Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"— Transkript prezentace:

1 Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_07 Název DUMu: Realismus - architektura Pro obor vzdělávání: L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: Třetí Autor: František Peroutka Datum:

2 Realismus

3 40. léta 19. století ve Francii
protiklad k romantismu vrchol: 50. a 60. léta z Francie do ostatních zemí Evropy výrazný vliv na kulturu celé Evropy předpoklady rozvoj vědy a techniky – naděje budoucnosti pozitivismus – objektivní zkoumání, pozorování skutečnosti největší rozvoj v literatuře a malířství

4 francouzské malířství v 50. letech 19. století
pojem francouzské malířství v 50. letech 19. století nepřesné: projevy realismu již v renesanci v 15. st., v holandském malířství v 17. st. aj. zesměšňující obsah: „barbarský způsob malby“ a „ošklivá malba“ (Coubertovy obrazy)

5 znaky objektivní přístup ke skutečnosti - protiklad k subjektivnímu romantismu - rozvoj objektivního pozorování světa 2) kult věcí (materiálního faktu) - protiklad k romantické imaginaci (obrazotvornosti) - malířství = konkrétní umění, může zobrazovat jen skutečné, existující věci - žádné abstraktní věci

6 3) zaměření na přítomnost - podání bezprostředního výrazu přírody a současného života společnosti 4) tvorba zaměřena na vědu 5) víra v pokrok ve vědě, technice a společenskému vývoji 6) materialistický názor na svět

7 Architektura

8 pokračování historismu místo novogotiky novorenesance
vzor v rané a klasické italské renesanci rozmach stavebního podnikání, tzv. zakladatelského (gründerského) období kapitalismu novorenesance = sloh měšťanstva, plní umělecké i praktické požadavky moderní architektury

9 Francie

10 Georges-Eugen Hausmann
druhé císařství – vláda Napoleona III.: velká přestavba Paříže podle projektu G. E. Hausmanna založen Bois de Bulougne vytvořeny široké bulváry dostavba Louvru v eklektickém slohu (převaha novobarokních prvků), arch. Louis Visconti a Hector Lefuel projekt pařížské Opery (novobarok + novorenesanční prvky), arch. Charles Garnier novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži (použita železná konstrukce a kamenný obklad), arch. Victor Baltard Georges-Eugen Hausmann

11 Obr. 1 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, spodní jezero

12 Obr. 2 – Buloňský lesík, Bois de Bulougne, Paříž, kaskáda „La grande cascada“

13 Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch
Obr. 3 – Louvre, Paříž, křídla v eklektickém slohu, arch. Louis Visconti a Hector Lefuel

14 Obr. 4 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, arch. Charles Garnier

15 Obr. 5 – Opera Garnier, Palais Garnier, Paříž, velké schodiště

16 Obr. 6 – novorenesanční kostel sv
Obr. 6 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži,  Église Saint-Augustin de Paris, arch. Victor Baltard

17 Obr. 7 – novorenesanční kostel sv
Obr. 7 – novorenesanční kostel sv. Augustina v Paříži,  Église Saint-Augustin de Paris, železná konstrukce, arch. Victor Baltard

18 nové stavební materiály
železo: železné konstrukce Pařížská tržnice, arch. Victor Baltard Severní nádraží v Paříži, arch. Jacob Ignaz Hittorff most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel průmyslové paláce na pařížských světových výstavách roku 1855 a 1867 – Grand Palais, Petit Palais železobeton: poprvé použit – dům v Saint-Denis, ing. François Coignet

19 12 pavilonů s kovovou konstrukcí a skleněnými střechami
Obr. 8 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, ilustrace z roku 1863

20 Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch
Obr. 9 – Pařížská tržnice, Halles de Paris, arch.Victor Baltard, konstrukce, rok 1968

21 Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch
Obr. 10 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, studie

22 Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch
Obr. 11 – Severní nádraží, Gare du Nord, Paříž, arch. Jacob Ignaz Hittorff, hlavní vchod

23 Obr. 12 – most v Bordeaux, arch
Obr. 12 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel, jeho první významný projekt, kresba z roku 1900

24 Obr. 13 – most v Bordeaux, arch. Gustav Eiffel

25 Obr. 14 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, průčelí, postaven pro světovou výstavu v roce 1900

26 Obr. 15 – Velký palác, Grand Palais, Paříž, výstavní pavilon, konstrukce ze železa

27 Obr. 16 – Malý palác, Petit Palais, Paříž, výstavní pavilon, postaven také pro světovou výstavu v roce 1900

28 Obr. 17 – Poloha obou výstavních pavilonů, Grand Palais a Petit Palais

29 Obr. 18 – dům v ulici Charles Michels, Saint-Denis, poprvé použit železobeton, ing. François Coignet

30 Anglie

31 oblíbená novogotika upřednostněn dekorativní eklekticismus (směs novogotiky a novorenesance) novogotický sloh: střídavé pásy cihel a kamene (vnějšek) barevný dekor: malovaná okna (vnitřek) přední novogotický architekt: William Butterfield (kostel Všech svatých, Londýn)

32 Obr. 19 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, tzv. vrcholná viktoriánská gotika (high victorial gothic), arch. William Butterfield

33 Obr. 20 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vstup

34 Obr. 21 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, vrchol věže

35 Obr. 22 – kostel Všech svatých, All Saints Margaret Street, Londýn, bohatě zdobený interiér

36 nové stavební materiály železo a sklo: - poprvé použito – Křišťálový palác pro první Světovou výstavu v roce 1851 (obrovský skleník z prefabrikovaných částí na ploše 8 ha), zahradní arch. Joseph Paxton - výstavba londýnských nádraží (King´s Cross Station, Paddington Station)

37 Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1
Obr. 23 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, navržen pro 1. světovou výstavu v roce 1851, zničen při požáru, zahradní arch. Joseph Paxton

38 Obr. 24 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, královna Viktorie slavnostně otevírá 1. světovou výstavu v roce 1851, ilustrace.

39 Obr. 25 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, interiér

40 Obr. 26 – Křišťálový palác, Crystal Palace, Londýn, fotografie okolo roku 1854

41 Obr. 27 – King´s Cross Station, Londýn, kresba z roku 1852

42 Obr. 28 – King´s Cross Station, Londýn, po rekonstrukci v roce 2013

43 Obr. 28 – Paddington Station, Londýn

44 Belgie oblíbený eklektismus
železná konstrukce: novogotická burza v Antverpách, arch. Jozef Schadde novobarokní Justiční palác v Bruselu, arch. J. Porlaert

45 Obr. 30 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, arch. Jozef Schadde

46 Obr. 31 – Burza v novogotickém stylu, Antverpy, detail železné konstrukce

47 Německo

48 historický eklektismus snaha o vytvoření národního německého slohu
většina měst přestavěna v eklektickém „bismarckovském slohu“ Gustav Ebe Julius Benda novobarokní sloh: zámeček Linderhof, arch. Georg von Dollmann novogotický sloh: hrad Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel

49 Obr. 32 – novogotický zámek Neuschwannstein, arch. Eduard von Riedel

50 Obr. 33 – novobarokní zámek Linderhof, arch. Georg von Dollmann

51 Rakousko

52 za vlády Františka Josefa I. – změna podoby Vídně
zboření městských hradeb vybudování širokých bulvárů výstavba veřejných budov a sadů vznik 6 km dlouhé reprezentační Ringstrasse s nejvýznamnější architektonickými stavbami habsburské monarchie

53 E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg F. von Schmidt
H. von Ferstel Votivní kostel (novogotický) – na památku úniku Františka Josefa I. před atentátem Nová univerzita (novorenesanční) E. van der Nüll a A. S. von Sicardburg novorenesanční Opera (stavitel Josef Hlávka) F. von Schmidt restaurován novorenesanční dóm sv. Štěpána dostavba katedrály v Kolíně nad Rýnem novogotická radnice ve Vídni

54 Obr. 34 – Votivní kostel, Votivkirche, Vídeň, postavený na památku, že František Josef I. unikl atentátu, arch. H. Ferstel.

55 Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H
Obr. 35 – Nová univerzita, Vídeň, novorenesanční styl, arch. H. Ferstel, 1884

56 Obr. 36 – Nová univerzita, Vídeň, arch. H. Ferstel

57 Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch
Obr. 37 – Státní opera, Staatsoper, Vídeň, stavitel Josef Hlávka, arch. E. van der Nüll, A. S. von Sicardsburg

58 Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F
Obr. 38 – Dóm sv. Štěpána, Stephansdom, Vídeň, restaurován F. von Schmidtem

59 Obr. 39 – novogotická radnice, Radhaus, Vídeň, arch. F. von Schmidt

60 Čechy

61 Ignác Vojtěch Ullmann první český novorenesanční architekt
farní kostel sv. Cyrila a Metoděje, Karlín návrhy Česká spořitelna na Národní třídě (dnes prezidium Akademie věd ČR) Prozatímní divadlo (začleněné do Národního divadla) Sokol (Sokolská ulice) Česká technika (Karlovo náměstí) palác Lažanských Šebkův palác Vyšší dívčí škola, Vodičkova ulice

62 Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I
Obr. 40 – novorenesanční kostel sv. Cyrila a Metoděje, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie

63 Obr. 41 – Česká spořitelna, dnes Prezidium Akademie věd ČR, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace a další fotografie

64 Obr. 42 – Prozatímní divadlo, předchůdce Národního divadla, Praha, arch. I. V. Ullmann

65 Obr. 43 – Sokol, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

66 Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V
Obr. 44 – budova České techniky, Praha, Karlovo náměstí, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

67 Obr. 45 – palác Lažanských, Praha, v přízemí kavárna Slavia, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

68 Obr. 46 – Šebkův palác, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

69 Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V
Obr. 47 – bývalá Vyšší dívčí škola, Praha, arch. I. V. Ullmann, detaily sgrafitové výzdoby, lokalizace

70 Josef Hlávka Stavební podnikatel ve Vídni Přestavba Vídeňské Opery Pražská porodnice v novogotickém slohu,(dnešní nemocnice „U Apolináře)

71 Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V
Obr. 48 – nemocnice „U Apolináře“, Praha, arch. I. V. Ullmann, lokalizace

72 Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN Obr Obr Obr. 3 – Obr. 4 – Obr. 5 – Obr Obr. 7 -

73 Obr. 8 - http://www. pixelcreation

74 Obr. 21 - http://3. bp. blogspot
Obr

75 Obr. 33 - http://www. viennatouristguide

76 Hypertextové odkazy: Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"

Podobné prezentace


Reklamy Google