Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Holocaust a jeho kontext Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Holocaust a jeho kontext Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění."— Transkript prezentace:

1 EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Holocaust a jeho kontext Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 - Dějiny 19. a 20. století Autor: Mgr. Michal Vozobule Datum vytvoření: 2. 4. 2014 Garant (kontrola): Marek Brožek Ročník: 4. ročník čtyřletého gymnázia, oktáva Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: 2. světová válka, holokaust, totalitní systémy v 1. polovině 20. století, nacistické Německo, Norimberské zákony Metodika/anotace: Materiál zpracovává téma holocaustu ve všech jeho fázích. Od stigmatizace a segregace, až po „konečné řešení“. Zdroje: uvedeny na konci Časový rozvrh: 30 min. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2

3  Původ slova pochází z řečtiny  hromadné ničení, hromadné vyhlazování; ale také katastrofa, požár a oběť požáru.  Dnes tedy hlavně výraz, označující vyhlazování Židů Němci ve třicátých a čtyřicátých letech dvacátého století  hebrejsky šoa, v jidiš churben, romský porjamos

4  Iniciátoři holocaustu: Hitler a NSDAP  Reflexe antisemitismu v evropské společnosti  Vzrůst nacionalismu (již od 19. století)  NSDAP (ještě jako DAP) zveřejnilo svůj program, který čítal 25 bodů (24. 2. 1920)  Bod 1 – Velké Německo  Bod 2 – zrušení mírových smluv z Versailles a další  Bod 3 – zajistit Němcům „životní prostor“  Bod 4 – „Státním občanem může být pouze soukmenovec. […] Žádný Žid nemůže být soukmenovcem.“

5 1) STIGMATIZACE 2) SEGREGACE 3) KONCENTRACE 4) EXTERMINACE

6  Norimberské zákony (15. 9. 1935) 1. Zákon o říšské vlajce 2. Zákon o říšském občanství ▪ odděluje státní příslušnost od Říšského občanství ▪ Židé přestávají být německými občany ▪ Až do roku 1943 celkem 13 prováděcích nařízení, které omezují práva Židů 3. Zákon o ochraně německé krve a německé cti ▪ Zakázal sňatky Židů s ne-Židy ▪ Prováděcí nařízení ze 14. 11. 1935 určovalo, kdo je Žid

7

8  Démonizování Židů  jako nositelů zla, zdroje nebezpečí (tradiční stereotypy – údajně unášejí a zabíjejí německé děti, zneužívají křesťanské dívky, okrádají a šmelí, šíří nákazy…)  Židé prezentováni jako cizorodý prvek  nemají mezi pravými Němci co pohledávat (důraz na jejich vizuální odlišnost – u ortodoxních), musí z Německa pryč…  Židé nemohou být Němci  nemohou asimilovat, zůstávají pořád Židy, i když se snaží vypadat jako Němci !!!  Židé zbaveni atributů lidskosti  prezentováni jako kreatury, znetvořené bytosti s odpornými fyziognomickými rysy  jako paraziti, „hmyz, škůdci“ apod.  Židé jako rasově méněcenní  úpadková rasa, nižší rasa, podlidé (Untermensch)

9 Der Giftpilz  V roce 1938 vydalo nakladatelství Der Stürmer antisemitskou čítanku Der Giftpilz pro děti  Giftpilz, čili jedovatá houba, má dětem názorně ukazovat úlohu Židů ve společnosti  Kapitolu za kapitolou jsou zde dětem demonstrovány základní součásti antisemitského světonázoru  Židé jsou vlastní rasa s negativními fyzickými i duchovními rysy, jsou rození podvodníci, v Talmudu je jim povoleno podvádět křesťany, neštítí se ani vražd a zneužívání křesťanských dívek  Knížka Der Giftpilz dokládá, že intenzivní nacistická antisemitská propaganda se nevyhýbala ani školním učebnám a dětem.

10  26. dubna 1938  V Německu vydáno nařízení o povinném ohlášení židovského majetku v hodnotě přesahující 5000 říšských marek.  23. července 1938  Nařízeno zavedení zvláštních průkazů pro Židy platných od 1. ledna 1939.  25. července 1938  Nařízení, podle nějž židovští lékaři v Německu smějí ošetřovat pouze židovské pacienty.

11  17. srpna 1938  Všichni židovští muži v Německu musejí užívat doplňující křestní jméno Israel, všechny židovské ženy Sara.  5. října 1938  Pasy německých Židů mají být označeny písmenem J (= Jude – Žid).  9. listopadu 1938 - 11. listopadu 1938  Křišťálová noc – pogrom na židovské obyvatelstvo Byla vypálena či poničena většina synagog, vyrabovány židovské obchody a mnoho Židů zabito či odvlečeno do koncentračních táborů.

12

13  1940 – 1941: ghettoizace polských židů, jejich přesun z polských území, jež se stala součástí Říše, především do Generálního gouvernementu.  Ghetto Litzmannstadt (Lodž):  Lodž – významné průmyslové město  před válkou více než třetina obyvatel židé (cca 220 000 lidí),  založeno na přelomu dubna a května 1940 na území chudinské čtvrti Baluty  164 tisíc lidí na území čtyř čtverečních kilometrů  v letech 1941 a 1942 přibylo 20 000 lidí z Říše a z protektorátu (říjen 1941 transport z Prahy) a téměř 20 000 z obcí v okolí Lodže.  V důsledku poměrů zemřelo přímo v ghettu cca 44 000 lidí.

14  Varšavské ghetto  V období mezi dvěma světovými válkami byla Varšava největším židovským centrem v Evropě a druhým největším (po New Yorku) na světě.  Před válkou asi 30% obyvatel židé (necelých 400 000)  největší ghetto v okupované Evropě  35% obyvatel Varšavy žilo na necelých 5% rozlohy  Hustota osídlení dosahovala až 146 tisíc obyvatel na 1 km 2

15  Konference ve Wansee (20. ledna 1942)  o koordinaci „konečného řešení“ (Endlösung)  za „architekta konečného řešení“ je považován Heinrich Himmler  Obyvatelé polských ghett jsou od roku 1942 deportováni do vyhlazovacích táborů Akce Reinhard  Chelmno, Belzec, Sobibór, Treblinka, později do Osvětimi  Holocaust se ukázal jako prioritní válečný cíl Adolfa Hitlera

16

17  27. ledna 1945  Sovětská vojska osvobodila Osvětim  Toto datum je bráno jako památka obětem šoa  Oběti holocaustu  Obecně je uváděno cca 6 miliónů Židů, což tvořilo cca 2/3 židovské populace tehdejší Evropy  Oběťmi procesu holocaustu i další skupiny (zejména Romové)

18  Židé podle Norimberských zákonů, snímek 7, http://www.neztratitviru.net/foto/view_pict.php?ite m=nzakony2.jpg&tit=Norimbersk%E9_z%E1kony http://www.neztratitviru.net/foto/view_pict.php?ite m=nzakony2.jpg&tit=Norimbersk%E9_z%E1kony  Der Giftpilz, snímek 9, http://www.holocaust.cz/cz2/resources/documents/ antisemitism/nazi/giftpilz/giftpilz http://www.holocaust.cz/cz2/resources/documents/ antisemitism/nazi/giftpilz/giftpilz  Křišťálová noc, snímek 12, http://souvenez- vous6000000.skynetblogs.be/nuit-de-christal/http://souvenez- vous6000000.skynetblogs.be/nuit-de-christal/  Concentration Camps in Europe, snímek 16, http://fcit.usf.edu/holocaust/maps/map009.htm http://fcit.usf.edu/holocaust/maps/map009.htm

19  A Teacher's Guide to the Holocaust, http://fcit.usf.edu/holocaust/resource/resourc e.htm http://fcit.usf.edu/holocaust/resource/resourc e.htm  holocaust.cz, http://www.holocaust.cz/cz/main http://www.holocaust.cz/cz/main


Stáhnout ppt "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Holocaust a jeho kontext Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-17 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění."

Podobné prezentace


Reklamy Google