Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KMT/MCH1 – Mechanika pro učitele 1

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KMT/MCH1 – Mechanika pro učitele 1"— Transkript prezentace:

1 KMT/MCH1 – Mechanika pro učitele 1
Přednáška - kombi, Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni

2 Obsah přednášky Členění klasické mechaniky Pohyb a klid
Kinematika hmotného bodu – obecný případ (užití derivací) Speciální případy - přímočarý pohyb rovnoměrný, rovnoměrně zrychlený, grafické znázornění Pohyb po kružnici, analogie s přímočarým pohybem, normálové zrychlení

3 Členění klasické mechaniky 1
Klasická (newtonovská) mechanika – neuvažuje kvantové či relativistické efekty, platí ve standardních rozměrech (ne atomy, ne galaxie!) Členění podle zvoleného fyzikálního modelu: Mechanika hmotného bodu (HB) – ignorujeme rozměry, všechna hmota je soustředěna v jednom bodě (fyzikální abstrakce - nic takového reálně neexistuje, ale někdy to tak můžeme brát…) Mechanika tuhého tělesa – uvažujeme rozměry, ale síly mají jen pohybový, nikoliv deformační účinek (opět abstrakce – síla má deformační účinek, ale lze jej zanedbat) Mechanika spojitých prostředí (kontinua) – zahrnuje v sobě mechaniku deformovatelných těles (uvažujeme i deformační účinky síly, zásadní význam např. ve stavitelství či strojírenství) a mechaniku tekutin (tj. kapalin a plynů)

4 Členění klasické mechaniky 2
Členění podle toho, čím konkrétně se zabývá: Kinematika – zkoumá pohyb bez ohledu na jeho příčiny, bere „jen“ jeho časové a prostorové souvislosti (základní veličiny: dráha, rychlost, zrychlení, čas…) Dynamika – zkoumá příčiny vzniku a změny pohybu (základní veličiny nad rámec kinematiky: hmotnost, síla, hybnost, moment síly či moment hybnosti) Statika (ne statistika ) – zkoumá tělesa nacházející se v klidu (v určité soustavě), působící síly a rovnováhu systému

5 Pohyb a klid těles 1 Diskutováno již v antice
Herakleitos – vše je v neustálém pohybu, „Pantha rei“ – v překladu „vše plyne“ Naopak eleaté (např. Zenon z Eleje): pohyb je jenom zdání, ve skutečnosti neexistuje Důkazy neexistence pohybu – tzv. Zenonovy pohybové aporie (Achilles a želva, Letící šíp apod.) Později hledání absolutního pohybu či absolutního klidu (nezávislého na vztažné soustavě) – souvislost s uvažovanou existencí tzv. éteru, existovala by absolutní vztažná soustava spojená s éterem Einstein : Absolutní vztažná soustava neexistuje, pohyb a klid jsou vždy relativní pojmy!

6 Pohyb a klid těles 2 Vždy tedy záleží na tom, vůči čemu pohyb či klid uvažujeme (na vztažné soustavě) Každý hmotný bod či těleso je v určité soustavě v klidu (klidová soustava tělesa), v jiných se však pohybuje Příklad: Vůči soustavě spojené s učebnou jsme v klidu, vůči soustavě spojené s auty na Klatovské jsme však v pohybu, stejně tak vůči soustavě spojené se Sluncem (tam dokonce velikou rychlostí)… U většiny případů pohyb a klid vztahujeme k soustavě spojené se Zemí (např. měření rychlosti na silnici apod. je vždy vůči této soustavě!)

7 Základní pojmy kinematiky HB
Trajektorie – křivka, kterou hmotný bod při pohybu opisuje (může to být přímka, ale i kružnice, elipsa, šroubovice, spirála či mnohé další…) Dráha – délka oblouku měřená na trajektorii, kterou hmotný bod urazí za sledovaný časový interval) Podle tvaru trajektorie dělíme pohyby na: Přímočaré – trajektorií je část přímky Křivočaré – trajektorií je jiná křivka (zvláště významný je případ kružnice)

8 Základní pojmy kinematiky HB 2
Poloha HB v dané vztažné soustavě je obecně udána tzv. rádiusvektorem r (spojnice počátku a HB) r(r(t),φ(t)) z r φ r (x(t),y(t),z(t)) x y Pohyb HB v dané vztažné soustavě je poté obecně popsán časovou závislostí rádiusvektoru V pravoúhlé soustavě souřadné lze rádiusvektor vyjádřit klasicky pomocí 3 kartézských souřadnic (v rovině 2), někdy je lepší použít křivočarou soustavu, třeba polární souřadnice v rovině (r – vzdálenost od počátku, φ – úhel) či sférické souřadnice

9 Základní pojmy kinematiky HB 2
Rychlost (jednotka m*s-1), udává dráhu uraženou za čas. Nutno důsledně rozlišovat průměrnou rychlost v = s/t (skalár, podíl celkové dráhy a celkového času) a rychlost okamžitou v = ∆r/∆t, kde ∆t → 0 (vektor, uvažovaný časový interval je nekonečně malý). Matematicky je okamžitá rychlost derivací rádiusvektoru podle času, píšeme v = dr/dt !! Zrychlení (jednotka m*s-2), udává změnu rychlosti za změnu času. Opět rozlišení průměrného zrychlení a = v/t (skalár, podíl celkové změny rychlosti a celkového času) a okamžitého zrychlení a = ∆v/∆t, kde ∆t → 0 (vektor, uvažovaný časový interval je nekonečně malý). Matematicky je okamžité zrychlení derivací rychlosti podle času, píšeme a = dv/dt a zároveň 2. derivací rádiusvektoru podle času, píšeme a = d2r/dt2

10 Základní pojmy kinematiky HB 3
Okamžitá rychlost je u obecného pohybu vždy vektorová veličina mající směr tečny k trajektorii!! Pouze u přímočarého pohybu stačí uvažovat pouze jejich velikost (směr je totiž pořád stejný a daný směrem pohybu…) a at v an Okamžité zrychlení je u obecného pohybu vektorová veličina, jíž lze rozložit na složku ve směru tečny k trajektorii (tečné zrychlení at) a ve směru kolmém k tečně (normálové zrychlení an). Vektorově tedy platí a = at + an, pro velikost celkového zrychlení poté a = √at2+an2 (Pythagorova věta)

11 Základní pojmy kinematiky HB - shrnutí
Máme-li zadánu závislost radiusvektoru na čase u zcela obecného pohybu, můžeme pomocí 1. derivace určit závislost rychlosti na čase (a tím i velikost rychlosti v jakémkoliv okamžiku) a pomocí 2. derivace to samé pro zrychlení (tzv. 1. základní úloha kinematiky HB) Máme-li naopak zadánu závislost zrychlení na čase, můžeme pomocí integrálu (opak derivace) určit závislost rychlosti na čase (a tím i velikost rychlosti v jakémkoliv okamžiku) a dalším integrálem to samé pro rádiusvektor (tzv. 2. základní úloha kinematiky HB) 1) r(t) → v(t) = dr/dt → a(t) = dv/dt = d2r/dt2 2) a(t) → v(t) = integrál z a(t)dt → r(t) = integrál z v(t)dt

12 Základní pojmy kinematiky HB – shrnutí 2
Logická otázka: Jak budu v praxi znát jednu či druhou z uvedených závislostí, bez toho je mi to k ničemu?  Odpověď: Většinou je to z řešení složitých pohybových rovnic, to však již kinematika nezkoumá  Příklad: Poloha hmotného bodu je dána radiusvektorem, jehož pravoúhlé souřadnice mají následující časovou závislost: r(t) = (3*cos t, 3*sin t, 2). Určete závislosti rychlosti a zrychlení rychlosti na čase a velikost rychlosti a zrychlení. Řešení: v(t) = dr/dt = d(3*cos t, 3*sin t, 2)/dt = (-3*sin t, 3*cos t, 0). a(t) = dv/dt = d(-3*sin t, 3*cos t, 0)/dt = (-3*cos t, -3*sin t, 0). Pro velikost máme (Pythagorova věta) v(t) = √(-3*sin t)2+ (3*cos t)2 +02 = √18, stejně pro zrychlení a(t) = √18

13 Základní pojmy kinematiky HB – shrnutí 3
Jde tedy vlastně o pohyb, u nějž je velikost rychlosti a zrychlení konstantní. Podrobnějším rozborem lze zjistit, že jde o rovnoměrný pohyb pro kružnici o poloměru 3 v rovině z = 2 Příklad 2: Pohyb hmotného bodu po přímce je popsán závislostí dráhy na čase s(t) = 4*t3+15*t2+8*t+3. Určete časové závislosti rychlosti a zrychlení a rychlost zrychlení v čase t = 3s. Řešení: Jsme v jednom rozměru, nemusíme uvažovat vektory, jde jen o velikosti! v(t) = ds(t)/dt = d(4*t3+15*t2+8*t+3)/dt = 12*t2+30*t+8. a(t)=dv(t)/dt = d(12*t2+30*t+8)/dt = 24*t+30. Pro daný čas t = 3s: v(3)=12*32+30*3+8=206 m*s-1, a(3) = 24*3+30 = 102 m*s-2 Jde o nerovnoměrný pohyb po přímce, velikosti rychlosti i zrychlení se s časem mění!

14 Kinematika HB – speciální případy
Proč je to najednou o tolik těžší než na ZŠ a SŠ??  Protože tam jste uvažovali jen zcela speciální a v praxi téměř neexistující případy – pohyb rovnoměrný přímočarý a pohyb rovnoměrně zrychlený (či zpomalený) přímočarý plus pohyb rovnoměrný či rovnoměrně zrychlený (zpomalený) po kružnici. Derivace a integrály nám umožňují pracovat s zcela obecnými pohyby hmotného bodu, dovolují nám počítat časové závislosti dráhy, rychlosti, zrychlení, ale i určovat trajektorie různých pohybů!

15 Pohyb rovnoměrný přímočarý
Platí pro něj, že a = 0, v = v0 = konst. a s = v0*t. Závislosti jednotlivých veličin na čase můžeme znázornit graficky: v (m*s-1) v0 a (m*s-2) s (m) s =v0*t tgφ = s/t = v0 φ t(s) t(s) t(s) Z obrázků je vidět, že dráhu lze určit v grafu v(t) jako obsah plochy pod křivkou, rychlost v grafu s(t) poté jako směrnici tečny. To platí obecně pro jakýkoliv přímočarý pohyb!

16 Pohyb rovnoměrně zrychlený přímočarý
Platí pro něj, že a = a0 = konst., v = a*t + v0 (poč. rychlost), s = ½*a*t2 + v0*t + s0 (poč. dráha, většinou nulová) Závislosti jednotlivých veličin na čase můžeme znázornit graficky: v (m*s-1) s (m) a (m*s-2) tečna v čase t* a0 tgφ = v (t*) s =1/2*a*t2 φ t(s) t(s) t* t(s) Z obrázků je opět vidět, že dráhu lze určit v grafu v(t) jako obsah plochy pod křivkou, rychlost v grafu s(t) poté jako směrnici tečny. Grafem s(t) je parabola

17 Pohyb nerovnoměrný přímočarý
Platí pro něj, že a není konstantní, rychlost i dráha se poté musí určit pomocí integrálů Závislosti jednotlivých veličin na čase mohou vypadat třeba takto: v (m*s-1) v0 s (m) a (m*s-2) tečna v čase t* a0 tgφ = v (t*) φ t(s) t(s) t* t(s) Grafy jsou složité, opět však lze dráhu lze určit v grafu v(t) jako obsah plochy pod křivkou, rychlost v grafu s(t) poté jako směrnici tečny.

18 Příklad – rovnoměrně zrychlený pohyb
Zadání: Těleso se pohybuje rovnoměrně zrychleně s počáteční rychlostí v0 = 3m*s-1 a zrychlením a = 2m*s-2. Určete dráhu uraženou během prvních deseti sekund pohybu a konečnou rychlost. Řešení: Dosazením t = 10 s do vztahů pro rovnoměrně zrychlený pohyb okamžitě dostáváme: v(10) = v0+a*t = 3 + 2*10 = 23 m*s-1 s(10) = ½*a*t2+v0*t+s0 = ½*2*102+3*10+0 = 130 m. Další příklady na speciální typy pohybu přímočarého na cvičení 

19 Pohyb po kružnici U pohybu po kružnici pracujeme místo s dráhou s, rychlostí v a zrychlením a (jako u přímočarého) s jejich úhlovými analogiemi – úhlovou dráhou φ (jednotka radián – rad), úhlovou rychlostí ω (rad*s-1) a úhlovým zrychlením ε (rad*s-2) Převod mezi úhlovými veličinami a veličinami původními se provádí vynásobením poloměrem kružnice. Platí tedy: s = φ*r, v = ω*r, at = ε*r (pozor, jen tečné zrychlení!!) Veškeré vztahy uvedené dříve pro přímočarý pohyb a jeho speciální případy zůstávají v platnosti s tím, že veličiny nahradíme jejich úhlovými analogiemi!! např. ω(t) = dφ/dt, ε(t) = dω/dt = d2φ/dt2 ω(t) = integrál z ε(t)dt, φ(t) = integrál z ω(t)dt

20 Rovnoměrný pohyb po kružnici
U rovnoměrného pohybu po kružnici platí (viz analogie s rovnoměrným přímočarým pohybem) vztahy ε = 0, ω(t) = ω0 = konst., φ(t) = ω0*t + φ0 (počáteční úhlová dráha, většinou nula) Grafy ε(t), ω(t), φ(t) jsou zcela stejné jako grafy a(t), v(t) a s(t) pro rovnoměrný přímočarý pohyb, platí i všechna tam uvedená pravidla (obsah plochy pod křivkou, směrnice…)! Dále zavádíme pojmy frekvence (značka f, jednotka Hertz – „Hz“, rozměr s-1) jako počet oběhů za sekundu (platí tedy vztah f = ω0/2*π) a perioda (značka T, jednotka sekunda – „s“) jako doba trvání jednoho oběhu (platí tedy, že T = 1/f) přímočarý po kružnici a = 0, v = v0= konst ε = 0, ω(t) = ω0 = konst., s = v0*t + s φ(t) = ω0*t + φ0

21 Rovnoměrně zrychlený pohyb po kružnici
U rovnoměrného pohybu po kružnici platí (viz analogie s rovnoměrným přímočarým pohybem) vztahy ε = ε0 = konst., ω(t) = ε0*t + ω0 (počáteční úhlová rychlost) , φ(t) = ½* ε0*t2 + ω0*t + φ0 (počáteční úhlová dráha, většinou nula) Grafy ε(t), ω(t), φ(t) jsou zcela stejné jako grafy a(t), v(t) a s(t) pro rovnoměrně zrychlený přímočarý pohyb, platí i všechna tam uvedená pravidla (obsah plochy pod křivkou, směrnice…)! přímočarý po kružnici a = a0 = konst ε = ε0 = konst. v = a*t + v ω(t) = ε0*t + ω0 s = ½*a*t2 + v0*t + s φ(t) = ½* ε0*t2 + ω0*t +φ0

22 Pohyb po kružnici – normálové zrychlení
Zatím jsme uvažovali pouze úhlové zrychlení, z něhož po vynásobení poloměrem kružnice máme tečnou složku zrychlení at. Víme však, že existuje i k ní kolmá (normálová) složka an, celkové zrychlení je pak dáno vektorovým součtem obou složek, jeho velikost je pak a = √at2+an2. Pro velikost normálové složky platí vztah an = v2/r =ω2*r, kde r je poloměr kružnice. Vzhledem k tomu, že každou křivku lze v daném bodě nahradit kružnicí (tzv. oskulační kružnice), můžeme normálové zrychlení určit pomocí vzorce an = v2/r i v případě jiného pohybu než po kružnici (r poté značí poloměr oskulační kružnice nebo též tzv. poloměr křivosti dané křivky v daném bodě…)

23 Shrnutí přednášky Děkuji vám za pozornost!!
Vědět a na konkrétních příkladech umět aplikovat, že pohyb a klid jsou vždy relativní pojmy a tudíž záleží na tom, vůči jaké soustavě je určujeme Vědět, že okamžitou rychlost (je to vektor) určujeme jako derivaci rádiusvektoru podle času, okamžité zrychlení (opět vektor) poté jako derivaci okamžité rychlosti podle času. Vědět, že u křivočarého pohybu existuje tečné a normálové zrychlení, znát jejich směry vzhledem k trajektorii a umět spočítat celkové zrychlení, pokud je zadána hodnota tečného a normálového zrychlení. Umět z grafu závislosti rychlosti na čase určit uraženou dráhu a z grafu závislosti dráhy na čase určit v daném čase okamžitou rychlost Znát základní vztahy pro dráhu a rychlost rovnoměrného a rovnoměrně zrychleného pohybu hmotného bodu Vědět, že uhlová dráha, úhlový rychlost a úhlové zrychlení je analogií dráhy, rychlosti a zrychlení pro posuvný pohyb a umět díky tomu určit vztahy pro rovnoměrný a rovnoměrně zrychlený pohyb po kružnici. Umět pracovat s veličinami frekvence a perioda pohybu po kružnici, znát jednotky obou veličin a vědět, jak spolu souvisí Děkuji vám za pozornost!!


Stáhnout ppt "KMT/MCH1 – Mechanika pro učitele 1"

Podobné prezentace


Reklamy Google