Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Renesanční malířství Itálie Raná renesance.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Renesanční malířství Itálie Raná renesance."— Transkript prezentace:

1 Renesanční malířství Itálie Raná renesance

2 Renesanční malířství - charakteristika
Druhy malba nástěnná, knižní, desková, na skle (převzato z gotiky) olejomalba Techniky fresky, sgrafita, enkaustika Náměty náboženství, mytologie, alegorie krajina; estetický ideál: dokonale rozvinutý člověk v harmonii s přírodou Kompozice vázání tvarů do geometrických forem; symetrie; rovnostranný trojúhelník Galerie zakládání soukromých sbírek; vznik soukromých galerií

3 Renesanční malířství v Itálii
Raná renesance Vrcholná renesance Manýrismus Giotto Leonardo da Vinci ( ) Tizian (1488/ ) Masacio ( ) Tomaso Guidi Michelangelo Buonarotti ( ) Michelangelo Fra Angelico ( ) Raffael Santi ) ) Rafael Paollo Ucello ( ) Fra Filippo Lippi ( ) Sandro Boticelli ( )

4 Renesanční malířství v Itálii
Raná renesance Vrcholná renesance Manýrismus Jacopo Bellini( ) Giorigione )1477/ ) Tintoretto ( ) Jacopo Robusti Giovanni Bellini ( ) Palma Vecchio ) ) Paolo Veronese ( ) Antonello da Messina ( ) Corregio ( ) Antonio Allegri Andrea Mantegna ) )

5 Giotto di Bondone (1266-1337) Všestranný umělec Dílo Assissi Padova
architekt a malíř Dílo Assissi fresky v horním kostele sv. Františka; výjevy z jeho života ( ) Padova kaple Scrovegniů: výjevy ze života P. Marie a Krista alegorie Ctností a neřestí; poslední soud Florencie 2 kaple kostela s. Croce (Jan křtitel a Jan Evangelista) Krucifix Madona na trůně s anděly ( )

6 Giotto di Bondone (1266-1337) Význam pokrok v realistickém zobrazování
postavy zezadu, z profilu, rozlišené podle věku, povahy a úlohy v obraze; rozmanité postoje, pohyby nový kompoziční princip obraz = prostorový výsek; jednota času a prostoru; dramaticky vyhrocený děj prostorová konstrukce trojrozměrný prostor; „jeviště“

7 Motivy ze života sv. Františka
František-nejstarší syn obchodníka Pietra Bernardona Prosťáček z Assissi mu předpovídá budoucnost světce Zjevení Putování o žebrácké holi Kázání chudoby Založení řádu minoritů

8

9 Vidění trůnů; Sv. František se zříká pozemských statků
Bratr Leone vidí ve snu místo, které František zaujme v ráji 2 sféry obrazu Pozemská Šikmý pohled na dům a oltář, mírná deformace Nebeská Perspektivní pohled na trůny Rozhněvaný Bernardone, když se dozvídá, že syn odmítá blahobyt a hodlá žít v chudobě Žádá syna, aby se vzdal dědického práva František stojí před davem na náměstí: „Vydám se nahý na setkání s Pánem.“ 2 kontrastující skupiny Pozemská, materialistická logika (otec) Duchovní svět, posvátnost (syn)

10

11 Sv. František vyhání ďábly z Arezza
Trojrozměrný prostor Město zachyceno pouze z jediného bodu Postavy mnichů velké vzhledem k budovám Puklina v zemi: kontrast s kompaktní hmotou města 2 světy: Peklo (město) a nebe (bílý kostel)

12 Assissi: kostel svatého františka

13

14 Ukřižování (1309); freska; dolní kostel sv. Františka, Assissi

15 Madona z kostela Ognisanti; 1306-10; vodové barvy na dřevěné desce

16 Dóm a zvonice ve Florencii

17 Fra Angelico (1387-1455) významný malíř quattrocenta
historie Ježíše Krista: vtělení, početí, zmrtvýchvstání dominikánský mnich; hluboká zbožnost; novátorské postupy přestavba a rekonstrukce dominikánského kláštera San Marco ve Florencii další práce v Římě a Orvietu

18 Poslední soud

19 Poslední soud - 1431 zakázka pro kostel Santa Maria degli Angeli
netypický tvar – 2 kompoziční linie horizontální Ráj a Peklo vertikální scéna Posledního soudu; Kristus = soudce; spolu se zástupci nebeského království uprostřed kamenná deska – pohřebiště; otevřené hroby, odstraněné náhrobní desky. symbol zmrtvýchvstání

20 Korunovace Panny Marie - 1435

21 Korunovace Panny Marie - 1435
Olej na dřevěné desce (Louvre) Reálný prostor : interiér s architektonickou strukturou přechod k perspektivě; ale zásada jediného úhlu pohledu nerespektována; použito několik zorných úhlů levá strana: s knihou klečící postava Tomáše Akvinského

22 Noli Me Tangere ( )

23 Noli Me Tangere (1440-1441) Freska pro klášter Sv. Marka Námět
Fragment evangelia. Kristus, který vstal z mrtvých, se zjevuje Máří Magdaléně „nedotýkej se mne, dokud jsem nevystoupil k Otci“. Technika jemné tahy štětce (detaily; stigmata, květiny) Pojetí Zmrtvýchvstání spojeno s jarem a každoročním návratem přírody k životu

24 Zostuzení Krista (

25 Zostuzení Krista (1440-41) Námět: Epizoda mučednictví; vypráví Matouš
„Upletli mu korunu z trní a posadili mu ji na hlavu, do pravé ruky mu dali hůl, klekali před ním a posmívali se mu: „Buď zdráv, židovský králi!“ Plivali na něj, brali tu hůl a bili ho po hlavě Místo útočníků pouze ruce a tvář plivajícího vojáka dole panna Marie a Svatý Dominik

26 Zvěstování (1450)

27 Zvěstování (1450) složitá a tajemná událost, pro fra Angelica představovala výzvu Maria a archanděl Gabriel zvláštní pojetí perspektivy


Stáhnout ppt "Renesanční malířství Itálie Raná renesance."

Podobné prezentace


Reklamy Google