Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Zdravotní nauka.2.55 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:SČ 2

2 ZÁKLADNÍ ŽIVINY – minerální látky 2.díl Vzdělávací oblast:Název vzdělávací oblasti Předmět:Zdravotní nauka Ročník:2. Autor:Mgr. Ivana Košková Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: dataprojektor, notebook Klíčová slova:zubní kaz, struma, otoky, hospodaření s vodou,svalové kontrakce Anotace: Materiál je určen pro studenty oboru Sociální činnost, druhý ročník. Seznamuje se zdrojem, funkcí a významem, nedostatkem jednotlivých minerálních látek (zinek, fluor, jód, mangan, sodík, draslík, chlór, kobalt).

3 ZÁKLADNÍ ŽIVINY 5. Minerální látky – 2. díl Zinek Fluor Jód Mangan Sodík Draslík Chlór Kobalt

4 Zinek – Zn mg  je obsažen ve všech tkáních těla, v těle je ho asi 2 – 3 g Zdroj Zn :  játra, maso, vejce, drůbež, mléko a ml. výrobky, obilné klíčky a vločky, luštěniny, ústřice Funkce Zn :  napomáhá hojení ran a zlomenin  podílí se na uvolňování vit. A z jater  účastní se syntézy bílkovin  je součástí enzymů a hormonů (inzulín) Nedostatek Zn:  prakticky se nevyskytuje  u dětí se pozoruje zpomalený růst, zpomalení růstu vlasů a pohlavního vývoje  nechutenství, špatné hojení ran, příznaky diabetické

5 Nedostatek Zn:  prakticky se nevyskytuje  u dětí se pozoruje zpomalený růst  zpomalení růstu vlasů a pohlavního vývoje  nechutenství, špatné hojení ran, zhoršování paměti a smyslových schopností – především zrakových a čichových  objeví se diabetické příznaky

6 Fluor – F 0,3 - 0,4mg  v lidském těle je obsažen převážně v kostech a zubech Zdroj F :  pitná voda, mořské ryby, zelenina, ovoce, vejce, maso  fluorace vody –1mg/l vody, pozor je nutná kontrola fluorizace, dávkování nesmí přesáhnout množství 1,5 mg / l,vyšší dávky mohou podporovat vznik skvrnitosti zubní skloviny a při vysokých dávkách 8 – 10 mg i osteoporózu a deformaci kostry  zdrojem jsou také tablety natrium s fluoridem

7 Funkce F :  přívod v malých dávkách zamezuje tvorbě zubního kazu, zvyšuje tvrdost zubů  účastní se jako stavební prvek při tvorbě zubní skloviny ( vytváří se fluorohydroxyapatit, který je odolný proti působení kyselin ) Nedostatek F:  zvýšená kazivost zubů především u předškolních děti ( až o 60%), u dospělých se sníží úchovnost (trvanlivosti) zubů ( až o 25% )

8 Takto ano

9 Jód – I 0,1 - 0,2g  obsah jodu v organismu je 10 – 15 mg, z toho je 99% uloženo ve štítné žláze, kde je důležitý k tvorbě hormonu (tyroxinu, trijódtyroninu) Zdroj I :  množství jodu v potravinách kolísá, zdrojem je mořská voda, čím dále od moře, tím je půda, rostliny i živočichové chudší na jód, nejhůře jsou na tom krajiny na prahorní půdě (Švýcarsko, Tyrolsko)  zdrojem jsou mořské ryby a rybí výrobky, rybí tuk, chaluhy, u nás především vejce, mléko, jodizovaná sůl (25 mg jodinu draselného na 1 kg soli) – toto se provádí od roku 1948

10 Funkce I :  nezbytný pro činnost hormonů štítné žlázy - je součástí tyroxinu Nedostatek I :  vznik strumy (vole) - zvětšení štítné žlázy a snížení množství hormonů štítné žlázy Vstřebávání : sliznicí duodena (v alkalickém prostředí ), do 48 hod. je jód vázán v štítné žláze nebo vyloučen

11 Mangan – Mn 2 – 5 mg Zdroj Mn :  ořechy, vločky, mouka, obiloviny, borůvky, jahody, zelené rostliny (salát, špenát) Funkce Mn :  podílí se na fixaci Ca v kostech  je nezbytný pro normální činnost a funkci pohlavních žláz  je součástí některých koenzymů, které se podílí na buněčném dýchání Nedostatek Mn :  zpoždění růstu (normální struktura kostí)  degenerace varlat  všude tam, kde se účastní hormony žláz  dlouhodobí nedostatek vede ke zvýšenému ukládání cholesterolu do cév

12 Sodík – Na 5g  v lidském organismu se vyskytuje v množství 100 g a to převážně v nitrobuněčné tekutině, slouží k udržení osmotického tlaku (tkáňovém moku, krevní plazmě) a podílí se na regulaci pH  denní dávka bývá většinou hodně překračována, ve skutečnosti přijímáme asi 10 – 15 g  u zdravého člověka je asi 90% Na vylučován močí a zbytek potem  vyšší dávka je nutná u lidí potících se a fyzicky pracující Zdroj Na :  sůl kuchyňská ( NaCl ),  jinak všechny druhy potraviny

13 Funkce Na:  nezbytný pro hospodaření s vodou – Na zadržuje v těle vodu  podobná jako u draslíku, účastní se jako aktivátor při vzniku různých enzymů (např. amylázy)  napomáhá udržet osmotický tlak  podílí se na regulaci pH Nedostatek nebo větší ztráty Na :  k nedostatku nemůže prakticky dojít  u zdravého člověka dochází k většímu štěpení tělesných bílkovin, ke ztrátě chuti k jídlu  snížení tělesné a duševní výkonnosti a svalovým křečím

14 Nadbytek Na :  chronicky dlouhodobé přijímání nadměrných dávek vede ke zvýšení krevního tlaku a poškození cév  u nemocných lidí při nadměrném příjmu soli vzniká hromadění Na v mezibuněčné tekutině, naváže na sebe další vodu a vznikají otoky

15 Draslík – K 3 - 4g  je umístěn převážně uvnitř buněk  v lidském organismu je asi 150 g draslíku Zdroj K :  potraviny rostlinného původu, především zelenina, luštěniny, ovoce – banány, sušené meruňky, brambory,pomerančový džus, ořechy, játra Funkce K :  uplatní se při svalových kontrakcích, napomáhá udržení normální dráždivosti svalů  účastní se přenosu nervových vzruchů hlavně v srdečním svalu  udržuje osmotický tlak  uplatňuje se při tvorbě glykogenu

16 Nedostatek K :  nedostatek je obtížně vyvolatelný  dlouhodobí nedostatek vede ke svalové ochablosti a slabosti, k onemocnění ledvin  poruchám srdečního rytmu – svalový rytmus srdce (až smrt) Nadbytek K :  poruchy srdečního rytmu (až smrt)  draslík se ukládá do svalstva a jater, z těla se vylučuje z 90% močí, zbytek stolicí, k předávkování může dojít pouze při selhání ledvin

17 Chlór – Cl 3 - 5g  nachází se ve všech tělních tekutinách, ale především tam, kde je také Na  v těle je v množství 80 – 100 g Zdroj Cl :  kuchyňská sůl, uzené produkty a všechny solené potraviny Funkce Cl :  jeho funkce souvisí s funkcí Na  spolu s Na se podílí na udržení osmotického tlaku – tlaku na udržení vody v tkáních  slouží jako aktivátor tvorby alfa – amylázy

18 Nedostatek Cl :  jako u Na  vstřebávání je v tenkém střevě, vylučování z 90% močí, potem, stolicí  ke ztrátám dochází při průjmech, zvracení, silném pocení

19 Kobalt – Co 1 – 2 g  význam prvku byl objeven s objevením vitamínu B 12 (kobalt je jeho součástí) Zdroj Co :  játra, slezina, ledviny, ústřice Funkce Co :  účastní se syntézy nukleových kyselin, protože je ve vitamínu B 12  tvorba červených krvinek (také B 12 ) Nedostatek Co :  anemie  hubnutí, ztráta chuti k jídlu Nadbytek Co :  stává se toxickým, působí na alfa – buňky v pankreatu  způsobí vznik anoxemie kostní dřeně (nedostatek kyslíku)

20 Opakování 1.Vyjmenujte potraviny, které jsou zdrojem zinku. 2.Jak se projeví nedostatek zinku. 3.Jaká je funkce fluoru. 4.Jak se projeví nedostatek fluoru v organismu. 5.Nedostatek kterého minerálu vyvolá vznik strumy. 6.Jak se projeví nadbytek sodíku v organismu. 7.Jaká je funkce draslíku v organismu.

21 Použité zdroje • DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, s. ISBN • DYLEVSKÝ, I., TROJAN,S. Somatologie II. Praha: Avicenum, s. • JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V. Biologie - pro střední školy gymnaziálního typu. Olomouc: FIN PUBLISHING, s. ISBN • NOVÁKOVÁ, I. Zdravotní nauka 2. díl. Praha: Grada Publishing, s. ISBN • NOVOTNÝ, I. Biologie člověka pro gymnázia. Praha: FORTUNA, s. ISBN • SOUČEK, M. Vnitřní lékařství. Praha: Grada Publishing, s. ISBN • Jak na otoky. Domácí lékař po internetu [online]. [cit ]. Dostupné z: • Těžba soli. Hofmannovy cesty [online]. [cit ]. Dostupné z: • Struma. Wikipedia. [online]. [cit ]. Dostupné z: • Zubní kaz - léčba a prevence. Stomatologie Praha – zubní klinika [online]. [cit ]. Dostupné z: • Zubní Kaz. Zubní Lékařství A Zdravotnictví [online]. [cit ]. Dostupné z: ukazuje-kaz-zuby-zubna-kaz.html Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google