Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 4/19 Sada: Světové dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 TÉMA: Kultura po druhé světové válce PŘEDMĚT: dějepis – moderní poválečné dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: abstraktní expresionismus, minimalismus, pop-art, land-art, op-art, street-art, happening JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská

3 Opakování 1.Které nové směry se objevují ve světovém umění první poloviny 20. století? 2.Jak byly tyto směry přijímány v SSSR? 3.Jak v nacistickém Německu? 4.Vzpomeň si na slavné umělce tohoto období.

4 Abstraktní expresionismus • od druhé světové války do počátku 60. let • abstraktní pojetí malby • emoce a spontánnost jsou důležitější než rozum a technika • zájem o podvědomí a sen • malba prováděna nejen štětcem, ale i litím z plechovek, foukáním, zednickým náčiním, … • New York – silná komunita umělců, které z Evropy vyhnal stalinismus a nacismus; Paříž • O čem díla abstraktních expresionistů vypovídají? • Na jaký meziválečný umělecký směr navazují?

5 Představitelé • Jackson Pollock • Mark Rothko • Kazimir Malevič • Karel Appel • Robert Motherwell • Wols

6 Obr. 1, Kazimir Malevič: Supremus č. 58

7 Obr. 2, Karel AppelObr. 3

8 Minimalismus • 50. léta – sochařství, malířství, hudba, architektura, designe, film, literatura • jednoduchá geometrická forma • nezúčastněná prezentace • odstranění všeho nepodstatného umožňuje divákovi vnímat opravdu důležité • minimum barev, tvarů • v sochařství volné instalace • cílem není zobrazovat ani symbolizovat cokoliv reálného Proč se tendence k minimalismu objevují právě v 50. letech? Jaké pocity v divácích tato díla vyvolávají?

9 Představitelé • Dan Flavin • Donald Judd • Richard Sera • Carl Andre • Sol Lewitt

10 Obr. 4 Obr. 5

11 Pop-art • popular art = masové, lidové umění • od pol. 50. let a zejména v 60. letech • vliv populární hudby a reklamy, fotografie, filmu, komiksů • směr nezávisle vznikl na dvou místech: v Londýně a v New Yorku (New Yersey) Do jaké míry je pop-art komerčním uměním?

12 Britská větev pop-artu • londýnská skupina Independent Group • Richard Hamilton • Eduard Paolozzi

13 Americký pop-art • velké formáty • zářivé/mdlé barvy • Andy Warhol (technika sítotisku) • Jasper Johns • Claes Oldenburg • Roy Lichtenstein • Tom Wesselman

14 Obr. 6

15 Obr. 7

16 Obr. 9 Obr. 8

17 Land-art • vzniká v 60. letech v USA v opozici proti komerčnímu umění • původně umělecká díla tvořená na těžko dostupných místech, v přírodě nedotčené člověkem • později i v parcích a na veřejných prostranstvích • často monumentální díla, jednoduché formy Popřemýšlej nad uměleckým poselstvím děl na následujících snímcích.

18 Lucien den Arend (nar. 1943) – holandský sochař pracující ve Finsku Obr. 10, úplněk

19 Obr. 11

20 Obr. 12

21 Obr. 13

22 Harry Schaffer (nar. 1963) – švýcarský architekt a sochař Obr. 14, socha na Schoenthal-Schäffer

23 Derk den Boer (nar. 1954) – holandský umělec Obr. 15

24 Magdalena Jetelová (nar. 1946) „Ateliérem je celý svět.“ Obr. 16

25 Obr. 17

26 Údolí Glencairn Obr. 18

27 Obr. 19

28 Obr. 20: Storm king wall

29 Obr. 21: Kráčející oblouk na vrcholu Benbrack, výška 4 m, rozpětí 7 m

30 Obr. 22

31 Caroline Laengerer – německá umělkyně Obr. 23 Obr. 24

32 Kurt Fleckenstein Obr. 25Obr. 26

33 Abgefertigt Obr. 27

34 Richard Long Obr. 28

35 Obr. 29

36 Obr. 30

37 Op-art • optical art • rozvíjí se koncem 50. a poč. 60. let • využití poznatků z geometrie, fyziognomie, optiky • většinou černobílé obrazce a vzájemně se překrývající útvary – dojem pohybu a nestability • využívá hry linií, světla a barev, aby na ploše vykouzlil dojem prostoru

38 Obr. 31: Optická iluze od maďarského umělce Victora Vasarely

39 Street-art • jakékoli umění vytvářené na veřejných místech • graffiti, nálepky, mozaiky, video projekce, street instalace, …, tanec, … Obr. 32

40 Obr. 33

41 Obr. 34

42 Obr. 35

43 Diskutujte o tom, kde je hranice mezi vandalismem a street-artem? Patří graffiti do galerií? Zamysli se nad tím, zda (nebo v jakých případech) je možné umělce za jeho výtvarný projev soudit, pokutovat, věznit?

44 Happeningy • použití netradičních divadelních, výtvarných nebo hudebních prvků se záměrem šokovat nebo provokovat diváky a vtahovat je do akce • umění dotvářené až na místě a na základě reakcí účastníků • uvědomění si vlastní existence • poprvé v 60. letech v USA • užívané metody blízké surrealismu Byl jsi někdy součástí happeningu? Co jsi při tom prožíval?

45 Literatura FOSTER, Hal. České moderní umění 1900–1960: Národní galerie v Praze, sbírka moderního umění, Veletržní palác. Praha: Národní galerie, 1995, 349 s. ISBN KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějiny 20. století: učebnice pro střední školy. 1. vyd. Praha: Práce, 1995, 191 s. ISBN X. PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, 1991, 300 s. ISBN VÁLKOVÁ, Veronika a Jan KUKLÍK. Dějepis 9 pro základní školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2009, 159 s. ISBN

46 Obrázky Obr. 1: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: Oxyman. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: Wmpearl. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: odern.JPG?uselang=cs Obr. 4: Andrew Dunn. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5: Florian Adler. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 6: Jack Mitchell. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: UA-Lora. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 8: Zwobot. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW:

47 Obr. 10: Wikifrits. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: Richardkiwi. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 12: Wikifrist. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 13: Wikifrist. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 14: Kamahele. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: Wutsje. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Derk_den_Boer)_Yde_DR_NL.jpg Obr. 16: Welt-der-Form. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 17: Pauline Eccles. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Eccles.jpg Obr. 18: Peter Edwards. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: _ jpg

48 Obr. 19: Malcolm Morris. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 20: David Sauvé. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 21: wrobison. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: _geograph.org.uk_-_ jpg Obr. 22: Mike and Kirsty Grundy. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 23: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: _Kugel_2.jpg Obr. 24: [cit ]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: _Ur-Baum-Hand_1.jpg Obr. 25: Kurt Fleckenstein. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 26: Kurt Fleckenstein. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: desheim,_Germany.jpg Obr. 27: Kurt Fleckenstein. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW:

49 Obr. 28: Richard Webb. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: _55509.jpg Obr. 29: Rept0n1x. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: g Obr. 30: Sebastian Vidovic. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 31: Váradi Zsolt. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 32: André Huppertz. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 33: IIIIIIIIII. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 34: Shawn Lipowski. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 35: Ajuk. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW:


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední."

Podobné prezentace


Reklamy Google