Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

AIDS AND DRUGS Mgr. Zdislava Šmídová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.AJ.05 2.Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "AIDS AND DRUGS Mgr. Zdislava Šmídová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.AJ.05 2.Číslo."— Transkript prezentace:

1 AIDS AND DRUGS Mgr. Zdislava Šmídová

2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.AJ.05 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: leden Ročník: 3. ročník a 4. ročník – čtyřleté gymnázium (RVP-G) Septima a Oktáva – osmileté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Tento materiál by vytvořen jako téma pro maturitní okruh: AIDS and DRUGS na Gymnáziu a JŠ Svitavy; přibližně na jednu, popřípadě více vyučovacích hodin (pro výklad i opakování – shrnutí učiva). Obsahuje jednak přehled faktografických údajů, tak i anglickou ustálenou terminologii, doplněné o interaktivní cvičení: poslechy účastníků výzkumu, výpovědi nemocných, doplňovací cvičení, rozhovory s diskuzí na dané téma (role-play). Je primárně zaměřen na dva poslední ročníky gymnázia, i přesto se dá využít i v nižších ročnících osmiletého i čtyřletého studia vcelku nebo jeho jednotlivé části. Pomůcky: interaktivní tabule Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborAnglický jazyk Tematický okruhAIDS and DRUGS

3 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy AIDS HIV HIV infection can be passed on by TREATMENT / CURE WHO IS MOST AFFECTED STOPPING THE EPIDEMIC PROTECTION DISCUSSION

4 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION How much do you know about AIDS? TRUE x FALSE a)AIDS and HIV are the same things b) An HIV test will show immediately if someone is infected with HIV c) Current treatment can eliminate the HIV infection in some people

5 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy AIDS Acquired Immune Deficiency Syndrome „syndrom získané imunitní nedostatečnosti“ AIDS is caused by HIV – Human Immunodeficiency Virus “virus lidské imunitní nedostatečnosti“ symptoms - video symptoms doctors prefer to talk of “Late – stage“ or “advanced HIV infection“ the results are severe damage to the immune system

6 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION Discuss in pairs: How can you be infected with HIV? How can HIV infection be passed on?

7 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy HIV infection can be passed on by heterosexual sexual intercourse (the physical activity of two people having sex with each other ) homosexual sexual intercourse bisexual sexual intercourse using infected injection equipment = = an unsterilised needle using unclean tools for tattoos or piercing having unprotected sex - sex without using a condom sharing a toothbrush with someone who is infected with HIV having an infected blood transfusion from mother to child during pregnancy

8 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION Is there a cure for HIV ?

9 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy TREATMENT / CURE there is no actual cure drugs can suppress / slow down the progress of HIV infection producing new drugs = the lack of money for healthcare medications are expensive and may be associated with side effects Video: history of AIDS -Our Cure ResearchOur Cure Research

10 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANTONÍN HOLÝ (1 September 1936 – 16 July 2012) Czech chemist the author of more than 400 scientific discoveries and holds 60 patents antiretroviral drugs used in the treatment of HIV and hepatitis B extended or improved the lives of millions suffering from HIV/AIDS, hepatitis B and many other viral diseases work on the genetic code in the 1960s listening

11 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy WHO IS MOST AFFECTED roughly equal numbers of men and women young adults and people in early middle age the loss of these people has had a serious effect on the economies STOPPING THE EPIDEMIC prevention - protection information about the illness and transmission we must fight prejudice (sex with a virgin = safe sex) we must increase understanding gay men need to be made aware of and avoid the risk of HIV

12 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy FACTS 33,4 million people were infected with HIV around the world in ,5 million in sub-Saharan Africa 6,7 million in South and South-east Asia 1,4 million in Latin America 0,7 million in the USA 9,000 new infections each day 14 million people died December 1st is World AIDS Day 1)

13 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION Discuss in pairs: HOW TO PROTECT YOURSELF?

14 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy PROTECTION use condoms be aware of the risk of HIV don´t use unsterilised needles, tools for tattoos, piercing do not take drugs avoid the risk of being infected – unprotected sex! be informed fight prejudice increase understanding support AIDS research, donate money to AIDS research

15 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Complete the summary Use these word in the correct forms: avoid, fight, make, have, increase, prevent, available, develop, produce Although research scientists have 1) … and 2) ……… many new drugs to fight the HIV infection, at the moment these treatments are only widely 3)……………. in developed countries. In developing countries efforts to 4) ……………….. infection rest on 5) ……………… understanding of the disease and encouraging people to 6) ………………the risk of unprotected sex. The number of deaths among young people has, in some countries, 7) ……………. a serious effect on the national economy. It is vital therefore to continue to 8) ……………… prejudice and continue to 9) ……………. people aware of the risk of HIV infection. developedproduced available prevent increasing avoid had fight made

16 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION - ROLE-PLAY 1)Which area of the world is most affected by HIV? 2)Is there a cure for HIV? 3)Are more men or women affected by HIV? 4)Which age group is most affected by HIV? 5)What would help to slow down the spread of HIV infection? 6)What is done in your country to help prevent the spread of HIV? 7)What is the attitude of most people towards HIV suffers? 8)Is it irresponsible of the Roman Catholic church to say that people should not use condoms?

17 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy AIDS Video History of AIDS – Our AccomplishmentsOur Accomplishments Reading Stories from Clinical Trial Volunteers

18 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION Discuss in pairs: What kinds of addiction can you name? make a list

19 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ADDICTIONS People can be addicted to: smoking work/ing – workaholic shopping - shopaholic alcohol – alcoholic chocolate – choc/o/aholic stealing gambling taking drugs lying playing computer games/surfing the net sex watching TV

20 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DRUGS the Dutch word – droog – thirst classification: * soft x hard * according to the influence consequences changes in drug addict reasons for taking drugs smoking

21 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy SOFT X HARD DRUGS SOFT X HARD cigarettes xnicotine marijuana xcocaine hashish xalcohol caffeine (tea,coffee) xamphetamines heroine -videoheroine diluters adhesives sedatives opiates

22 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DO YOU KNOW WHAT THE FOLLOWING MEAN? Discuss in pairs: *roll a joint *get high *become addicted *overdose *smoke dope *come off drugs *snort cocaine *an addict

23 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DO YOU KNOW WHAT THE FOLLOWING MEAN? *roll a joint - *get high – *become addicted – *overdose- *smoke dope *come off drugs *snort cocaine– *an addict- make a cannabis cigarette when the drug starts to affect you - the process of becoming an addict a dangerous amount of a drug - marijuana – break the addiction inhale cocaine through your nose someone who needs to take a drug

24 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Classification according to the influence psychedelics – stimulants – opiates – organic solvents – dance drugs – LSD,ecstasy, substances present in cannabis cocaine, metamphetamine, nicotine, caffeine heroine, morphium toluene, alcohol LSD, ecstasy

25 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION Discuss in pairs What are the consequences? What are the symptoms of taking drugs?

26 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy CONSEQUENCES sniffing – harm to the airways and lungs / causes cancer taking pills – - degenerate /worsen the function of the brain overdose – - leads to uncousciousness or even to death

27 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy SYMPTOMS can differ according to the kind of a drug: * red eyes *glassy eyes *aggressiveness *good mood *tiredness * fluctuating mood *philosophizing *uncoordinated movements *constricted pupils *depression * anxiety *bad articulation *slow reactions * sleepiness *influx of energy * fever *lack of appetite *euphoria changing into apathy * joking

28 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Changes in drug addict visual – losing weight, red eyes, constricted pupils, lack of appetite… viz. symptoms start dressing or behaving in a new way request for extra money missing expensive things, jewellery… leave home suddenly get out of touch with long – term friends look for new friends who have the same interests -face the same problems spend a lot time locked away in the bathroom / toilet

29 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION Discuss in pairs: Why do people start taking drugs? Write down the main reasons for taking drugs.

30 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Reasons for taking drugs live out adventure curiosity boredom serious troubles desire to be accepted into a specific group escape from reality reduce pain or depression stimulate physical and mental abilities for pleasure and relaxation

31 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Complete the sentences: Use these words: addictive, addict, addicted, addiction, alcoholic, alcohol, alcoholism 1)A surprising number of people are………………..to gambling. 2)He checked into a clinic to try to get over his drug ……..……. 3)I´ve never met anyone who is actually a drug……………… 4)Both heroin and crack cocaine are extremely …………………. substances. 5)She realised he was an ……………… when he started drinking at breakfast time. 6)The problem got so bad he started hiding …………… around the house. 7)Overcoming …………………….is a daily process. It means saying NO to drink every day for t he rest of your life. addicted addiction addict addictive alcoholic alcohol alcoholism

32 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy SMOKING A craving /ei/ for a cigarette = = a very strong desire = I´m dying for a cigarette Cigarettes contain: TAR = it causes throat and lung cancer NICOTINE = rises blood pressure, makes your heart beat faster, makes small blood vessels, wrinkles BENZENE (causes cancer – leukemia) CARBON MONOXIDE (run out of breath) HYDROGEN CYANIDE (used in gas chambers) FORMALDEHYDE (cancer, preserve dead bodies- - embalming)

33 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy DISCUSSION Discus in pairs: HOW TO STOP SMOKING?

34 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy HOW TO STOP /QUIT / GIVE UP? * it´s hard to stop – want to look cool - your friends smoke a lot * it is addictive – a psychological habit must try to quit several times before you finally stop forever use chewing gums use plasters, inhaler smoke electronic cigarette

35 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy PREVENTION NEVER TRY!!! NEVER START!!!

36 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ROLE-PLAY Discuss in pairs: 1)What kinds of addictions can you name? 2)What are soft drugs? 3)What are hard drugs and what are the symptoms associated with them? 4)Where does nicotine belong? 5)What is the classification of drugs according to the effect they have? 6)What are the consequences? 7)What change is visible in drug addicts? 8)Why do people start taking drug?

37 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura KNIŽNÍ ZDROJE: 1)SMITH - DLUHÁ, Gabriella a kol. Angličtina otázky a odpovědi. Olomouc: INFOA, 2007, ISBN X. 2)EL-HMOUDOVÁ, Dagmar. Angličtina - Maturitní témata. Český Těšín: Petra Velanová, Třebíč, 2006, ISBN )MACANDREW, Richard; MARTÍNEZ, Ron. Taboos and issues. Hove, England: LTP Language, 2001, ISBN )Časopis Bridge. Dying for a cigarette /2004

38 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura FOTOGALERIE: 1)VAN DER MERWE, Gary. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: /64/Red_Ribbon.svg/401px-Red_Ribbon.svg.png Veškeré použité obrázky pocházejí z otevřené galerie Microsoft Office (Powerpoint). Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.


Stáhnout ppt "AIDS AND DRUGS Mgr. Zdislava Šmídová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_5.AJ.05 2.Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google