Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_22_INOVACE_NEJ-GRAMATIKA-15 Tematický celek (sada): Německý jazyk - gramatika Téma (název) materiálu: Slovesa – přítomný čas Předmět: Německý jazyk Ročník / Obor studia: 1. – 4. ročník / všechny obory studia Autor / datum vytvoření: Alena Šulgánová, Anotace: Časování sloves v přítomném čase Metodický pokyn: Prezentace v powerpointu určena k promítaní na interaktivní tabuli

2

3 habensein werden ich habewir habenich binwir sindich werdewir werden du hastihr habtdu bistihr seiddu wirstihr werdet Er hatsie haben er istsie sindEr wirdsie werden Pomocná slovesa jsou velice důležitá pro tvorbu složených slovesných tvarů. haben - mít sein - být werden - stát se

4 Pravidelná slovesa tvoří přítomný čas přidáním koncovek –e, -st, -t, -en, -t, -en ke slovesnému kmeni, např. sloveso machen /dělat ich machewir machen du machstihr macht er machtsie machen

5  Končí – li slovesný kmen na písmeno d, t, m, n – vkládá se ve 2. a 3. osobě písmeno e ich badewir baden du badestihr badet er badetwir baden Stejně časujeme např. antworten, warten, rechnen, arbeiten….

6 Dělíme na dvě skupiny. Změna kmenové samohlásky se týká 2. a 3. osoby čísla jednotného 1) A Ä patří sem slovesa jako jsou např. fahren, halten, schlafen, lassen, laufen, fallen, tragen, ad. ich fahrewir fahren du fährstihr fahrt er fährtsie fahren

7 2) E I případně na IE Patří sem slovesa jako jsou např. essen, lesen, geben, sehen, nehmen (du nimmst), sprechen, helfen, ad. ich sprechewir sprechen du sprichstihr sprecht er sprichtsie sprechen ich lesewir lesen du liestihr lest er liestsie lesen

8 Rozkazovací způsob vyjadřuje rozkaz, vybídnutí, prosbu. Tvoří se ze slovesného kmene přidáním osobních koncovek, 2. os. č. j. – bez koncovky nebo koncovka –e, musí být u sloves s kmenem končícím na –t, -d. U silných sloves s kmenovým e se koncovka nepřidává. Ve 2. os. čísla jednotného a množného není osobní zájmeno. V jednotném čísle dochází u silných sloves ke změně kmenové samohlásky. V mn. čísle se rozkazovací způsob tvoří pravidelně. Pokud nemají přehlásku v slovesném kmeni, nemají ji ani v rozkazovacím způsobu: fahr! fahrt! gib! gebt! nimm! nehmt! lies! lest! sieh! seht! hilf! helft! Ve 2. os. č. mn. je koncovka –t. Příklady: kauf(e)! kauft! arbeite! arbeitet! komm! kommt! gib! gebt! 1.os. č.mn. – lernen wir! fahren wir! nehmen wir! 3. os. č. mn. - lernen Sie! fahren Sie! nehmen Sie! Odlučitelná předpona u sloves se klade až na konec věty: Kauf ein! Hol mich bald ab! Fahr nicht ab!

9 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Česko – německý, německo – český slovník, Nakladatelství Olomouc, kolektiv autorů, vydáno v roce 1997, ISBN


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google