Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_783_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_783_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_783_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1

2 Název vzdělávacího materiáluRostliny I. Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_783_4TR_PRV Číslo šablonyIII/2 AutorJana Stolá, Mgr. Ročník4. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPPřírodověda TémaŽivé organismy Očekávaný výstupŽák rozeznává rostliny – byliny, dřeviny, keře, rostliny jednoleté, vytrvalé, kulturní atd. Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s vlastnostmi a tříděním rostlin Datum vytvořeníZáří 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaList, květ. plod Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3  Jsou to živé organismy.  Obsahují chlorofyl – zeleň listovou. Společné znaky rostlin: 1. Vyživují se – v zelených částech rostliny (listech) si fotosyntézou vytvářejí „potravu“ 2. Dýchají a vylučují – přijímají kyslík, vylučují oxid uhličitý všemi částmi těla. 3. Reagují na změny v přírodě – na změnu teploty vzduchu, množství vody (usychají nebo hnijí), na světlo (otáčejí se za světlem). 4. Pohybují se – pouze částmi rostlin (za světlem), přenos semen 5. Rostou, vyvíjejí se, rozmnožují se – mění velikost i vzhled. 3 Jakými třemi základními způsoby se rozmnožují kvetoucí rostliny? - Semena (pampeliška lékařská), cibule (narcis žlutý), hlíza (lilek brambor)

4 Sluneční záření Oxid uhličitý Kyslík Voda a živiny Při fotosyntéze si rostliny z vody a oxidu uhličitého za pomoci sluneční energie vyrábějí živiny potřebné ke svému životu – cukry. Přitom se do ovzduší uvolňuje kyslík. 4

5 1. Výtrusné – rozmnožují se pomocí výtrusů 2. Semenné – rozmnožují se semeny a. Krytosemenné – semena uvnitř plodu – např. jablko b. Nahosemenné – semena volně uložena v šiškách 5 Rostliny dělíme podle způsobu rozmnožování na:

6  MECHY – na vlhkých stinných místech, zadržují vodu (př. Bělomech sivý)  PLAVUNĚ – ve vlhkých lesích, vznik uhlí v pravěku (př. Plavuň vidlačka)  PŘESLIČKY – článkovitý stonek (př. Přeslička rolní)  KAPRADINY – velmi časté a rozšířené (př. Kapraď samec) 6

7 A) Květ 1. Pestík 2. Tyčinky 3. Květní obal 4. Květní lůžko B) Stonek List C) Kořen 7

8 Stavba těla semenných rostlin: A. KOŘEN – podzemní část, upevňuje rostlinu v půdě, přijímá vodu a živiny B. STONEK – nadzemní část, vyrůstají z něho listy, květ a plod, vede vodu a živiny, umožňuje růst rostliny, podle stonku dělíme rostliny na: C. LIST – nadzemní část, vyrůstá ze stonku, obsahují chlorofyl, probíhá zde fotosyntéza, plochá část listu se nazývá čepel, úzká část směrem k listu je řapík. Ukaž čepel a řapík. 8

9 D. KVĚT – pouze u kvetoucích rostlin, často na vrcholu stonku, pestře zbarven, slouží k rozmnožování – pohlavní orgány - uvnitř květu. Tyčinky – samčí pohlavní orgán, vznikají v nich pylová zrna. Pestík – samičí pohlavní orgán, v části je ukryt semeník s vajíčky. Opylení – základní podmínka rozmnožování, pylová zrna jsou přenesena z tyčinek na pestík v květech stejného druhu pomocí hmyzu a větru. Oplození – po opylení začne pylové zrno klíčit, prorůstá ze semeníku až k vajíčku v dolní části pestíku. Z oplozeného vajíčka se vyvine semeno a vyroste plod. 9 Který hmyz nejčastěji opyluje květy?

10 E. PLOD SE SEMENY – plod vzniká po oplození ze semeníku. Obal se nazývá oplodí, uvnitř je jedno nebo více semen. Plody dužnaté – šťavnaté masité oplodí (např. rajče, jablko) peckovice (např. švestka), malvice (např. jablko), bobule (např. rajče) Plody suché - suché oplodí lusk (např. fazol), oříšek (např. líska), obilka (např. žito) 10 Semeno – zárodek nové rostliny, za vhodných podmínek (voda, teplo a vzduch) vyklíčí – nová rostlina.

11 Rozhodni, zda jsou tyto plody suché nebo dužnaté. Třešeň, lískový ořech, meloun, hruška, pomeranč, hrách 11 Suchý plod Dužnatý plod Suchý plodDužnatý plod

12 1. Jsou rostliny živé nebo neživé? 2. Jak se jmenuje proces výroby živin u zelených rostlin? 3. Z jakých částí se skládá tělo rostliny? 4. Z čeho se vyvine plod? 5. Co se děje při opylení? 6. Jak dělíme plody? 7. Z čeho vyroste nová rostlina stejného druhu? 12  Živé organismy  Fotosyntéza  Kořen, stonek, list, květ  Z oplozeného květu  Vítr nebo hmyz zanese pylová zrna na pestík  Na dužnaté a suché  Ze semena

13 INTERNET:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Huhulenik  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: B%C4%9Blomech_siv%C3%BD3.jpg?uselang=csMejdlowiki  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: sHuhulenik  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Pajast  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Sten Porse  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 13

14 INTERNET  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Commons  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: sAxmanP2  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  Microsoft PowerPoint - klipart 14


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_783_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google