Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČEŠTINA PRO CIZINCE A AZYLANTY A1, A2 (učební materiály) PhDr. Marie Hádková, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČEŠTINA PRO CIZINCE A AZYLANTY A1, A2 (učební materiály) PhDr. Marie Hádková, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 ČEŠTINA PRO CIZINCE A AZYLANTY A1, A2 (učební materiály) PhDr. Marie Hádková, Ph.D.

2 Složky kompletu  Studijní materiály určené přímo klientovi učebnice, cvičebnice  Metodická doporučení na pomoc lektorům Metodická příručka

3 Východiska tvorby kompletu Výchozí jazykov á situace klientů učební materiál Požadované cílové komunikační kompetence Připravenost lektora k výuce češtiny pro azylanty

4 Požadované (cílové) řečové dovednosti Porozumění (poslech)   Porozumění (čtení) (čtení)   Mluvení (ústní interakce, monolog) (ústní interakce, monolog)   … Psaní (písemný projev) (písemný projev)  

5 Výukové materiály - příprava Kritická revize aktuálně dostupných a využívaných učebních materiálů Závěry: -Nekompatibilita s Rámcem -Gramatická zátěž (priorita znalosti gramatiky) -Tradiční pojetí výukového textu (pasivita uživatele) -Nedostatečné zastoupení „reálné komunikace“ (funkční stratifikace jazyka) (funkční stratifikace jazyka) - Absence konkrétních metodických doporučení

6 Východiska tematických okruhů Obecné pojmy 1Existence 2Prostor 3Čas 4Kvantita 5Vlastnosti 6Mentální procesy 7Relace 8Odkazování Specifické pojmy 1Osobní údaje (identifikace) 2Nejbližší okolí (bydlení, instituce) 3Soukromé aktivity (činnosti s rodinou) 4Profesní aktivity (výkon profese) 5Volný čas (relaxace, hobby) 6Zdraví (komunikace při terapii, prevence) 7Pohyb v prostoru a čase (deskripce, plánování)

7 Struktura učebnice A1, A2 Úvodní AOK 60 lekcí Každá pátá lekce opakovací Metodické pokyny pro lektory kurzů (metodická příručka) Bohaté ilustrace „Terénní“ úkoly Struktura lekce  Výchozí text  Nácvik forem  Aplikace forem  Trénink poslechu  Mluvená produkce  Psaná produkce  Interakce  Doplňující aktivity (v terénu)

8 Přehled lekcí 0.Já 1.Já a moje rodina 2.Kde? 3.Moje rodina 4.Číslo 5.Opakovací lekce (0–4) 6.Kolik to stojí? 7.Jaké to je? 8.Množství a vlastnosti 9.Potřebuju.. 10.Opakovací lekce (6–9) 11.Oni.. 12.Nemusím, ale chci… 13.Můžu…? 14.Co děláš? 15.Opakovací lekce (11–14) 16.Zítra… 17.Jak bude… 18.Kam jdeš? 19.Kam jedeš? 20.Opakovací lekce (16–19)

9 21.Kde jsi včera byl? 22.Co jsi včera dělala? 23.Kam chodíš…? 24.Kupujeme oblečení (dítě) 25.Opakovací lekce (20–24) 26.Kupujeme oblečení (žena) 27.Kupujeme oblečení (muž) 28.Reklamace 29.Komu píšeš? 30.Opakovací lekce (26–29) 31.Telefonujeme 32.Blahopřejeme 33.Zvířata kolem nás 34.Máme v bytě problém 35.Opakovací lekce (31–34) 36.Hledám práci jako… 37.Ráda bych pracovala jako… 38.Dítě jde do školy… 39.Naše dítě se učí dobře… 40.Opakovací lekce (36–39)

10 41.Nesouhlasím s tebou… 42.Slavíme… 43.Malujeme byt 44.Přijde návštěva 45.Opakovací lekce (41–44) 46.Sportujeme v létě 47.Sportujeme v zimě 48.Řídím auto 49.Pokuta 50.Opakovací lekce (46–49) 51.Máme doma počítač 52.Co děláš, abys.. 53.To se neříká 54.Co mám dělat, když… 55.Opakovací lekce (51–54) 56.I kdybych… 57.Čteme noviny 58.Odpovídáme na inzerát 59.Oni mluví jinak než já 60.Opakovací lekce (56–59)

11 Cíl výuky vědomosti, dovednosti, návyky ×kompetence Co klient umí udělat pomocí češtiny, když umí/zná…….? učivo  kompetence Operacionalizace cílů Sociokonstruktivistické přístupy

12 METODICKÉ VEDENÍ UČITELŮ Prekoncepce výuky (předprofesní příběh) předávání informací × budování kompetencí

13 Ukázka učebních materiálů L0 – učebnice, cvičebnice, metodika L5 – učebnice, cvičebnice L6 – cvičebnice


Stáhnout ppt "ČEŠTINA PRO CIZINCE A AZYLANTY A1, A2 (učební materiály) PhDr. Marie Hádková, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google