Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_787_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_787_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1."— Transkript prezentace:

1 Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_787_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1

2 Název vzdělávacího materiáluPříroda v zimě Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_787_4TR_PRV Číslo šablonyIII/2 AutorJana Stolá, Mgr. Ročník4. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPPřírodověda TémaŽivá příroda od podzimu do zimy Očekávaný výstup Žák poznává způsob a průběh života živočichů, výživu a životní podmínky Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s životními podmínkami živočichů Datum vytvořeníZáří 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaStudenokrevní a teplokrevní živočichové Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 V zimním období jsou pro život v přírodě nepříznivé životní podmínky: 3 voda mrzne, vzduch se ochlazuje, dny jsou kratší než noci, je nedostatek tepla a světla. Život v přírodě se však úplně nezastaví. Je to období zimního klidu.

4 4 Živočichy dělíme podle teploty jejich těla na: 1. Studenokrevné (ryby, obojživelníci, plazi, hmyz) 2. Teplokrevné (ptáci, savci)

5  Teplota jejich těla kolísá podle teploty okolního prostředí. Zimu přežívají ve stavu strnulosti ukryti ve skrýších. Patří k nim ryby, obojživelníci, ptáci a některé druhy hmyzu.  Ryby tráví zimu ve stavu strnulosti ve větších hloubkách, kde voda nezamrzá.  Obojživelníci přezimují ve stavu strnulosti zahrabaní v bahně na dně vody (např. skokan zelený) nebo vyhledávají úkryty na souši (např. ropucha obecná)  Plazi přezimují ve stavu strnulosti v půdě pod kameny, v puklinách skal nebo pod pařezy.  Hmyz – mouchy, komáři, brouci a motýli přečkají zimu ve skulinách kůry stromů, ve štěrbinách skal, v půdě, ve sklepech domů nebo na půdách. U většiny hmyzu však dospělí jedinci na podzim hynou a zimu přečkají pouze jejich vajíčka, larvy nebo kukly. 5

6  Dokážou si udržet stálou tělesnou teplotu. Podle toho, jakým způsobem prožijí zimu, je dělíme na: • pohybující se ve volné přírodě (např. ptáci živící se semeny, zajíci, srnci, krtci) • upadajícího do zimního spánku (např. ježci, netopýři) • odlétající do teplých krajin (ptáci živící se hmyzem)  Mezi savce, kteří jsou aktivní celou zimu v podzemí, patří krtci. Prolézají své chodby, v nichž nacházejí potravu. Do zimního spánku upadají ježci. Zimu prospí schouleni do klubíčka ve skrýši z trávy a listí. Dalšími zimními spáči jsou netopýři. Prospí celou zimu většinou v jeskyních zavěšeni hlavou dolů. 6

7 PŘIKRMOVÁNÍ  Ptákům dáváme do krmítka semena rostlin (slunečnice) nebo lůj, kosti, žaludy, rozinky.  Pro lesní býložravou zvěř naplníme krmelec senem, žaludy, kaštany, šípky. Přidáváme hroudy ztvrdlé soli na olizování („liz“) pro doplnění chybějících minerálních látek. 7

8 Ve volné přírodě můžeme v zimním období spatřit ve sněhu stopy mnoha živočichů. Jsou to živočichové teplokrevní, kteří jsou schopni udržovat stálou tělesnou teplotu – býložraví savci (např. srnci, jeleni, zajíci), kteří naleznou potravu i v zimě, některé masožravé šelmy (např. lišky) a také stálí ptáci. 8

9 Doplň: V zimním období jsou pro živočichy ………....životní podmínky. Studenokrevní živočichové přežívají …………………… Z živočichů můžeme v zimě spatřit ……………… druhy, které jsou schopny si najít potravu i v zimě. Někteří savci zimu prospí ………..spánkem. Ve volné přírodě se nikdy nedotýkejte živých ani uhynulých…………………….! Pomůcka: zvířata, teplokrevné,nepříznivé, ve stavu strnulosti, zimní Zjisti, kteří z těchto savců jsou během zimy aktivní a kteří upadají do zimního spánku: veverka obecná, křeček polní, liška obecná, hraboš polní,potkan obecný, lasice hranostaj, ježek západní, srnec polní, jezevec lesní, prase divoké. 9 nepříznivé ve stavu strnulosti teplokrevné zvířat zimním Aktivní: liška obecná, potkan obecný, lasice hranostaj, srnec polní, prase divoké V zimním spánku: veverka obecná, křeček polní, hraboš polní, ježek západní, jezevec lesní

10 INTERNET:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: winter-sleep_-_West_Virginia_-_ForestWander.jpgForestWander  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: licence GNU pro dokumenty  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Burgess  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: van Asseldonk  [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: (autor: Piet Spaans) (autor: Piet Spaans)  Microsoft PowerPoint - klipart 10


Stáhnout ppt "Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_787_4TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google