Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644Číslo sady 38 Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644Číslo sady 38 Číslo."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 38 Číslo DUM 06 Předmět Písemná a elektronická komunikace Tematický okruhJazyk a frazeologie v písemné komunikaci Název materiálu Prstová cvičení I. – nácvik hmatové metody Autor Mgr. Jaroslava Kuhnová Datum tvorby březen 2014Ročník Anotace Prezentace vysvětlují princip hmatové metody, navazují praktická cvičení na hmatovou jistotu, včetně krátkého testu na slovní přesmyčky. Metodický pokyn 1. Vyučující vysvětlí snímky 2-7 prezentace. 2. Kontrola prstokladu u žáků. 3. Žáci procvičí na své klávesnici snímky 8-9, č. 10 test. 4. Správné řešení – snímek č. 11. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Kuhnová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Hmatová metoda  Desetiprstová hmatová metoda slouží k efektivnímu ovládání klávesnice PC, příp. psacího stroje.  Na klávesnici PC ji lze využít nejen k psaní textu, ale k jakékoliv komunikaci s PC prostřednictvím klávesnice (programování, tvorba webových stránek, vyhledání informací na internetu).  Cílem metody není naučit se znát rozložení kláves na klávesnici nazpaměť, ale vypěstovat si podmíněné reflexy a vytvořit automatické vazby mezi jednotlivými znaky, které se včetně směru a vzdálenosti pohybu příslušných prstů fixují do podvědomí.

3 Hmatová metoda  Tato schopnost ovládání klávesnice umožňuje plně se soustředit na generování myšlenky do PC neboť není potřeba se rozptylovat způsobem ovládání klávesnice.  Nedochází k „přetržení“ tvůrčí myšlenky při jejím záznamu do PC.  Při používání hmatové metody je výsledek tvůrčí činnosti kvalitnější, neboť pro tvorbu je uvolněn větší tvůrčí potenciál jedince.  Při použití hmatové metody je možné myslet jen na to, co se vytváří, nikoliv i na to, jak se to musí vytvořit (to zajišťuje podvědomí).

4 Hmatová metoda  Při výuce nejde jen o osvojení správného prstokladu, tj. zjednodušeně řečeno o to, kterým prstem se která klávesa ovládá, ale i o správný způsob sezení, držení rukou (odstraňuje problém syndromu karpálního tunelu a významně chrání páteř), psaní naslepo, techniku tisknutí kláves a především o ovládání klávesnice z podvědomí.  Jejími výhodami jsou rychlosti pořizování dat a dosahování výrazně menší chybovosti.  Cílem není dosahování extrémních rychlostí, neboť by měly být zohledněny i ergonomické požadavky. Za optimální rychlosti pro využití v praxi lze považovat 200 až 250 čistých úhozů za minutu, tj. cca 2,5 řádku.

5 Hmatová metoda  Pro práci naslepo desetiprstovou hmatovou metodou na největší části klávesnice PC, tedy na alfanumerické dílčí klávesnici, je nutné mít ruce umístěny stále v jedné výchozí (základní) poloze, která zabezpečí možnost pohybu prstů po celé této dílčí klávesnici naslepo.  Prsty jsou jen mírně ohnuty, kláves se dotýkají svými bříšky a při psaní jemně kloužou z klávesy na klávesu. Prsty ani zápěstí neprohýbáme. Podélná osa prostředníku má být téměř kolmá na jednotlivé řady znaků na klávesnici. Dlaně se neopírají o hranu klávesnice ani stolu nebo opěrku. Píšeme jen jednotlivým prstem, nikoliv celým zápěstím. Ostatní prsty zůstávají v základní poloze. Po napsání příslušného znaku se prst vrátí do základní polohy.

6 Rozmístění prstů na střední písmenné řadě levá ruka  malík A  prsteník S  prostředník D  ukazovák F  palec mezerník pravá ruka  malík ů  prsteník L  prostředník K  ukazovák J  palec mezerník

7 Hmatová metoda  Výuka hmatové metody pro psaní textu trvá minimálně 50 vyučovacích hodin a pro ovládání téměř celé klávesnice PC minimálně 80 vyučovacích hodin.  Pro výuku lze použít výukové programy, některé jsou dostupné na internetu.  Virtuální škola ZAV  Program ATF (All Ten Fingers)  Mount Blue  Klavaro – open source  Deseti prsty  10 prstů - freeware

8 Pravá ruka  jih jihu, jilm jilmu jilmů, úl úlu úlů úlům, zlom zlomu zlomů, zlo zlu, zuj  klik kliku kliků, klip klipu, klipů, kůl kůlu kůlů, kolo kolu, kouzlo kouzlu,  lom lomu lomů, luk luku luků, louh louhu louhů, lok loku loků, kup lup  hon honů honům, hloh hlohu hlohů hlohům, hluk hluku, humno, hnůj,  mlok mloku mloků mlokům, mok moku, mozol mozolu mozolů, mohli,  úkol úkolu úkolů, únik úniku úniků, úklon úklonu úklonů, úpon úponu,  puk puku puků, pohon pohonů, pluh pluhu pluhů, pozoun pozounům,  oko oku, okolo, ohon ohonu ohonů, okno oknu oknům, múzou mízou  knihou, polkou, hůlkou, půlkou, nulou, nohou, újmou, loukou, uzlinou,  uzlům, zlomkům, úlomkům, polomům, úhozům, klonům, plukům, hoj,  pomohli, plnili, polili, mohli, uklouzli, upili, unikli, mokli, koupili, kouzlili,  pouhou, kolmou, hloupou, piluji, miluji, liji, kupuji, zhloupli, uklouzli jim

9 Levá ruka  sad sada sady sadba sadby bas basa basy ras rasa rasy ar ary ara  dar dary bar bary dav davy vada vady rada rady radar radary bratry  garda gardy fara fary trasa trasy afta afty taft tafty raft rafty var vary  svatba svatby tavba tavby stavba stavby taxa taxy varta varty tvary  rabat rabaty basa basy vata vaty rastr rastry brada brady ret rty tvar  trest tresty terasa terasy sextet sextety sestra sestry teta tedy grafy  dcera dcery stres stresy brva brvy vrba vrby vydra vydry vrty bagry  cesta cesty cedr cedry baret barety vrstva vrstvy vesta vesty starty  fax faxy text texty svetr svetry test testy setba setby fregata fregaty  gradace degradace agregace segregace retardace agrese federace  vrtat vyvrtat trvat vytrvat tesat vytesat trestat vytrestat sedat vyberete  ber berte vyber vyberte sestav sestavte seber seberte sex watt weby

10 Přesmyčky – Najdi správné dvojice 1.atlas 2.bouchal 3.astra 4.lapat 5.stavba 6.hony 7.ropa 8.lekce 9.psal 10.lak 11.skok 12.sen 13.vosa 14.chleba 15.kup 16.sval 17.mol 18.lovit 19.kobra 20.suk A.chlouba B.trasa C.nes D.kus E.blecha F.puk G.korba H.volit I.celek J.spal K.kal L.koks M.svatba N.salta O.tlapa P.nohy Q.opar R.sova S.vlas T.lom

11 Přesmyčky – správné řešení  1 N  2 A  3 B  4 O  5 M  6 P  7 Q  8 I  9 J  10 K  11 L  12 C  13 R  14 E  15 F  16 S  17 T  18 H  19 G  20 D

12 Zdroje NEUGEBAUER, Tomáš. Nová pravidla písemné a elektronické komunikace. -: Computer Media s.r.o., 2009, ISBN ROZHLEDY– časopis pro písemnou a elektronickou komunikaci, vydává NUV Praha,ISSN


Stáhnout ppt "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644Číslo sady 38 Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google