Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonín Vlček
1
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Holocaust a jeho kontext Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 - Dějiny 19. a 20. století Autor: Mgr. Michal Vozobule Datum vytvoření: 2. 4. 2014 Garant (kontrola): Marek Brožek Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: 2. světová válka, holokaust, totalitní systémy v 1. polovině 20. století, nacistické Německo, Norimberské zákony Metodika/anotace: Materiál zpracovává téma holocaustu ve všech jeho fázích. Od stigmatizace a segregace, až po „konečné řešení“. Zdroje: uvedeny na konci Časový rozvrh: 30 min. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.
3
Původ slova pochází z řečtiny hromadné ničení, hromadné vyhlazování; ale také katastrofa, požár a oběť požáru. Dnes tedy hlavně výraz, označující vyhlazování Židů Němci ve třicátých a čtyřicátých letech dvacátého století hebrejsky šoa, v jidiš churben, romský porjamos
4
Iniciátoři holocaustu: Hitler a NSDAP Reflexe antisemitismu v evropské společnosti Vzrůst nacionalismu (již od 19. století) NSDAP (ještě jako DAP) zveřejnilo svůj program, který čítal 25 bodů (24. 2. 1920) Bod 1 – Velké Německo Bod 2 – zrušení mírových smluv z Versailles a další Bod 3 – zajistit Němcům „životní prostor“ Bod 4 – „Státním občanem může být pouze soukmenovec. […] Žádný Žid nemůže být soukmenovcem.“
5
1) STIGMATIZACE 2) SEGREGACE 3) KONCENTRACE 4) EXTERMINACE
6
Norimberské zákony (15. 9. 1935) 1. Zákon o říšské vlajce 2. Zákon o říšském občanství ▪ odděluje státní příslušnost od Říšského občanství ▪ Židé přestávají být německými občany ▪ Až do roku 1943 celkem 13 prováděcích nařízení, které omezují práva Židů 3. Zákon o ochraně německé krve a německé cti ▪ Zakázal sňatky Židů s ne-Židy ▪ Prováděcí nařízení ze 14. 11. 1935 určovalo, kdo je Žid
8
Démonizování Židů jako nositelů zla, zdroje nebezpečí (tradiční stereotypy – údajně unášejí a zabíjejí německé děti, zneužívají křesťanské dívky, okrádají a šmelí, šíří nákazy…) Židé prezentováni jako cizorodý prvek nemají mezi pravými Němci co pohledávat (důraz na jejich vizuální odlišnost – u ortodoxních), musí z Německa pryč… Židé nemohou být Němci nemohou asimilovat, zůstávají pořád Židy, i když se snaží vypadat jako Němci !!! Židé zbaveni atributů lidskosti prezentováni jako kreatury, znetvořené bytosti s odpornými fyziognomickými rysy jako paraziti, „hmyz, škůdci“ apod. Židé jako rasově méněcenní úpadková rasa, nižší rasa, podlidé (Untermensch)
9
Der Giftpilz V roce 1938 vydalo nakladatelství Der Stürmer antisemitskou čítanku Der Giftpilz pro děti Giftpilz, čili jedovatá houba, má dětem názorně ukazovat úlohu Židů ve společnosti Kapitolu za kapitolou jsou zde dětem demonstrovány základní součásti antisemitského světonázoru Židé jsou vlastní rasa s negativními fyzickými i duchovními rysy, jsou rození podvodníci, v Talmudu je jim povoleno podvádět křesťany, neštítí se ani vražd a zneužívání křesťanských dívek Knížka Der Giftpilz dokládá, že intenzivní nacistická antisemitská propaganda se nevyhýbala ani školním učebnám a dětem.
10
26. dubna 1938 V Německu vydáno nařízení o povinném ohlášení židovského majetku v hodnotě přesahující 5000 říšských marek. 23. července 1938 Nařízeno zavedení zvláštních průkazů pro Židy platných od 1. ledna 1939. 25. července 1938 Nařízení, podle nějž židovští lékaři v Německu smějí ošetřovat pouze židovské pacienty.
11
17. srpna 1938 Všichni židovští muži v Německu musejí užívat doplňující křestní jméno Israel, všechny židovské ženy Sara. 5. října 1938 Pasy německých Židů mají být označeny písmenem J (= Jude – Žid). 9. listopadu 1938 - 11. listopadu 1938 Křišťálová noc – pogrom na židovské obyvatelstvo Byla vypálena či poničena většina synagog, vyrabovány židovské obchody a mnoho Židů zabito či odvlečeno do koncentračních táborů.
13
1940 – 1941: ghettoizace polských židů, jejich přesun z polských území, jež se stala součástí Říše, především do Generálního gouvernementu. Ghetto Litzmannstadt (Lodž): Lodž – významné průmyslové město před válkou více než třetina obyvatel židé (cca 220 000 lidí), založeno na přelomu dubna a května 1940 na území chudinské čtvrti Baluty 164 tisíc lidí na území čtyř čtverečních kilometrů v letech 1941 a 1942 přibylo 20 000 lidí z Říše a z protektorátu (říjen 1941 transport z Prahy) a téměř 20 000 z obcí v okolí Lodže. V důsledku poměrů zemřelo přímo v ghettu cca 44 000 lidí.
14
Varšavské ghetto V období mezi dvěma světovými válkami byla Varšava největším židovským centrem v Evropě a druhým největším (po New Yorku) na světě. Před válkou asi 30% obyvatel židé (necelých 400 000) největší ghetto v okupované Evropě 35% obyvatel Varšavy žilo na necelých 5% rozlohy Hustota osídlení dosahovala až 146 tisíc obyvatel na 1 km 2
15
Konference ve Wansee (20. ledna 1942) o koordinaci „konečného řešení“ (Endlösung) za „architekta konečného řešení“ je považován Heinrich Himmler Obyvatelé polských ghett jsou od roku 1942 deportováni do vyhlazovacích táborů Akce Reinhard Chelmno, Belzec, Sobibór, Treblinka, později do Osvětimi Holocaust se ukázal jako prioritní válečný cíl Adolfa Hitlera
17
27. ledna 1945 Sovětská vojska osvobodila Osvětim Toto datum je bráno jako památka obětem šoa Oběti holocaustu Obecně je uváděno cca 6 miliónů Židů, což tvořilo cca 2/3 židovské populace tehdejší Evropy Oběťmi procesu holocaustu i další skupiny (zejména Romové)
18
Židé podle Norimberských zákonů, snímek 7, http://www.neztratitviru.net/foto/view_pict.php?ite m=nzakony2.jpg&tit=Norimbersk%E9_z%E1kony http://www.neztratitviru.net/foto/view_pict.php?ite m=nzakony2.jpg&tit=Norimbersk%E9_z%E1kony Der Giftpilz, snímek 9, http://www.holocaust.cz/cz2/resources/documents/ antisemitism/nazi/giftpilz/giftpilz http://www.holocaust.cz/cz2/resources/documents/ antisemitism/nazi/giftpilz/giftpilz Křišťálová noc, snímek 12, http://souvenez- vous6000000.skynetblogs.be/nuit-de-christal/http://souvenez- vous6000000.skynetblogs.be/nuit-de-christal/ Concentration Camps in Europe, snímek 16, http://fcit.usf.edu/holocaust/maps/map009.htm http://fcit.usf.edu/holocaust/maps/map009.htm
19
A Teacher's Guide to the Holocaust, http://fcit.usf.edu/holocaust/resource/resourc e.htm http://fcit.usf.edu/holocaust/resource/resourc e.htm holocaust.cz, http://www.holocaust.cz/cz/main http://www.holocaust.cz/cz/main
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.