Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní."— Transkript prezentace:

1 Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní Větřní Téma hodiny: VY_32_INOVACE_CH9_04

2 Soli •Mají rozsáhlé uplatnění v chemickém průmyslu a dalších odvětvích průmyslu, ve stavebnictví, zemědělství a v každodenním životě člověka •Jsou nezbytnou složkou výživy rostlin a živočichů

3 1. Průmyslová hnojiva •Jsou průmyslově vyráběné látky, které se využívají k obohacování zemědělské půdy živinami nezbytnými pro růst rostlin •Dodávají rostlinám látky potřebné k jejich růstu a vývinu, o které je půda při intenzivní zemědělské výrobě ochuzována •Obsažené prvky: N, P, K, Ca, Mg, S… •Výhoda průmyslových hnojiv: možnost dávkování a poskytování živin v žádaném poměru

4 POZOR! •Při dlouhodobém a nadměrném používání těchto hnojiv se však kvalita půdy snižuje – mění se nežádoucím způsobem struktura půdy a její pH. •Kromě toho se nezužitkovaná část hnojiv splavuje do potoků, rybníků a řek, proniká do spodních vrstev půdy a do podzemních vod a znečišťuje je. •Proto se i u nás začínají zavádět postupy alternativního zemědělství, při kterém se nepoužívají tato hnojiva ani jiné chemické prostředky (ekologické zemědělství – používání chlévského hnoje, kompostu).

5 Příklad rostlinného hnojiva © Václava Ilkóová

6 2. Stavební pojiva Sádra •Pálením rozemletého sádrovce (dihydrátu síranu vápenatého CaSO 4. 2H 2 O) při teplotě do 170°C vzniká rychle tuhnoucí sádra (hemihydrát síranu vápenatého CaSO 4. ½ H 2 O). Po promíchání s vodou rychle tuhne a mění se opět na CaSO 4. 2H 2 O •POZOR! Při přípravě pojiva je nutné sypat sádru do vody, nikoli opačně! •Použití: upevňování elektrických vodičů, vyplňování děr a prasklin v omítkách, zhotovování ozdob na stěny a stropy památkových budov, odlitků soch.

7 Obr.1 Sádra

8 Cement •Vyrábí se z vápence a jílu (zhruba v poměru 5:1). Dalšími přísadami jsou slíny a slinité vápence, křemičitý písek, kazivec nebo železná ruda. •Suroviny se dobře rozemelou, promíchají a vypalují se při teplotě 1450°C na slínky. Ty se po ochlazení rozemelou s příměsí síranu vápenatého na jemnou moučku. •Používá se k výrobě betonu.

9 Obr. 2 Cementárna – výroba cementu

10 Beton •Beton se připravuje jako směs písku, cementu a vody. Po ztuhnutí má vysokou pevnost v tlaku, ale poměrně malou pevnost v tahu. Proto se do forem, v nichž beton tvrdne, často vkládají ocelové pruty nebo ocelové pletivo. Vzniká tak železobeton. •Beton tvrdne na vzduchu i pod vodou. Zhotovují se z něj základy domů, mostní pilíře, přehradní hráze.

11 Obr. 3 - vybouraná struktura železobetonu za stropního panelu

12 Keramika jsou výrobky zhotovené vypalováním keramických směsí ze surovin jako jsou jíly, hlíny a kaolin Druhy keramiky: • Hrubá – vyrábí se z cihlářských hlín nebo jílů vypalováním při teplotě 800 – 1000°C - cihly, střešní tašky, květináče • Obyčejná – vyrábí se z jílů, méně hodnotného kaolínu, živce a křemene vypalováním při teplotě 1300°C. - potrubí, dlaždice, vany, umývadla • Jemná – má bílý nebo téměř bílý střep, výrobky se vypalují dvakrát (po prvním vypálení se glazují) - talíře, kachlíky, sošky, laboratorní nádoby • Porcelán – je nejjakostnější keramikou, k jeho výrobě se používá směs nejčistšího kaolínu, křemenného písku a živce v poměru 2:1:1. Vypaluje se dvakrát, v případě, že je malovaný, vypaluje se po nanesení barev ještě potřetí. - nádobí, vázy, ozdobné předměty

13 Obr.4 Hrubá keramika – cihly Obr.5 Kaolín Obr.6 Jemná keramika - porcelán

14 Úkol Hydrogenuhličitan sodný se průmyslově vyrábí tak, že do koncentrovaného roztoku chloridu sodného se pod tlakem vhání oxid uhličitý a amoniak. Z roztoku krystaluje méně rozpustný hydrogenuhličitan sodný a v roztoku zůstává rozpuštěný chlorid amonný. Zahříváním hydrogenuhličitanu sodného se získává látka, která je jednou ze základních chemikálií pro výrobu skla a mýdel (při zahřívání látky se uvolňuje oxid uhličitý a vodní pára). Zapište chemickými rovnicemi děje, které při popsané výrobě probíhají. Řešení: NaCl + CO 2 + NH 3 + H 2 O → NaHCO 3 + NH 4 Cl 2NaHCO 3 → Na 2 CO 3 + CO 2 + H 2 O

15 Metodické doporučení •Prezentace pojednává o významu solí, všímá si jejich rozšíření, použití a významu pro člověka. V úkolu si žáci procvičí zápis popisovaného chemického děje rovnicí.

16 BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 1.díl. 3.vyd. Praha: Fortuna, s. ISBN , s Obr. 1 – WALKER, Martin. [cit ]. Dostupný pod licencí Wikimedia Commons na www: Obr. 2 – MABEL, Joe. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obr. 3 - PETR K. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obr. 4 – THEGREENJ. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obr. 5 - CHRIS 73. [cit ]. Dostupný pod licencí Wikimedia Commons na www: Obr. 6 - WORLD IMAGING. [cit ]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www:


Stáhnout ppt "Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní."

Podobné prezentace


Reklamy Google