Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název."— Transkript prezentace:

1 Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu Mezinárodní spolupráce v oblasti knihovnictví a kultury, globální informační projekty Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_34/20 Jméno autoraDana Kubátová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace „ EU pen í ze středn í m š kol á m “

2 MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V OBLASTI KNIHOVNICTVÍ A KULTURY, GLOBÁLNÍ INFORMAČNÍ PROJEKTY Informační gramotnost Informační společnost Digitalizace Meziinstitucionální projekty Standardizace a výzkum

3 1. Informační gramotnost  schopnost umět efektivně vyhledat relevantní informace  umět je použít  formulovat své zájmy a potřeby  umět říct, zda je informace hodnověrná

4 Knihovny a školy  programy celoživotního vzdělávání  akce – výuka ovládání internetu  práce s PC pro seniory  vydávání manuálů Knihovník by měl být lektor informační gramotnosti

5 Vládní projekty  INDOŠ = Internet do škol (již skončil)  podporoval zavádění internetu do škol  školení lektorů  měl snižovat rozdíly v oblasti informační gramotnosti mezi starší a mladší generací  VISK

6 VISK (veřejné informační služby)  financováno Ministerstvem kultury  VISK 3 – internet do knihoven, informační centra  VISK 2 – vzdělávání knihovníků Státní informační politika  Bílá kniha – národní program vzdělávání v ČR

7 Projekty EU  ARIANE – program na podporu knih a čtení  GREEN PAPER – Zelená kniha = program o úloze knihoven v moderním světě  navazuje na Manifest veřejných knihoven  knihovny jsou definovány jako společenská a regionální centra (vychovávají k informační gramotnosti)

8 Nevládní projekty  ALA – American Library Association  má několik vlastních projektů  financuje školení knihovníků  podporuje studenty VŠ – jejich vzdělávání a organizuje konference

9 2. Informační společnost = moderní společnost, která umí využívat informační technologie  věnuje se jí každý členský stát EU – všechny státy si tvoří vlastní národní program info společnosti  e-Europe 

10 e-Europe - závazný program má 4 body:  a) zrychlení přístupu k telekomunikační technologii  b) levnější, rychlejší a bezpečnější internet  c) podpora využívání internetu  d) zavedení IKT do škol, knihoven a veřejné správy (každý učitel ovládá PC, e-learning, vzdělání zdravotně postižených dětí

11 Vládní projekty e-Europe  – informační projekty na podporu elektronických info. služeb Pulman  – program na podporu informační a digitální gramotnosti

12 Nevládní projekty  Nadace OSF Praha - podporuje neziskové organizace - podporuje drobné projekty (většinou kulturní) - vypisuje granty  UNESCO 

13 UNESCO (založeno v Londýně) = část OSN pro výchovu, vědu a kulturu hlavní cíl: zabránit další válce výchovou ke vzdělání a kultivaci obyvatelstva Základní teze (programy) UNESCA: a) podpora výchovy a vzdělávání b) ochrana lidských práv c) ochrana životního prostředí d) ochrana společenských a přírodních věd e) ochrana hmotného i nehmotného dědictví (+ autorská práva) f) podpora informatiky a komunikace

14 UNESCO a Česká republika  ČR je členem od roku 1993  Paměť světa – program, do kterého se velmi aktivně zapojila NK Praha. Stala se hlavní řešitelskou knihovnou  Celosvětově se podporují muzea – v ČR letní školy muzeologie, absolventi Masarykovy univerzity v Brně (Katedra muzeologie a kulturního dědictví) – sponzoruje ji UNESCO, zabývá se za chováním zvyků a lidových řemesel, tradicemi a kartografií

15 3. Digitalizace převod dat do strojem čitelné podobyfenomén dnešní doby věnuje se jí spousta projektůprolíná se do dalších trendů

16 Druhy a způsoby digitalizace 1) zachování historického pramene2) Vytváření digitálních knihoven a archivů3) ulehčení vyhledávání na internetu4) řešení informační krize (dolování dat)

17 1) zachování historického pramene dokument je digitalizován = zpřístupněn a zakonzervován díky digitalizování je umožněno další studium historických materiálů digitalizace je finančně nákladná -> získáváme peníze z grantů (i na restaurování)

18 2) Vytváření digitálních knihoven a archivů budování depozitářůpropojení knihoven všech zemí EUpeníze na: - software - zpracování - digitalizaci materiálů

19 3) ulehčení vyhledávání na internetu zpřístupnění webových stránekdodržování etiky při práci s internetem vytváření kontrolních serverů, které kontrolují obsah web stránek ověřování zdrojů

20 4) řešení informační krize (dolování dat) propojování databází a informačních zdrojůpropojení různých typů zdrojů dataminig – vznikl v USA (prohledávání zákaznických karet)

21 Vládní projekty – peníze na digitalizaci VISK (Projekt Internetizace Knihoven) vycházel z VISKu 3 PIK = Knihovna 21. století K21 Státní informační politika

22 Mezinárodní projekty  Paměť světa – projekt UNESCO  spočívá v digitalizaci vzácných a uložených knih  program NK – má 3 části: - Manuscriptorium (historické knižní fondy) - Kramerius – (periodika a staré noviny z 18. a 19. stol.) - Webarchiv – shromažďuje elektronické publikace

23 Projekt IFLA  PAC – ochrana konzervace písemných památek  Databáze IPC = institut zachování papíru - nabízí volně k dispozici restaurátorské techniky - info o ochraně papíru a jiný materiálů  DiDaS = distribuované datové sklady - český projekt - spolupráce NK Praha a českých VŠ - vytváření web depozitářů

24 Projekty EU eContent – věnuje se digitalizaci má mnoho podprojektů podprojekt ENRICH

25 4. Meziinstitucionální projekty  mezinárodní spolupráce v oblasti kultury  velký trend dnešní doby  snaha propojit různé typy paměťových institucí (galerie, muzea, knihovny)  digitalizace a propojování dat  snaha o zachování kulturního dědictví  pořádání konferencí (peníze EU)  zakládání konsorcií

26 Meziinstitucionální projekty  Lobby - snaha prosazovat legislativu či některé zásady (pro paměťové instituce) = vymáhání peněz od mezinárodních institucích (vládních i nevládních) – často potřeba legislativních a normativních úprav  Pomoc v krizových situacích zavádění a propagování informačních technologií trendem současnosti je propojování všech paměťových institucí z oblastí vědy, kultury, výzkumu, školství, cestovního ruchu a informatiky

27 Druhy projektů a) pořádání konferencí a vydávání sborníků b) propojení dat institucí na webu = vytváření souborných katalogů c) společné řešení globálních nebo profesních problémů – globálními problémy jsou autorská práva, informační exploze d) prosazování legislativních změn  e) lobbing = lobování u vlád – přimlouvání se u poslanců za vlastní věc  f) zakládání konsorcií  g) prosazování zavádění informačních technologií  h) pomoc ohroženým regionům

28 České organizace podporující mezinárodní projekty Sdružení knihoven ČR (SDRUK) Česká informační společnost (ČIS) SKIP Zahraniční organizace podporující mezinárodní projekty ALA IFLA UNESCO SKIP

29 5. Výzkum a standardizace  výzkum restaurátorské a konzervátorské techniky z čeho se skládá papír a pergamen digitalizační techniky na jakém nosiči by se měly ukládat data zájmy čtenářů, čtenářská gramotnost Grafika VISK

30 Zdroj:  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Kubátová


Stáhnout ppt "Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google