Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:"— Transkript prezentace:

1 Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1158 Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.3 Název výstupu: VY_32_INOVACE_8.3 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Vzdělávací obor: Výchova k občanství Téma: Agrese a agresivita Téma: Agrese a agresivita Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Předmět dle ŠVP: Osobnostní výchova 8. ročník Autor: Hynek Mikušek Autor: Hynek Mikušek Datum vzniku: srpen 2011 Datum vzniku: srpen 2011

2 Základní pojmy Agrese = určitý projev (chování) člověka v určité situaci Agrese = určitý projev (chování) člověka v určité situaci Agresivita = trvalá vlastnost, kterou má člověk danou, jež ovlivňuje míru agresivního chování Agresivita = trvalá vlastnost, kterou má člověk danou, jež ovlivňuje míru agresivního chování

3 Agrese Je útočné jednání vůči druhé osobě Je útočné jednání vůči druhé osobě Je jednání s úmyslem poškodit, zničit nějaký objekt Je jednání s úmyslem poškodit, zničit nějaký objekt Útočné jednání zaměřené proti: Útočné jednání zaměřené proti: 1. jednotlivým osobám 2. skupině obyvatel 3. celé společnosti

4 Agresivita Tendence k útočnému a nepřátelskému jednání proti druhému, kolektivu, instituci nebo i proti sobě samému Tendence k útočnému a nepřátelskému jednání proti druhému, kolektivu, instituci nebo i proti sobě samému Zahrnuje širokou škálu projevů – od mírných (slovních projevů) až po fyzické napadení Zahrnuje širokou škálu projevů – od mírných (slovních projevů) až po fyzické napadení 1. Potlačovaná – v myšlenkách a představách 2. Verbální – slovní napadání 3. Fyzická – tělesné projevy s různou mírou závažnosti 4. Proti věcem – vandalské chování, ničení věcí 5. Proti zvířatům – týrání, mrzačení či zabíjení zvířat 6. Proti člověku – od nejlehčích forem až po trestné činy

5 Původ agresivního chování Frustrace (zklamání, zmaření nebo neuspokojení touhy, potřeby) Frustrace (zklamání, zmaření nebo neuspokojení touhy, potřeby) Tendence dominovat nebo se podřizovat Tendence dominovat nebo se podřizovat Tendence sadomasochistické (uspokojování sexuální potřeby) Tendence sadomasochistické (uspokojování sexuální potřeby)

6 Rozdělení agresivity Agresivita útočná – vnitřní puzení k fyzickému násilí, je zaměřena na způsobení škody druhému Agresivita útočná – vnitřní puzení k fyzickému násilí, je zaměřena na způsobení škody druhému Agresivita dobrá – společensky přijatelná, je útočné zaměření naší energie na překážku, problém, úkol. Jejím výsledkem pak může být nový objev, pokrok, vynález… Agresivita dobrá – společensky přijatelná, je útočné zaměření naší energie na překážku, problém, úkol. Jejím výsledkem pak může být nový objev, pokrok, vynález… Agresivitu lze chápat také jako cílevědomé jednání, kterým chceme něco dosáhnout (z tohoto pohledu je každé lidské chování agresivní, ale nemusí být na první pohled zjevné) Agresivitu lze chápat také jako cílevědomé jednání, kterým chceme něco dosáhnout (z tohoto pohledu je každé lidské chování agresivní, ale nemusí být na první pohled zjevné)

7 Příčiny přibývající agresivity Nedostatek pohybu, tělesné aktivity, fyzické práce = unavené svaly a mozkové buňky si nejlépe odpočinou, když jsou uvedeny do činnosti jiné svaly a jiné mozkové partie (nemůže-li si dítě kopat do balónu, bude kopat do druhých dětí…) Nedostatek pohybu, tělesné aktivity, fyzické práce = unavené svaly a mozkové buňky si nejlépe odpočinou, když jsou uvedeny do činnosti jiné svaly a jiné mozkové partie (nemůže-li si dítě kopat do balónu, bude kopat do druhých dětí…) Frustrace = když uspokojení potřeby je na dosah, ale nelze toho dosáhnout, vede člověka k agresi, která se obrací proti původci frustrace (dítě se celou dobu ve škole těší, že si doma zahraje na PC, ale rodiče jej po příchodu domů donutí jít pracovat na zahrádku…) Frustrace = když uspokojení potřeby je na dosah, ale nelze toho dosáhnout, vede člověka k agresi, která se obrací proti původci frustrace (dítě se celou dobu ve škole těší, že si doma zahraje na PC, ale rodiče jej po příchodu domů donutí jít pracovat na zahrádku…) Psychická deprivace = psychický stav vzniklý uspokojováním svých potřeb nepřirozeným způsobem (dítě, vyrůstající bez mateřské lásky si ji vymáhají na jiných (dětí, spolužáci, vychovatelé, zvířata) násilím Psychická deprivace = psychický stav vzniklý uspokojováním svých potřeb nepřirozeným způsobem (dítě, vyrůstající bez mateřské lásky si ji vymáhají na jiných (dětí, spolužáci, vychovatelé, zvířata) násilím

8 Přesunutá agrese Je-li ti něco nespravedlivě vytýkáno a nemůžeš-li se bránit, obrátíš svou agresi na někoho jiného Je-li ti něco nespravedlivě vytýkáno a nemůžeš-li se bránit, obrátíš svou agresi na někoho jiného Nadřízený ti něco nespravedlivě vytkl, po příchodu domů vynadáš manželce, synovi vypneš televizi a syn vztekle nakopne psa… Nadřízený ti něco nespravedlivě vytkl, po příchodu domů vynadáš manželce, synovi vypneš televizi a syn vztekle nakopne psa… Ve škole ti učitel zabavil písemku, na kterou ses dobře připravil, ale protože ti bylo líto nepřipraveného spolužáka, byl jsi přistižen při napovídání; o přestávce vzteky zpohlavkuješ mladšího žáka, který se hlučně baví s kamarádem… Ve škole ti učitel zabavil písemku, na kterou ses dobře připravil, ale protože ti bylo líto nepřipraveného spolužáka, byl jsi přistižen při napovídání; o přestávce vzteky zpohlavkuješ mladšího žáka, který se hlučně baví s kamarádem…

9 Jak ovlivnit agresi Výbuch agrese vede k pocitu uvolnění! Sebevýchovou se lze naučit „vybít si zlost“ přiměřeným a vhodnějším způsobem: Výbuch agrese vede k pocitu uvolnění! Sebevýchovou se lze naučit „vybít si zlost“ přiměřeným a vhodnějším způsobem: 1. Vzdálit se od věci, situace 2. Opakovat si, že nevybuchnete 3. Obrátit pozornost jinam 4. Dopřát si, co máme rádi 5. Pracovat, sportovat 6. Svěřit se příteli, kamarádovi, rodičům… 7. Dát průchodu emocím (vyplakat se, smát se…)

10 Odkaz na obrazové materiály v souvislostí s agresí a agresivitou: http://www.google.cz/search?q=agrese+obr%C3%A1zky&hl=cs&rlz=1C2SKPL_enCZ452&prmd=imvns&tbm=is ch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=TNtlT9Ll&biw=1280&bih=861&sei=pm-OUaurMc3ptQbclICoDA

11 Prameny a literatura 1. MATĚJČEK, Zdeněk; DYTRYCH, Zdeněk. Jak a proč nás děti trápí. Praha: Grada Publishing, s.r.o., 1997, 45- 55. ISBN 80-7169-587-4.

12 Test k zamyšlení Přemýšlej o míře agresivity a správnosti jednání: Přemýšlej o míře agresivity a správnosti jednání: 1. Při jednání s kamarády vždy uplatňuji svá přání 2. Snažím se, abych se druhému vždy zavděčil 3. Při jízdě autem, když mne něco rozčílí, dávám to najevo ostatním patřičnými gesty a troubením 4. Při jednání s druhými hledám kompromis 5. Při sledování svých cílů jsem neústupný 6. Chci-li dosáhnout svých cílů, obrátím se na pomoc k druhým 7. Rád se dívám na akční filmy, protože vždy hlavní hrdina zabije zlého hrdinu 8. Při sledování přírodopisných filmů mám rád scény, kdy lovící zvíře dohoní a zabije svou kořist 9. Když mne něco rozčílí, je lépe se na něčem (někom) vyzuřit, než to v sobě dusit

13 Anotace Tato prezentace je určena k výuce o osobním bezpečí pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Tato prezentace je určena k výuce o osobním bezpečí pro vzdělávací obor výchova k občanství na II. stupni ZŠ. Žáci se seznámí se základními pojmy agrese, agresivita, jejich rozpoznáním, původem, příčinami, rozdělením a možnostmi, jak agresivitu ovlivnit.V prezentaci je uveden i odkaz na obrazové materiály. V závěru jsou uvedeny otázky k přemýšlení, které vedou žáka k posouzení vlastní míry agresivity. Žáci se seznámí se základními pojmy agrese, agresivita, jejich rozpoznáním, původem, příčinami, rozdělením a možnostmi, jak agresivitu ovlivnit.V prezentaci je uveden i odkaz na obrazové materiály. V závěru jsou uvedeny otázky k přemýšlení, které vedou žáka k posouzení vlastní míry agresivity.


Stáhnout ppt "Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google