Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Zdravotní nauka.2.55 Vytvořeno: Ověřeno: Třída: SČ 2

2 ZÁKLADNÍ ŽIVINY – minerální látky 2.díl
Vzdělávací oblast: Název vzdělávací oblasti Předmět: Zdravotní nauka Ročník: 2. Autor: Mgr. Ivana Košková Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: dataprojektor, notebook Klíčová slova: zubní kaz, struma, otoky, hospodaření s vodou,svalové kontrakce Anotace: Materiál je určen pro studenty oboru Sociální činnost, druhý ročník. Seznamuje se zdrojem, funkcí a významem, nedostatkem jednotlivých minerálních látek (zinek, fluor, jód, mangan, sodík, draslík, chlór, kobalt).

3 ZÁKLADNÍ ŽIVINY 5. Minerální látky – 2. díl
Zinek Fluor Jód Mangan Sodík Draslík Chlór Kobalt

4 Zinek – Zn mg je obsažen ve všech tkáních těla, v těle je ho asi 2 – 3 g Zdroj Zn : játra, maso, vejce, drůbež, mléko a ml. výrobky, obilné klíčky a vločky, luštěniny, ústřice Funkce Zn : napomáhá hojení ran a zlomenin podílí se na uvolňování vit. A z jater účastní se syntézy bílkovin je součástí enzymů a hormonů (inzulín) Nedostatek Zn: prakticky se nevyskytuje u dětí se pozoruje zpomalený růst, zpomalení růstu vlasů a pohlavního vývoje nechutenství, špatné hojení ran, příznaky diabetické

5 Nedostatek Zn: prakticky se nevyskytuje u dětí se pozoruje zpomalený růst zpomalení růstu vlasů a pohlavního vývoje nechutenství, špatné hojení ran, zhoršování paměti a smyslových schopností – především zrakových a čichových objeví se diabetické příznaky

6 Fluor – F 0,3 - 0,4mg v lidském těle je obsažen převážně v kostech a zubech Zdroj F : pitná voda, mořské ryby, zelenina, ovoce, vejce, maso fluorace vody –1mg/l vody, pozor je nutná kontrola fluorizace, dávkování nesmí přesáhnout množství 1,5 mg / l,vyšší dávky mohou podporovat vznik skvrnitosti zubní skloviny a při vysokých dávkách 8 – 10 mg i osteoporózu a deformaci kostry zdrojem jsou také tablety natrium s fluoridem

7 Funkce F : přívod v malých dávkách zamezuje tvorbě zubního kazu, zvyšuje tvrdost zubů účastní se jako stavební prvek při tvorbě zubní skloviny ( vytváří se fluorohydroxyapatit, který je odolný proti působení kyselin ) Nedostatek F: zvýšená kazivost zubů především u předškolních děti ( až o 60%), u dospělých se sníží úchovnost (trvanlivosti) zubů ( až o 25% )

8 Takto ano

9 Jód – I ,1 - 0,2g obsah jodu v organismu je 10 – 15 mg, z toho je 99% uloženo ve štítné žláze, kde je důležitý k tvorbě hormonu (tyroxinu, trijódtyroninu) Zdroj I : množství jodu v potravinách kolísá, zdrojem je mořská voda, čím dále od moře, tím je půda, rostliny i živočichové chudší na jód, nejhůře jsou na tom krajiny na prahorní půdě (Švýcarsko, Tyrolsko) zdrojem jsou mořské ryby a rybí výrobky, rybí tuk, chaluhy, u nás především vejce, mléko, jodizovaná sůl (25 mg jodinu draselného na 1 kg soli) – toto se provádí od roku 1948

10 Funkce I : nezbytný pro činnost hormonů štítné žlázy - je součástí tyroxinu Nedostatek I : vznik strumy (vole) - zvětšení štítné žlázy a snížení množství hormonů štítné žlázy Vstřebávání : sliznicí duodena (v alkalickém prostředí ), do 48 hod. je jód vázán v štítné žláze nebo vyloučen

11 Mangan – Mn – 5 mg Zdroj Mn : ořechy, vločky, mouka, obiloviny, borůvky, jahody, zelené rostliny (salát, špenát) Funkce Mn : podílí se na fixaci Ca v kostech je nezbytný pro normální činnost a funkci pohlavních žláz je součástí některých koenzymů, které se podílí na buněčném dýchání Nedostatek Mn : zpoždění růstu (normální struktura kostí) degenerace varlat všude tam, kde se účastní hormony žláz dlouhodobí nedostatek vede ke zvýšenému ukládání cholesterolu do cév

12 Sodík – Na g v lidském organismu se vyskytuje v množství 100 g a to převážně v nitrobuněčné tekutině, slouží k udržení osmotického tlaku (tkáňovém moku, krevní plazmě) a podílí se na regulaci pH denní dávka bývá většinou hodně překračována, ve skutečnosti přijímáme asi 10 – 15 g u zdravého člověka je asi 90% Na vylučován močí a zbytek potem vyšší dávka je nutná u lidí potících se a fyzicky pracující Zdroj Na : sůl kuchyňská ( NaCl ), jinak všechny druhy potraviny

13 Funkce Na: nezbytný pro hospodaření s vodou – Na zadržuje v těle vodu podobná jako u draslíku, účastní se jako aktivátor při vzniku různých enzymů (např. amylázy) napomáhá udržet osmotický tlak podílí se na regulaci pH Nedostatek nebo větší ztráty Na : k nedostatku nemůže prakticky dojít u zdravého člověka dochází k většímu štěpení tělesných bílkovin, ke ztrátě chuti k jídlu snížení tělesné a duševní výkonnosti a svalovým křečím

14 Nadbytek Na : chronicky dlouhodobé přijímání nadměrných dávek vede ke zvýšení krevního tlaku a poškození cév u nemocných lidí při nadměrném příjmu soli vzniká hromadění Na v mezibuněčné tekutině, naváže na sebe další vodu a vznikají otoky

15 Draslík – K 3 - 4g je umístěn převážně uvnitř buněk
v lidském organismu je asi 150 g draslíku Zdroj K : potraviny rostlinného původu, především zelenina, luštěniny, ovoce – banány, sušené meruňky, brambory,pomerančový džus, ořechy, játra Funkce K : uplatní se při svalových kontrakcích, napomáhá udržení normální dráždivosti svalů účastní se přenosu nervových vzruchů hlavně v srdečním svalu udržuje osmotický tlak uplatňuje se při tvorbě glykogenu

16 Nedostatek K : nedostatek je obtížně vyvolatelný dlouhodobí nedostatek vede ke svalové ochablosti a slabosti, k onemocnění ledvin poruchám srdečního rytmu – svalový rytmus srdce (až smrt) Nadbytek K : poruchy srdečního rytmu (až smrt) draslík se ukládá do svalstva a jater, z těla se vylučuje z 90% močí, zbytek stolicí, k předávkování může dojít pouze při selhání ledvin

17 Chlór – Cl g nachází se ve všech tělních tekutinách, ale především tam, kde je také Na v těle je v množství 80 – 100 g Zdroj Cl : kuchyňská sůl, uzené produkty a všechny solené potraviny Funkce Cl : jeho funkce souvisí s funkcí Na spolu s Na se podílí na udržení osmotického tlaku – tlaku na udržení vody v tkáních slouží jako aktivátor tvorby alfa – amylázy

18 Nedostatek Cl : jako u Na vstřebávání je v tenkém střevě, vylučování z 90% močí, potem, stolicí ke ztrátám dochází při průjmech, zvracení, silném pocení

19 Kobalt – Co – 2 g význam prvku byl objeven s objevením vitamínu B12 (kobalt je jeho součástí) Zdroj Co : játra, slezina, ledviny, ústřice Funkce Co : účastní se syntézy nukleových kyselin, protože je ve vitamínu B12 tvorba červených krvinek (také B12) Nedostatek Co : anemie hubnutí, ztráta chuti k jídlu Nadbytek Co : stává se toxickým, působí na alfa – buňky v pankreatu způsobí vznik anoxemie kostní dřeně (nedostatek kyslíku)

20 Opakování Vyjmenujte potraviny, které jsou zdrojem zinku. Jak se projeví nedostatek zinku. Jaká je funkce fluoru. Jak se projeví nedostatek fluoru v organismu. Nedostatek kterého minerálu vyvolá vznik strumy. Jak se projeví nadbytek sodíku v organismu. Jaká je funkce draslíku v organismu.

21 Použité zdroje DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, s. ISBN DYLEVSKÝ, I., TROJAN,S. Somatologie II. Praha: Avicenum, s. JELÍNEK, J. , ZICHÁČEK, V. Biologie - pro střední školy gymnaziálního typu. Olomouc: FIN PUBLISHING, s. ISBN NOVÁKOVÁ, I. Zdravotní nauka 2. díl. Praha: Grada Publishing, s. ISBN NOVOTNÝ, I. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: FORTUNA, s. ISBN SOUČEK, M. Vnitřní lékařství. Praha: Grada Publishing, s. ISBN Jak na otoky. Domácí lékař po internetu [online]. [cit ]. Dostupné z: Těžba soli. Hofmannovy cesty [online]. [cit ]. Dostupné z: Struma. Wikipedia. [online]. [cit ]. Dostupné z: Zubní kaz - léčba a prevence. Stomatologie Praha – zubní klinika [online]. [cit ]. Dostupné z: Zubní Kaz. Zubní Lékařství A Zdravotnictví [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"

Podobné prezentace


Reklamy Google