Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra."— Transkript prezentace:

1 Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra

2 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Buněčné organismy dělíme na dvě nadříše: PROKARYOTA (PROCARYOTAE) EUKARYOTA (EUCARYOTAE)

3 PROKARYOTA STAVBA PROKARYOTNÍ BUŇKY

4 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. PROKARYOTA  jednobuněčné organismy  zřejmě nejstarší organismy (3,5mld let)  nikdy netvoří funkčně a tvarově diferencované „tkáně“ ( ty jsou pouze u eukaryot ) ( přechod mezi buňkou eukaryotní a prokaryotní neexistuje )  bakterie a sinice

5 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Stavba prokaryotní buňky  obal prokaryotní buňky se skládá ze tří vrstev: slizovitá vrstva na povrchu nemusí se vyskytovat u všech bakterií buněčná stěna tvořena polysacharidem – PEPTYDOGLYKANEM fce:pevný obal buňky, určuje její tvar a představuje mechanickou a chemickou obranu cytoplazmatická membrána fosfolipidová vrstva semipermeabilní (polopropustná) řídí příjem a výdej látek do buňky

6 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. TOK LÁTEK  Difuze - probíhá po koncentračním spádu - bez dodání energie - z místa s větší koncentrací do místa s menší koncetrací  Aktivní transport  probíhá proti koncentračnímu spádu -spotřeba energie

7 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Stavba prokaryotní buňky  četná, krátká, jemná a křehká vlákna trčící z povrchu buňky všemi směry se nazývají – fimbrie - navázání na povrch jiných buněk  organelou pohybu je duté, spirálně stočené vlákno – bičík

8 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Stavba prokaryotní buňky - bakteriální prostor buňky vyplňuje cytoplazma - v cytoplazmě se vyskytují důležitá proteosyntetická tělíska - ribozomy - jadernou hmotu představuje „nukleoid“ - do kruhu stočená dvoušroubovice DNA

9 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Rozmnožování prokaryot  nejtypičtějším způsobem je dělení 1) replikace DNA (zdvojení) 2 molekuly DNA 2) růst buňky do délky 3) uprostřed buňky se utvoří přepážka 4) buňka se rozdělí na dvě dceřinné b.

10 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. SYSTÉM PROKARYOT  Říše ARCHEA  Říše BACTERIA

11 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. ř.: ARCHEA (archebakterie)  Organismy žijící v běžném prostředí, ale i vyhledávající stanoviště s extrémními podmínkami (pH, teplota, vysoký obsah solí)  Význam v globálním ekosystému ( tvoří 20% biomasy )  Součástí biogeochemických cyklů prvků S, N, C

12 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. ř.: BAKTERIE – malý exkurz do historie V roce 1859 Louis Pasteur dokázal, že kvašení způsobují bakterie, a že tyto bakterie nevznikají spontánně z neživé hmoty. Pasteur také prosazoval názor, že mikroorganismy včetně bakterií způsobují nemoc. kvašení Robert Koch byl průkopníkem v oblasti lékařské mikrobiologie a studoval původce cholery, TBC a anthrax. Při výzkumu TBC s konečnou platností dokázal, že bakterie jsou původci této nemoci, za což dostal v roce 1905 Nobelovu cenu. Takzvané Kochovy postuláty jsou výčtem čtyř kritérií, která jsou nutná k tomu, aby byl daný patogen uznán za původce určité nemoci.choleryTBC anthraxNobelovu cenuKochovy postuláty Bakterie poprvé pozoroval roku 1676 nizozemský přírodovědec Antoni van Leeuwenhoek1676 Jaký druh léků používáme proti nemocem bakteriálního původu?

13 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. ANTIBIOTIKA  roku 1928 objevil Alexander Fleming penicilin

14 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. BAKTERIE  heterotrofní, autotrofní organismy  plazmidy  za nepříznivých podmínek buňka vytvoří další obaly a změní se ve sporu (jsou velmi odolné odolávají extrémním teplotám -190°C, 100°C )  za příznivých podmínek spora přijme vodu a stane se životaschopnou

15 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. BAKTERIE U tvaru těla rozlišujeme 2 typy:  kulatý – koky  tyčinkovitý Dalším důležitým taxonomickým znakem je počet bičíků: A - monotricha B - lofotricha C - amfitricha D - peritricha

16 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Význam bakterií  Komenzálové (kůže, trávicí s.)  Symbionti (hlízkovité bakterie)  Destruenti ( koloběh látek - dekompozitor)  Průmysloví producenti (kvasinky)  Paraziti  zajímavost zajímavost

17 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. VYUŽITÍ BIOCHEMICKÉ AKTIVITY MIKROORGANISMŮ K PRODUKCI POTRAVIN  Surová potravina (SUBSTRÁT), je očkována mikroorganismy (STARTOVACÍ KULTURA),které ji přemění na žádaný produkt  Nakládaná zelenina (kvašáky)  Kysané zelí  Olivy  Sójová omáčka  Sýry  Jogurt a další kysané mléčné výrobky  Salámy Lactobacillus spp.  Pediococcus cerevisiae  Aspergillus glaucus

18 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. KONZERVANTY  látky prodlužující trvanlivost potravin  zamezují růstu mikroorganismů, které by mohly být pro lidský organismus škodlivé  PŘÍRODNÍ KONZERVANTY: kuchyňská sůl, ocet  SYNTETICKÉ: oxid siřičitý, kyselina propionová, kyselina sorbová, kyselina benzoová a jejich soli a estery, parabeny (soli kyseliny phydroxybenzoové)  - u citlivých osob možnost alergické reakce KONZERVANTY S KARCINOGENNÍMI ÚČINKY • E 210 kyselina benzoová • E 211 benzoan sodný • E 213 benzoan vápenatý • E 214–E 217 soli kyseliny hydroxybenzoové

19 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. BAKTERIE způsobující onemocnění  Borrelia burgdorferi  Treponema pallidum  Neisseria gonorrhoea  Neisseria meningitidis  Salmonella  Staphilococus aureus  S. pneumonie  Clostridium tetani  C. botulinum  Mycoplasma pneumonie  Shigella dysenteriae  Yersinia pestis  Bacillus anthracis

20 © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.

21 Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra


Stáhnout ppt "Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/01.0057 Výuková centra."

Podobné prezentace


Reklamy Google