jen skutečné, existující věci - žádné abstraktní věci
6
3) zaměření na přítomnost - podání bezprostředního výrazu přírody a současného života společnosti 4) tvorba zaměřena na vědu 5) víra v pokrok ve vědě, technice a společenskému vývoji 6) materialistický názor na svět
7
Architektura
8
pokračování historismu místo novogotiky novorenesance
vzor v rané a klasické italské renesanci rozmach stavebního podnikání, tzv. zakladatelského (gründerského) období kapitalismu novorenesance = sloh měšťanstva, plní umělecké i praktické požadavky moderní architektury
9
Francie
10
Georges-Eugen Hausmann
druhé císařství – vláda Napoleona III.: velká přestavba Paříže podle projektu G. E. Hausmanna založen Bois de Bulougne vytvořeny široké bulváry dostavba Louvru v eklektickém slohu (převaha novobarokních prvků), arch. Louis Visconti a Hector Lefuel projekt pařížské Opery (novobarok + novorenesanční prvky), arch. Charles Garnier novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži (použita železná konstrukce a kamenný obklad), arch. Victor Baltard Georges-Eugen Hausmann
11
Obr. 1 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, spodní jezero
12
Obr. 2 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, kaskáda „La grande cascada“
13
Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch
Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch. Louis Visconti a Hector Lefuel
14
Obr. 4 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, arch. Charles Garnier
15
Obr. 5 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, velké schodiště
16
Obr. 6 – novorenesanční kostel sv
Obr. 6 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži, Église Saint-Augustin de Paris, arch. Victor Baltard
17
Obr. 7 – novorenesanční kostel sv
Obr. 7 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži, Église Saint-Augustin de Paris, železná konstrukce, arch. Victor Baltard
18
nové stavební materiály
železo: železné konstrukce Pařížská tržnice, arch. Victor Baltard Severní nádraží v Paříži, arch. Jacob Ignaz Hittorff most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel průmyslové paláce na pařížských světových výstavách roku 1855 a 1867 – Grand Palais, Petit Palais železobeton: poprvé použit – dům v Saint-Denis, ing. François Coignet
19
12 pavilonů s kovovou konstrukcí a skleněnými střechami
Obr. 8 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, ilustrace z roku 1863
20
Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch
Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, konstrukce, rok 1968
21
Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch
Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, studie
22
Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch
Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, hlavní vchod
23
Obr. 12 – most v Bordeaux, arch
Obr. 12 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel, jeho první významný projekt, kresba z roku 1900
24
Obr. 13 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel
25
Obr. 14 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, průčelí, postaven pro světovou výstavu v roce 1900
26
Obr. 15 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, konstrukce ze železa
27
Obr. 16 – Malý palác, Petit Palais, Paříž, výstavní pavilon, postaven také pro světovou výstavu v roce 1900
28
Obr. 17 – Poloha obou výstavních pavilonů, Grand Palais a Petit Palais
29
Obr. 18 – dům v ulici Charles Michels, Saint-Denis, poprvé použit železobeton, ing. François Coignet
30
Anglie
31
oblíbená novogotika upřednostněn dekorativní eklekticismus (směs novogotiky a novorenesance) novogotický sloh: střídavé pásy cihel a kamene (vnějšek) barevný dekor: malovaná okna (vnitřek) přední novogotický architekt: William Butterfield (kostel Všech svatých, Londýn)
32
Obr. 19 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, tzv. vrcholná viktoriánská gotika (high victorial gothic), arch. William Butterfield
33
Obr. 20 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vstup
34
Obr. 21 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vrchol věže
35
Obr. 22 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, bohatě zdobený interiér
36
nové stavební materiály železo a sklo: - poprvé použito – Křišťálový palác pro první Světovou výstavu v roce 1851 (obrovský skleník z prefabrikovaných částí na ploše 8 ha), zahradní arch. Joseph Paxton - výstavba londýnských nádraží (King´s Cross Station, Paddington Station)
37
Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1
Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1. světovou výstavu v roce 1851, zničen při požáru, zahradní arch. Joseph Paxton
38
Obr. 24 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, královna Viktorie slavnostně otevírá 1. světovou výstavu v roce 1851, ilustrace.
39
Obr. 25 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, interiér
40
Obr. 26 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, fotografie okolo roku 1854
41
Obr. 27 – King´s Cross Station, Londýn, kresba z roku 1852
42
Obr. 28 – King´s Cross Station, Londýn, po rekonstrukci v roce 2013
43
Obr. 28 – Paddington Station, Londýn
44
Belgie oblíbený eklektismus
železná konstrukce: novogotická burza v Antverpách, arch. Jozef Schadde novobarokní Justiční palác v Bruselu, arch. J. Porlaert
45
Obr. 30 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, arch. Jozef Schadde
46
Obr. 31 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, detail železné konstrukce
47
Německo
48
historický eklektismus snaha o vytvoření národního německého slohu
většina měst přestavěna v eklektickém „bismarckovském slohu“ Gustav Ebe Julius Benda novobarokní sloh: zámeček Linderhof, arch. Georg von Dollmann novogotický sloh: hrad Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel
49
Obr. 32 – novogotický zámek Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel
50
Obr. 33 – novobarokní zámek Linderhof, arch. Georg von Dollmann
51
Rakousko
52
za vlády Františka Josefa I. – změna podoby Vídně
zboření městských hradeb vybudování širokých bulvárů výstavba veřejných budov a sadů vznik 6 km dlouhé reprezentační Ringstrasse s nejvýznamnější architektonickými stavbami habsburské monarchie
53
E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg F. von Schmidt
H. von Ferstel Votivní kostel (novogotický) – na památku úniku Františka Josefa I. před atentátem Nová univerzita (novorenesanční) E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg novorenesanční Opera (stavitel Josef Hlávka) F. von Schmidt restaurován novorenesanční dóm sv. Štěpána dostavba katedrály v Kolíně nad Rýnem novogotická radnice ve Vídni
54
Obr. 34 – Votivní kostel, Votivkirche, Vídeň, postavený na památku, že František Josef I. unikl atentátu, arch. H. Ferstel.
55
Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H
Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H. Ferstel, 1884
56
Obr. 36 – Nová univerzita, Vídeň, arch. H. Ferstel
57
Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch
Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch. E. van der Nüll, A. S. von Sicardsburg
58
Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F
Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F. von Schmidtem
59
Obr. 39 – novogotická radnice, Radhaus, Vídeň, arch. F. von Schmidt
60
Čechy
61
Ignác Vojtěch Ullmann první český novorenesanční architekt
farní kostel sv. Cyrila a Metoděje, Karlín návrhy Česká spořitelna na Národní třídě (dnes prezidium Akademie věd ČR) Prozatímní divadlo (začleněné do Národního divadla) Sokol (Sokolská ulice) Česká technika (Karlovo náměstí) palác Lažanských Šebkův palác Vyšší dívčí škola, Vodičkova ulice
62
Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I
Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie
63
Obr. 41 – Česká spořitelna, dnes Prezidium Akademie věd ČR, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie
64
Obr. 42 – Prozatímní divadlo, předchůdce Národního divadla, Praha, arch. I. V. Ullmann
65
Obr. 43 – Sokol, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
66
Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V
Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
67
Obr. 45 – palác Lažanských, Praha, v přízemí kavárna Slavia, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
68
Obr. 46 – Šebkův palác, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
69
Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V
Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V. Ullmann, detaily sgrafitové výzdoby, lokalizace
70
Josef Hlávka Stavební podnikatel ve Vídni Přestavba Vídeňské Opery Pražská porodnice v novogotickém slohu,(dnešní nemocnice „U Apolináře)
71
Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V
Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace
72
Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN Obr Obr Obr. 3 – Obr. 4 – Obr. 5 – Obr Obr. 7 -
73
Obr. 8 - http://www. pixelcreation
74
Obr. 21 - http://3. bp. blogspot
Obr
75
Obr. 33 - http://www. viennatouristguide
76
Hypertextové odkazy: Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.