Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR."— Transkript prezentace:

1 Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Informační zdroje Úvod do informačních technologií autor Jana Truxová vytvořeno březen 2013

2 Obsah  informační zdroje  knihovny  webový vyhledávač  kvalita informačního zdroje  kvalita vědeckých informací  kritický přístup k infor- macím  metadata  digitalizace  virtuální realita  otázky k opakování  domácí příprava  zdroje 2

3 Informační zdroje Informační zdroje se dají dělit podle mnoha kritérií, například podle:  smyslů zapojených do komunikace  zvuková sdělení, obrazová sdělení…  míry masovosti  televize, výklad ve škole, rozhovor s člověkem…  komunikační média  noviny, časopisy, knihy, televize, Internet…  periodicity  jednorázové, týdenní, měsíční… 3

4 Knihovny  kniha umožnila zachycení a přenos velkého množství znalostí mezi generacemi i mezi vzdálenými místy  knihovnické nástroje a služby  katalog knih, autorů a nakladatelství  klíčová slova  meziknihovní výpůjčka – vypůjčení knihy z knihovny, která požadovanou knihu má (zajišťuje místní knihovna)  studovny 4

5 Webový vyhledávač  fulltextové vyhledávání  znamená prohledávání veškerého textu na webových stránkách  vyhledávací servery (portály) nabízí služby:  hledání zadaného pojmu na stránkách Internetu  katalog firemních stránek – vyhledávání nebo procházení v něm  kvalita vyhledávače  kolik stránek indexuje, jak rychle prohledá svůj index, jak jsou výsledky vyhledávání relevantní 5

6 Jak pracuje vyhledávač  vyhledávací robot  stále prochází všechny webové stránky Internetu  ukládá obsah stránek do obrovských databází na svých serverech  indexér  zpracuje uložené stránky, setřídí si je a vytvoří z nich veliký katalog  pro rychlé prohledávání si připraví tzv. index  vyhledávač  převezme zapsaný požadavek, prohledá katalog  vrátí odkazy na stránky, které nejlépe odpovídají zadání 6

7 Kvalita a relevance informačního zdroje  relevantní informace je taková, která odpovídá našim aktuálním potřebám, je pro nás významná a umožňuje nám rozhodnutí  jsme obklopeni spoustou informací  k získání určité znalosti, vybereme jen ty informace, které nám rozhodnutí umožní  příliš jednoduchá nebo složitá informace nemusí být pro nás relevantní 7

8 Parametry kvalitního informačního zdroje  správnost  neměl by obsahovat chyby  ověřujeme si informace z dalších nezávislých zdrojů  kvalitní zdroj – sám ověřuje informace, uvádí informační zdroje a způsob získání informací  odbornost autora  musí být uveden autor, případně i jeho odborná způsobilost  gramatická správnost a literární úroveň článků často svědčí o odbornosti 8

9 Parametry kvalitního informačního zdroje  aktuálnost  měl by být uveden datum publikování informace  objektivnost, nezaujatost, nepodjatost  výrazně odděleny reklamní články  nesmí být zdůrazňován jeden přístup  ucelenost  informace by neměly být vytrženy z kontextu  nabízet odkazy na podrobnější informace  různé formy informací – obrázky, grafy, mapy aj. 9

10 Kvalita vědeckých informací  recenze  je posudek, oponentura, vyjádření ke kvalitě článku  recenze nezávislých odborníků  základ kvality  stárnutí informací  nezávisí přímo na čase  závisí na objevení nové informace  nemusí být vždy vyvrácena, ale může být doplněna a rozšířena  rozptyl informací  údaj popisující četnost výskytu určitých informací v daném titulu 10

11 Kritický přístup k informacím  představuje obranu proti (skryté) manipulaci, která je součástí mnoha sdělení  využívá se  k působení na city  na zažité archetypy  cíl manipulace  změnit naše myšlení a jednání  kritické myšlení  pomáhá ubránit se manipulaci a nenechat ovlivnit náš život 11

12 Pravidla kritického myšlení  základní princip  opatrné věcné posuzování předkládaných informací  ověřování těchto informací z více nezávislých zdrojů  pravidla  definujte problém  najděte si více informací  zařaďte nově získané informace do svých stávajících znalostí  formulujte závěry 12

13 Metadata  data o datech  popisují obsah datových souborů z hlediska  obsahu  času  původu  příklady použití  webová stránka  popis obrázku  zvukové soubory – informace o albech  informace o souborech  formátu  dalších volitelných kategorií 13

14 Digitalizace  postup digitalizování objektů:  naskenování nebo nafocení podkladu ve vysokém rozlišení, 3D objekty ze všech stran  vytvoření aplikace na prohlížení  umístění na webový server nebo DVD  oblasti využití:  elektronické verze knih a časopisů  snímání uměleckých děl a historických dokumentů  mapy, např. turistické, fotomapy, pozemkové  a mnoho dalších oborů 14

15 Virtuální realita  je technologie, která umožňuje uživateli působit na sebe navzájem se simulovaným prostředím  technologie virtuální reality vytvářejí iluzi skutečného světa  využití:  lékařství – počítačová tomografie  konstrukce – prohlídka budoucích staveb  virtuální procházky městy – Google Earth, Google Street View  počítačové hry  3D zobrazovací jednotky 15

16 Otázky k opakování  Jaké služby nabízejí knihovny svým čtenářům?  Jaké služby nabízí vyhledávací servery?  Stručně popište, jak pracuje vyhledávač.  Co to znamená, když se řekne relevantní informace.  Jaké jsou parametry kvalitního informačního zdroje?  Co je to kritický přístup k informacím a jaká jsou pravidla kritického myšlení?  Co to jsou metadata a kde se používají?  Vysvětlete co to je digitalizace a virtualizace reálných objektů. 16

17 Domácí příprava 1.Najděte si přesný význam slova relevantní. 2.Stručně si do sešitu vypište z učebnice (viz zdroje) logické klamy a myšlenkové mapy (str. 18–19). 3.Prostudujte si v učebnici (viz zdroje), jak se orientovat ve výsledcích hledání a pokročilé vyhledávání na Internetu (str. 14–16). 17

18 Zdroje  ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: Teoretická učebnice. 1. vydání. Brno: Computer Press, a. s., ISBN  Virtuální realita. Wikipedie, otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  KUČEROVÁ, Helena. 4. Zdroje informací. Zpracování informací a znalostí - ZIZ 2009/2010 [online]. 2009, [cit ]. Dostupné z: 18


Stáhnout ppt "Tento projekt je financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR."

Podobné prezentace


Reklamy Google