Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Energetická bezpečnost příležitost pro český průmysl Jan Pokorný odbor elektroenergetiky XIX. Seminář energetiků.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Energetická bezpečnost příležitost pro český průmysl Jan Pokorný odbor elektroenergetiky XIX. Seminář energetiků."— Transkript prezentace:

1  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Energetická bezpečnost příležitost pro český průmysl Jan Pokorný odbor elektroenergetiky XIX. Seminář energetiků Jelenovská 20. –

2  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 „Ve středoevropském časovém pásmu přestala elektrická energie fungovat v 15 hodin 16 minut 22 vteřin letního času. Byl pátek 17.dubna, datum od kterého se měla počítat nová historie lidstva.“ Ondřej Neff, TMA Román, který od svého vzniku budí pozornost. Autor vykresluje barvitý obraz společenských katastrof, které by nastaly, kdyby ze světa zmizela elektřina jako technicky fungující síla. Budování obnoveného středověku, ve kterém vítězí pověra nad věděním je onou „tmou“ a ukazuje, jak křehká je naše civilizace a jak snadno by se mohla zhroutit.

3  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 1.NEK a SEK 2.Energetický mix pro energetickou bezpečnost 3.Teplárny jako základ ochrany proti blackoutu 4.Energetická legislativa a teplárenství 5.Shrnutí a závěr

4  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Současný stav v ČR Kolin Mělník Vysoké Myto Břeclav Brno Jihlava Litovel Jaroměř Bruntál Aš Benešov Bohumin Čelákovice Česká Lípa České Budějovice Cheb Děčín Frýdek-Místek Havířov Havlíčkův Brod Hlinsko Hlučín Hodonín Jablonec nad Nisou Jindřichův Hradec Kadaň Karlovy Vary Karvina Kladno Klášterec nad Ohří Klatovy Krnov Krupka Kutná Hora Kyjov Liberec Litoměřice Louny VýrobaDistribuce Město Soukromá spol. Blansko Český Krumlov Chomutov Chrudim Dvůr Králové Hradec Králové Hranice Humpolec Jesenik Nový Jičín Jirkov Kralupy n. Vltavou Litvínov Mariánské Lázně Mladá Boleslav Teplice Náchod Nový Bor Kopřivnice Nymburk Olomouc Opava Orlová Ostrava Ostrov Otrokovice Pardubice Tábor Písek Plzeň Poděbrady Brandýs nad Labem Prachatice Prostějov Rakovník Říčany Rockycany Roudnice n. L. Rožnov pod Radhoštěm Rumburk Rychnov nad Kněžnou Sokolov Šternberk Strakonice Studénka Šumperk Sušice Svitavy Pelhřimov Tachov Most Třebíč Třinec Turnov Uherské Hradiště Ústí nad Labem Ústí nad Orlicí Velké Meziříčí Vlašim Vsetín Vyškov Žatec Žďár nad Sázavou Zlín Znojmo Beroun Česká Třebová Český Těšín Dobruska Holešov Neratovice Nové město nad Metují Přibram Valašské Meziříčí Varnsdorf Zábřeh Bílina Boskovice Dobris Domažlice Frenštát Kroměříž Litomyšl Mor. Trebova Nové město na Moravě Rymarov Slaný Uherský Brod Uničov Veselí nad Moravou Vrchlabí Praha Přero v Město Soukromá spol. Kontrola / většinový podíl Výrobní a distribuční společnosti tepelné energie v České republice podle vlastnictví

5  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 1.NEK a SEK 2.Energetický mix pro energetickou bezpečnost 3. Teplárny jako základ ochrany proti blackoutu 4. Energetická legislativa a teplárenství 5. Shrnutí a závěr 1

6  Ministerstvo průmyslu a obchodu NEK a SEK 1 Dostatečné zabezpečení zdrojovým mixem a výrobními kapacitami ČR disponuje rezervami pro krytí výkyvů spotřeby Významné zásoby uhlí a do určité míry i uranu Zdroje ropy a plynu na našem území jsou mizivé Spalování fosilních paliv je největším zdrojem skleníkových plynů Objem emisí na obyvatel – vysoký v porovnání s EU Současný stav v ČR dle NEK

7  Ministerstvo průmyslu a obchodu NEK a SEK 1 Prohloubit konkurenci na energetických trzích a využít tranzitní přenosové sítě k posílení pozice ČR na evropském trhu Umožnit a usnadnit posuzování procesů produkce všech typů energie Neomezovat podnikatelská rozhodnutí v oblasti těžby uhlí, připustit diskusi o těžebních limitech dle jasně vymezených pravidel Podporovat úspory energií jakožto prioritu Obnovitelné zdroje považovat za nezpochybnitelnou součást budoucího energetického mixu Přehodnotit související legislativu – zajistit energetické potřeby společnosti, zejména stabilitu odvětví Jadernou energetiku chápat jakožto důležitou součást energetického mixu Hlavní doporučení pro vládu ČR dle NEK

8  Ministerstvo průmyslu a obchodu NEK a SEK 1 MPO zaujímá víceméně souhlasné stanovisko Zpracovalo návrh nové Státní energetické koncepce Koncepce od závěrečné zprávy komise se liší ve třech aspektech: Předpokládá nižší využití obnovitelných zdrojů energie Otevřít debatu o pokračování těžby hnědého uhlí za územní ekologické limity Doporučuje maximální možné využití dostupných tuzemských energetických zdrojů s ohledem na co nejvyšší domácí soběstačnost Stanovisko MPO k činnosti NEK

9  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 1.NEK a SEK 2.Energetický mix pro energetickou bezpečnost 3.Teplárny jako základ ochrany proti blackoutu 4.Energetická legislativa a teplárenství 5.Shrnutí a závěr 2

10  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Možná struktura mixu Jedna z možných variant energetického mixu 2

11  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 OZE – 13% na KSE NEK i SEK berou v úvahu závazek 13% OZE v roce

12  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Možnosti pro 87 % teplárenství Ze studie společnosti Invicta Bohemica Absolutní náhrada HU pro teplárenství biomasou – kt/rok  potřebné množství biomasy při substituci hnědého uhlí biomasou u zdrojů mimo ČEZ a.s. (při výhřevnosti 10,8 MJ/kg a cca 40%ní vlhkosti)  dostupná a pro teplárenství vhodná biomasa v ČR je cca kt/rok Absolutní náhrada HU pro teplárenství zemním plynem mil.m 3  potřebné množství zemního plynu (mil. m3) při substituci hnědého uhlí u nejvýznamnějších zdrojů mimo ČEZ a.s  substituce zemním plynem v objemu více než mil.m 3 ročně překračuje možnosti současných take –or pay kontraktů na zemní plyn platných pro ČR Rozumný kompromis  Teplárny jsou v mnoha případech monopalivové  Diverzifikace paliva je tedy vhodná ne-li nutná 2

13  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 1.NEK a SEK 2.Energetický mix pro energetickou bezpečnost 3.Teplárny jako základ ochrany proti blackoutu 4.Energetická legislativa a teplárenství 5.Shrnutí a závěr 3

14  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Evropě chybí zdroje 3  Na evropské úrovni je nedostatek zdrojů identifikován (jako nutnost vybudovat do roku GW nových kapacit).  Chybí jednotná energetická politika států EU  Česká republika si udrží exportní schopnost elektřiny do roku Situace po roce 2015 závisí na podmínkách pro investory v energetice, vytvořených českým státem

15  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Teplárny jako základ proti blackoutu Program MPO – Trvalá prosperita  Z iniciativy skupiny odborníků zabývající e energetikou a krizovým řízením vznikly dva projekty 1. Zvýšení odolnosti distribuční soustavy proti výpadku přenosové soustavy s cílem zvýšení bezpečnosti obyvatel 2. Možnost posílení startů ze tmy pro zvýšení spolehlivosti a odolnosti provozu elektrizační soustavy ČR 3

16  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Teplárny jako základ proti blackoutu Cíle projektů  Oba projekty se snažily zachovat základní funkce života velkých měst  Současné technologie umožňují Teplárnám stát se zdrojem nouzového zásobování elektřinou pro velká města  V krizových stavech lze spotřebu elektřiny omezit ve spolupráci s distribučními sítěmi, tak aby bylo zajištěno bezpečností minimum pro všechny obyvatele a infrastrukturu tj. bez vypnutí formou ostrovního provozu 3

17  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Teplárny jako základ proti blackoutu Teplárny mohou chránit státní zájmy  Místní teplárny zásobují městské krizové sítě po rozpadu přenosové soustavy  Zdroje, které budou vybaveny funkcí startu ze tmy mohou být využity pro obnovu provozu elektrizační soustavy po blackoutu 3

18  Ministerstvo průmyslu a obchodu NEK a SEK 2.Energetický mix pro energetickou bezpečnost 3.Teplárny jako základ ochrany proti blackoutu 4.Energetická legislativa a teplárenství 5.Shrnutí a závěr 4 Obsah

19  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Energetická legislativa - teplárenství Novelizace Energetického zákona  Novelizace jde do druhého čtení  Zrušení autorizace  Vyjmutí odst.6 a 7 z §78 zabývající se poměrovým měřením teplé vody na patě domu 4

20  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Energetická legislativa - teplárenství Novelizace EZ a kompromisní řešení po zásahu kontrolního výboru parlamentu (kromě jiného) Bod 193 novely uvést takto: „V § 76 uvozovací věta odstavce 1 zní: Držitel licence na výrobu nebo rozvod tepelné energie je povinen zveřejňovat způsobem umožňujícím dálkový přístup výsledné kalkulace cen jím dodávané tepelné energie a na vyžádání odběratele poskytovat předběžnou a výslednou kalkulaci cen tepelné energie včetně struktury jednotlivých nákladů a jejich cen. Držitel licence na výrobu nebo rozvod je povinen, pokud mu odběratel poskytne nezbytné technické údaje, uzavřít smlouvu o dodávce tepelné energie, na základě které zajistí dodávku tepelné energie každému, kdo „ 4

21  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Energetická legislativa - teplárenství Novelizace Vyhlášky č.110/2008 Sb.  Od je vyvěšeno na stránkách MPO Stanovisko k Vyhlášce, komentující správné použití  V r.2009 dojde k novelizaci Vyhlášky v návaznosti na schválená pravidla komise EP a novelizaci Energetického zákona 4

22  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Obsah 1.NEK a SEK 2.Energetický mix pro energetickou bezpečnost 3.Teplárny jako základ ochrany proti blackoutu 4.Energetická legislativa a teplárenství 5.Shrnutí a závěr 5

23  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Fungování energetického trhu není primárně ovlivněno novelou EZ Hlavní vlivy přináší evropská legislativa a její implementace do národní legislativy – SEK (3. liberalizační balíček, klimaticko – energetický balíček JE (low-carbon technologies) je varianta, která musí být brána v potaz Nutnost formulovat politiku LZ pro oblast energetiky …. Nejsou LIDI Evropská energetická koncepce bezpečnosti a udržitelného rozvoje Shrnutí a závěr 4

24  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009

25 Děkuji Vám za pozornost


Stáhnout ppt " Ministerstvo průmyslu a obchodu 2009 Energetická bezpečnost příležitost pro český průmysl Jan Pokorný odbor elektroenergetiky XIX. Seminář energetiků."

Podobné prezentace


Reklamy Google