Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P01/15. 10. 2012, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P01/15. 10. 2012, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK."— Transkript prezentace:

1 Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P01/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA NA ZEMI Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: PřírodopisTřída: VI. Tematický okruh: Život na Zemi Téma: Uspořádání živého světa Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro šestý ročník ZŠ a primu víceletých gymnázií. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z:

2 ZŠ Miličín Tyršovo náměstí 248 Přírodopis – 6. třída Mgr. Eva Vrtišková

3  Věda, která zkoumá vše živé  Je rozdělena na vědní obory  Biologické vědy

4  BOTANIKA  Studium rostlin  ZOOLOGIE  Studium živočichů  ANTROPOLOGIE  Studium lidského těla a jeho činností  MIKROBIOLOGIE  Studium jednobuněčných organismů - mikroorganismů  MYKOLOGIE  Studium hub

5  Základní stavební jednotka organismů !  Velmi malá, pozorovatelná mikroskopicky  Obsahuje menší struktury – organely  Tvořené bílkovinami, cukry, tuky  Bílkoviny – stavební funkce, účastní se různých dějů zabezpečujících život buňky  Cukry, tuky – především zásobní funkce

6

7  Způsoby pronikání látek do buňky  Volně Pouze malé molekuly (voda, kyslík, oxid uhličitý, …)  Pomocí přenašeče Speciální bílkoviny – velké molekuly  Fagocytózou Obrovské shluky molekul Cytoplazmatická membrána obklopí přijímanou potravu => vznikne váček a uvolní se do cytoplazmy

8  Heterotrofní buňka  Živočišná buňka  Není schopna sama vytvořit organické látky, musí je přijímat ze svého okolí  Hetero = jiný  Trofé = živit  Autotrofní buňka  Rostlinná buňka  Potřebné organické látky si v chloroplastech vytvářejí samy (fotosyntézou)  Auto = sama

9  Potřeby pro zhotovení preparátu:  Podložní sklo  Pinzeta  Krycí sklíčko  Kapátko  Preparační jehla

10  Buňky jsou schopné vykonávat řadu funkcí  přijímat živiny  pohybovat se  rozmnožovat se  růst  …

11  Jednobuněčný org.  Tělo tvořeno jednou buňkou  Plní všechny funkce  Př. prvoci  Koloniální org.  Přechod od jednobuněčnosti k mnohobuněčnosti  Buňky mají rozdělené činnosti, ale jsou vzájemně zastupitelné = každá buňka umí vykonávat všechno  Př. Váleč koulivý

12  Velký počet buněk  Buňky se liší tvarem, velikostí, funkcí, barvou, …  Buňky Nejsou vzájemně zastupitelné  Jedna buňka není schopna samostatné existence

13 Rostlinná buňkaŽivočišná buňka Doplň pojmy: mitochondrie, buněčná stěna, plazmatická membrána, jádro, endoplazmatické retikulum, vakuola, chloroplast

14   7/7a/Biology_organism_collage.png/300px- Biology_organism_collage.png 7/7a/Biology_organism_collage.png/300px- Biology_organism_collage.png  bunka.jpg bunka.jpg  (rostlinná a živočišná b.)  atechnika/big_ObrCH20(1)b.jpg atechnika/big_ObrCH20(1)b.jpg   c/cb/Paramecium.jpg/220px-Paramecium.jpg c/cb/Paramecium.jpg/220px-Paramecium.jpg  bakterie.jpg bakterie.jpg   rostlin/rostlinna-bunka/rostlinna%20bunka.jpg rostlin/rostlinna-bunka/rostlinna%20bunka.jpg


Stáhnout ppt "Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P01/15. 10. 2012, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK."

Podobné prezentace


Reklamy Google