Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_801_5TR_PRV Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_801_5TR_PRV Autor:"— Transkript prezentace:

1 TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_801_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1

2 Název vzdělávacího materiáluTřídění živočichů Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_801_5TR_PRV Číslo šablonyIII/2 AutorJana Stolá, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPPřírodověda TémaTřídění organismů Očekávaný výstup Žák třídí živočichy podle jejich příbuznosti a podobnosti (bezobratlí a obratlovci) Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s živočišnými třídami Datum vytvořeníZáří 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaObratlovci, páteř Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeMS Office, klipart CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2

3 Všichni živočichové včetně člověka mají společné určité znaky: Přijímání vody a potravy. Vylučování různých látek z těla –nestrávené zbytky potravy, oxid uhličitý (při dýchání), voda. Dýchání – vdechují vzduch a spotřebovávají z něho kyslík, vydechují vzduch obohacený o oxid uhličitý. Reakce na změny v přírodě – zima, teplo. Pohyb z místa na místo. Využití smyslů – zrak, sluch, hmat, čich, chuť. Růst a vývoj v dospělého jedince. Rozmnožování – samice rodí živá mláďata nebo snášejí vejce 3

4 Mají vnitřní kostru složenou z kostí a páteř složenou z obratlů. Tělo je složeno z hlavy, trupu a končetin, které u některých druhů chybí. Tělo mají většinou zakončeno ocasem. Tělo je kryto kůží se šupinami,peřím či srstí. Dělíme je do tříd: o Ryby o Obojživelníci o Plazi o Ptáci o Savci 4 1. Obratlovci 2. Bezobratlí Nemají kosti ani obratle. Žijí ve vzduchu, na souši i ve vodě. Velmi početná skupina. Nejpočetnější je třída hmyz.

5 5 Na obrázku je gepard skvrnitý. ocas srst ušní boltecoko končetiny čenich

6 Žijí pouze ve vodě. Tělo mají pokryté šupinami. Místo končetin mají ploutve. Dýchají žábry. Příklad: kapr obecný, pstruh potoční, štika obecná. 6

7 Žijí ve vodě i na souši. Z oplozených vajíček se líhnou larvy – pulci, kteří dýchají žábry. Dospělí jedinci dýchají plícemi. Příklad: skokan zelený, ropucha obecná, mlok skvrnitý. 7

8 Žijí většinou na souši. Tělo mají pokryté např. šupinami nebo krunýřem. Dýchají plícemi. Příklad: zmije obecná, ještěrka obecná, krokodýl nilský, želva bahenní. 8

9 Pohybují se většinou ve vzduchu. Tělo mají pokryté peřím. Přední končetiny jsou proměněny v křídla. Hlava je zakončena zobákem. Osídlili všechny ekosystémy. Příklad : čáp bílý, sova pálená, papoušek vlnkovaný. 9

10 Žijí na souši, ve vodě i ve vzduchu (netopýři). Tělo mají převážně pokryto srstí. Mláďata se rodí většinou živá. Mláďata sají mateřské mléko. Příklad: pes domácí, zajíc polní, rys ostrovid, jelen lesní. 10

11  Hmyz je nejpočetnější třídou živočichů na Zemi.  Mezi hmyz patří brouci, motýli, včely, mouchy, saranče, vážky. 11 zadeček 3 páry nohou 2 páry křídel oči ústní ústrojí Na obrázku je včela medonosná. tykadla

12 1.Podle vnitřní stavby dělíme živočichy na obratlovce a bezobratlé. 2.Obratlovci mají vnitřní kostru a páteř složenou z obratlů. 3.Mezi obratlovce patří ryby, obojživelníci, plazi, ptáci a savci. 4.Bezobratlí živočichové nemají obratle ani kosti. 5. Mezi bezobratlé patří např. hmyz. 12

13 13 1.Rozhodněte, zda samice uvedených živočichů rodí živá mláďata nebo zda snášejí vejce: 2.Odkud si berou kyslík vodní živočichové? 3.Pomocí kterého orgánu dýchají savci a pomocí kterého dýchají ryby? vejce mláďata Z vody Savci – plíce Ryby - žábry

14 4.Za pomoci obrázků popište stavbu těla ryb, obojživelníků, plazů, ptáků a savců. 5.Uvedené obratlovce rozdělte do tří skupin podle toho, zda je jejich tělo porostlé samotnou kůží, kůží se šupinami nebo kůží s peřím: pes, kapr, čáp, medvěd, štika, kachna, člověk. 6.Na internetu nebo v encyklopedii vyhledejte, zapište a rozdělte do živočišných tříd různé druhy brouků, motýlů a jiných zástupců hmyzu. 14 Kůže: člověk Šupiny: kapr, štika Srst: pes, medvěd Peří: čáp, kachna Viz encyklopedie Hlava, trup, končetiny, stavba páteře kostí dle jednotlivých druhů


Stáhnout ppt "TŘÍDĚNÍ ŽIVOČICHŮ Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_801_5TR_PRV Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google