Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CVIČENÍ PROGRAMOVÁNÍ V C++. INFORMACE Michal Brabec

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CVIČENÍ PROGRAMOVÁNÍ V C++. INFORMACE Michal Brabec"— Transkript prezentace:

1 CVIČENÍ PROGRAMOVÁNÍ V C++

2 INFORMACE Michal Brabec

3 PODMÍNKY ZÁPOČTU Základní podmínky společné všem skupinám Úspěšné složení zápočtového testu 1. a 2. pokusy ve zkouškovém období pokusy v dubnu 2-3 hodiny v laboratoři, společně pro všechny skupiny Vypracování zápočtového programu Dohoda o tématu - do listopadu Předvedení cvičícímu do Doladění a odevzdání do Další podmínky udělení zápočtu určuje cvičící Cvičící může podmínky individuálně upravit, pokud se s ním student na začátku semestru dohodne Přiměřená účast na cvičeních (alespoň 1/2) Úspěšné odevzdání domácího úkolu (možná jen nepovinný)

4 ZÁKLADNÍ TYPY Vestavěné typy: Celočíselné – int, long, unsinged, unsigned long Reálná čísla – float, double Znaky – char, unsigned char, (wchar_t) Složené typy (definované programátorem): Struktury Třídy Přejmenované typy Deklarace typedef

5 PROMĚNNÉ Syntax proměnné: datový_typ jméno = počáteční_hodnota; Typ může být jakýkoliv známý (viditelný) typ Počáteční hodnota musí patřit do definičního oboru typu (konverze) Členské proměnné (membery) Definují se stejně Náleží třídě / struktuře Inicializují se v konstruktoru

6 FUNKCE A METODY Syntax funkce: návratový_typ jméno (parametry) { tělo_ funkce } Parametry se definují stejně jako proměnné a pracuje se s nimi stejně jako s lokálními proměnnými Tělo funkce se skládá z definicí proměnných, volání funkcí, přiřazení a podmíněných skoků (cykly a ‘ify’) Syntax funkce main int main() {} int main(int argc, char** argv) {} void main() {}(Visual studio) Návratová hodnota je 0 (vše v pořádku), jinak kód chyby (!= 0)

7 VKLÁDÁNÍ DEKLARACÍ Typy a funkce jsou deklarovány v samostatných souborech Každý soubor by měl obsahovat jen jeden typ, nebo málo příbuzné typy, ale jazyk nezakazuje jiná “řešení” Typy a funkce deklarované v nějakém jiném souboru musí být vloženy tam kde se mají použít Vložení deklarací ze standardní knihovny #include Vložení vlastních deklarací #include “header.h”

8 VSTUP A VÝSTUP Vstup a výstup v C++ jde přes “proudy” Proudy jsou součástí standardní knihovny Proudy standardizují práci s konzolí a soubory (a sítí) Starají se o optimalizaci výkonu (bufferování, binární soubory) Před použitím je nutné vložit deklaraci #include Ostatní typy proudů jsou jiných souborech Všechny třídy standardní knihovny jsou ve jmenném prostoru std

9 HELLO WORLD Nejjednodušší program, který ale obsahuje mnohé důležité konstrukce nutné pro další práci Všechny použité třídy ze standardní knihovny jsou plně kvalifikované, zabraňuje to konfliktům a je to přehledné

10 PARAMETRY PROGRAMU Parametry jsou předány do funkce main v jejích parametrech Parametry je možné zadat z konzole, nebo přes zástupce Při vývoji programu se parametry zadávají přes Visual Studio int argc - První argument obsahuje počet předaných parametrů char** argv - Parametry jsou předány jako pole textových řetězců

11 PARAMETRY PŘÍKLAD >…\program.exe Hello world Parametry funkce main budou obsahovat: argc : 3 argv : “…\program.exe” “Hello” “World” První parametr obsahuje jméno programu (jeho spustitelnému souboru), ale to není standardem přesně specifikováno a tento parametr může obsahovat i něco jiného

12 HELLO WORLD REVISITED Druhá verze prvního programu, tentokrát vypíše počet parametrů a pak obsah druhého parametru (všech parametrů) Důležitá je kontrola počtu parametrů !

13 LOKÁLNÍ PROMĚNNÉ Proměnné definované ve funkci Jsou použitelné jen ve funkci a existují jen když funkce běží Inicializují se na místě

14 TŘÍDA


Stáhnout ppt "CVIČENÍ PROGRAMOVÁNÍ V C++. INFORMACE Michal Brabec"

Podobné prezentace


Reklamy Google