Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Není malých knihoven aneb Obecní komunitní knihovna v praxi Mgr. Lenka Šimková Obecní knihovna v Žilině Šéfredaktorka časopisu Čtenář: měsíčník pro knihovny.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Není malých knihoven aneb Obecní komunitní knihovna v praxi Mgr. Lenka Šimková Obecní knihovna v Žilině Šéfredaktorka časopisu Čtenář: měsíčník pro knihovny."— Transkript prezentace:

1 Není malých knihoven aneb Obecní komunitní knihovna v praxi Mgr. Lenka Šimková Obecní knihovna v Žilině Šéfredaktorka časopisu Čtenář: měsíčník pro knihovny Upravená prezentace z Podzimního setkání knihovníků Středočeského kraje ve Zruči nad Sázavou

2 Knihovna jako příběh •Lidé chtějí slyšet dobré příběhy •I když data jsou taky důležitá: Obecní knihovna v Žilině Žilina (okres Kladno) – cca 800 obyvatel 60 registrovaných čtenářů Otevírací doba: -čtvrtek hodin -Neděle hodin Jsme na FB

3 Knihovna jako třetí prostor •Poprvé zaslechnuto od RNDr.Tomáše Řeháka (ředitele MK v Praze)

4 The third place •The third place (also known as Third Space) is a term used in the concept of community building to refer to social surroundings separate from the two usual social environments of home and the workplace. In his influential book The Great Good Place, Ray Oldenburg (1989, 1991) argues that third places are important for civil society, democracy, civic engagement, and establishing feelings of a sense of place. community buildingThe Great Good PlaceRay Oldenburg civil societydemocracycivic engagementsense of placecommunity buildingThe Great Good PlaceRay Oldenburg civil societydemocracycivic engagementsense of place •Oldenburg calls one's "first place" the home and those that one lives with. The "second place" is the workplace — where people may actually spend most of their time. Third places, then, are "anchors" of community life and facilitate and foster broader, more creative interaction. All societies already have informal meeting places; what is new in modern times is the intentionality of seeking them out as vital to current societal needs. Oldenburg suggests the following hallmarks of a true „third place“. (Wikipedia)

5 Komunita •Komunita (z lat. cum – spolu, mezi sebou a munere – darovat) je společenství živých bytostí, které sdílejí určitou oblast (omezenou prostorově, jejich společnými zájmy apod). Jednotlivé živé bytosti mohou být rostliny, zvířata nebo lidé, kteréhokoliv druhu nebo velikosti. Komunitu charakterizuje zejména sdílená vzájemná interakce, vycházející například ze společných potřeb nebo zájmů. Komunity se obvykle vytvářejí na jednom konkrétním místě, toto neplatí na internetových médiích (lidská komunita může být třeba obyvatelstvo obce, může se ale jednat i o spolek, rodovou osadu, občanské sdružení, církev, školu, společenský klub či firmu), zejména s rozšířením internetu však toto omezení přestávají platit (například komunity na diskusních fórech nebo narůstající komunita kolem otevřené encyklopedie Wikipedie), nicméně každá skutečná lidská komunita je vždy založena na vzájemném fyzickém styku více živých lidí, virtuálně fiktivním prostředí omezené na pouhou elektronickou komunikaci je moderním prostředkem soustřeďující jedince ze stejného prostředí, typickým komunitním internetovým serverem je portál Facebook (WIKIPEDIA)

6 Komunita v praxi •Není čtenář jako čtenář •Najděte si v každé komunitě spojence •Pomůže vám při komunikaci •Dostanete do knihovny lidi, kteří si mysleli, že jim nemáte co nabídnout •V menší obci je to jednodušší, ale ne vždy •Život na vsi má svá specifika, nepsané zákony

7 Představte se… •Lidé opravdu ještě někdy netuší, co knihovny umějí… Přednáška Co venkovské knihovny umějí a mohou?!

8 Dejte jim, co chtějí Cílené akce pro určité skupiny… Přednáška o ledním hokeji Aktivní stáří s knihovnou

9 Spojujte všechny generace •Až zaujmete jednotlivé věkové skupiny, SPOJTE JE!

10 Buďte originální •Dejte lidem něco jedinečného •Akce Focení s oblíbenou knihou (dárek fotografie pro každého s umístěním loga knihovny) •Vzpomínka z dětství na knihovnu (předávání povědomí o knihovně dál) •Každá akce by měla mít něco společného s knihou, čtením, četbou (samotné tvoření apod. není ideální!)… Bořte mýty! V Žilině se čte!

11 A zase ta politika… •Komunikace s politiky, zřizovateli, představiteli obce… vysvětlujte, argumentujte, zapojujte, dávejte o sobě vědět… •A to jak na regionální, tak vyšší úrovni

12 Zapojte čtenáře •Přeházené knížky nevadí, osobní vztah čtenářů ke knihovně je důležitější… •Řekněte si o pomoc, oni nevědí, že je můžete potřebovat!

13 Další spolupráce •Ve dvou se to lépe táhne – najděte si spřízněnou duši, která vás podrží, když budou docházet síly •Každý umí něco! •Děkujte 3x!

14 Najděte si něco, v čem budete výjimeční •Novinářský kroužek – pracuje za vás •Buďte profíci!

15 Nechte je to udělat •Články mladých novinářů (i v regionálním tisku)

16 Vyneste knihovnu (v zubech) ven •Média: zvěte je, sami nepřijedou… •Pište, foťte, publikujte… •Blogujte •Sdílejte •Naučte se různé komunikační styly •Když nejde Mohamed k hoře… •Otravujte  •Nevzdávejte se…

17 Dělejte něco navíc

18 Nedělejte nic napůl

19 Buďte všude

20 Zviditelněte knihovnu •Ať si o různých cenách myslíte, co chcete, knihovně to pomáhá…

21 Někdy je to náročné •Propagace vlastními silami :-D •V malé knihovně zastáváte všechno… •Někdo umí práci jen kazit… strhávání plakátků apod.

22 Ale, když jste mezi svými a berou vás mezi sebe – stojí to za to!


Stáhnout ppt "Není malých knihoven aneb Obecní komunitní knihovna v praxi Mgr. Lenka Šimková Obecní knihovna v Žilině Šéfredaktorka časopisu Čtenář: měsíčník pro knihovny."

Podobné prezentace


Reklamy Google