Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Finanční gramotnost – praktické fin znalosti hrou.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Finanční gramotnost – praktické fin znalosti hrou."— Transkript prezentace:

1 Finanční gramotnost – praktické fin znalosti hrou

2 ZVYŠOVÁNÍ FG – TÉMA PRO KAŽDÉHO „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční ještě nikdy nebyly tak tvrdé.“ Niall Ferguson  Peníze nejsou to nejdůležitější v životě, ale ovlivňují všechno, co důležité je!  Budete-li finančně negramotní, budou na Vás vydělávat ti co jsou finančně gramotnější.  Víc v hlavě = víc v kapse  Budoucnost patří finančně gramotným!

3 FG V ČESKU …  10.5. 2010 Vláda schválila Národní strategii finančního vzdělávání (standardy, implementace)  Průzkumy (několik každý rok, letos třeba od ČBA)  Ukazatele (úrokové sazby, úvěry v selhání, počet exekucí, insolvence, os. bankroty)  Realita – znalosti na velmi slabé úrovni ve všech sektorech  Důsledky?

4 ABC FV = PRAKTICKÉ FIN ZNALOSTI ŠKOLÁM ■ PODNIKŮM ■ VEŘEJNOSTI AKCE ■ MATERIÁLY ■ POMŮCKY ABCfv na: You tube facebook Twitter Likedin Sdílení dokumentů na: Google disk Slide-share Prezi INFOSERVIS ■ PODPORA

5  3 – 6 hod intenzivního hraní (dle úrovně znalostí, dle způsobu hraní)  Ideální pro 3-4 členné skupiny, celkem pro 20 - 30 osob (lze i více - s více lidmi či sadami)  K obsluze 2 osoby: moderátor a bankéř, příp. 2 bankéři (každý ideálně 3 - 5 jednotlivců/skupin)  S sebou: kurf + roll-up + nachystaný scénář + kalkulačka  Školní scénář: 47, 4, 21, 50, 25, 27, 35, 52, 61, 78  vývoj trhů č. 24, 16, 25, 8, 4, 5, 9. 30, 18, 3  Scénář dosp: 9, 66, 54, 42, 25, 27, 50, 4, 15, 80  vývoj trhů č. náhodný či makra s těžším koncem Volím, chci li intenzivnější kontakt face to face …

6 NASTAVENÍ HRY (SCÉNÁŘE) Výchozí situaceUdálostiScénář vývoje trhů 14 předdefinovaných situací rodiny: -jeden příjem (vrabcovi) -podprůměrné (Vlaštovkovi, Sýkorovi) -průměrné (Tučňákovi, Hrdličkovi) -nadprůměrné (Supovi, Špačkovi) -Úměrně k tomu jsou vždy stanoveny cíle 113 událostí s různými dopady: -nehody, náhody, neštěstí, výhry, zisky, prémie -posloupnost jde nastavit nebo nechat náhodě -přednastavené: ČZU 151020, IES 8.4., Hýlovi stagnace 4 předdefinované vývoje (dle historie): -1908 - 1938 Velká hosp. krize -1969 - 1999 Slabá 70. léta, silné růsty v 80. a 90. letech -1979 - 2009 Silné růsty v 80. a 90. letech -2000 – 2013 -náhodně Volím, co nejblíže cílové skupině nebo průměr … Od lehčích k těžším, pozor na nesmysly. Chceme motivovat ne odradit … Náhoda je ideální, často však volím podle náročnosti obsluhy …

7 MODERÁTOR - PROVÁZÍ HRÁČE HROU  Bomba na začátek (čísla, statistiky zadlužení, exekucí, bankrotů, něco aktuálního ze zpráv či novin, např. „ve hře zjistíte, jak získat miliony”)  Vysvětlení cílů hry, průběhu, pravidel (jak a kam co vpisovat do karty rodiny, příp. základní info k inflaci, investování, úrokům – 30 min max)  Provázení hrou (střídání fází, komentáře dění (viz Metodika) událostí i kroků hráčů + další argumenty... )  Vyhlášení vítězů + ceny (výsledky hraní k porovnání)  Vyhodnocení (vždy min 30 min na vyhodnocení – dojmy, zpěná vazba, korekce, vyvození pravidel pro praxi)

8 BANKÉŘ – PROVÁDÍ TRANSAKCE  Spravuje peníze a kartičky (role jako v jiných hrách – navazuje na dění, doplňuje moderátora)  Provádí výpočty a výplaty (na základě údajů v Kartě rodiny, peněz, kartiček v držení – viz Příručka pro bankéře)  Počítá výsledky (při dohrání převede vše na hotovost, při slučování kol násobí dvěma, nestihne-li se dohrát dopočítává výsledky – nasimuluje vývoj do konce hry nebo stop stav k roku)  Bankéř se chová jako banka: účtuje poplatky, občas vyplatí chybně, radí s cílem donutit vzít si spotřebitelský úvěr

9  1 – 2 hod asistované hraní (dle úrovně znalostí a scénáře)  10 – 15 min na vyhlášení Turnaje  Libovolně - vždy jde dohrát doma či jinde  Ideální k navázání vtahu.  Pro libovolný počet jednotlivců či skupin (max 2 osoby).  Třeba jen pc, tablety, slušné připojení.  K obsluze 1 osoba: průvodce hrou, hra vše počítá sama  Příprava: nastavit Turnaj – viz „manuál koordinátora“

10  Turnaj - vyhlášení (úvod, registrace, přihlášení, kód pozvánky)  Tipy pro hráče (libovolné – vše je v pravidlech: a) druhý cíl (spd ve 48) - částku je třeba mít v hotovosti v banku; b) stavební spoření -výběr: zadáte nulu, uložíte (naspořená částka se načte do hotovosti v banku), c) výsledek : v majetku je i hodnota domu, která nevstupuje do výsledku. d) nejvíc bodů dosáhnete splněním cílů) a k dispozici pro dotazy  Turnaj – vyhodnocení  na místě: zastavit hráče na konečném zúčtování, výsledky zapsat na flip či tabuli (k porovnání)  ex post: „Report turnaje” ze systému (pořadí, body, jméno hráče, peníze, bonusy, sankce – viz „manuál koordinátor”, žebříček na FinGR Play) - PRŮVODCE HROU

11 INTERPRETACE HERNÍCH VÝSLEDKŮ  Výhra v PN (nejvíc peněz) je relativní – skutečně vyhraje, kdo získané poznatky skutečně využije v praxi...  FinGR – relativizace přepočtem na body (viz přepočet – nejvíc peněz neznamená nejvíc bodů)  A hráči by na konci měli dát dohromady cca tyto zásady: 1.Neutratím vše co vydělám 2.Příjmy i výdaje si plánuje 3.Peníze, které neutratím, nechám vydělávat 4.Držím si dostupnou rezervu na nečekané výdaje 5.Uvažuji o výdajích i ve vzdálené budoucnosti 6.Myslím na rizika a snažím se proti nim zabezpečit 7.Půjčuji si jen výhodně (když na půjčení vydělám víc než zaplatím) 8.Nepůjčuji si na spotřebu a nejsem-li si jistý že dokážu splácet

12 ZDROJE  On-line prezentace (web ABC) On-line prezentace  Materiály pro lektory (web ABC) Materiály pro lektory  Sdílení know-how na linked-inlinked-in  Zprávy na facebookufacebooku  Výroční zpráva ABC  Zdroje a informace k výuce (napříč problematikou) Zdroje a informace k výuce Jméno: lektor@lektor.cz,lektor@lektor.cz Heslo: fg09

13 WEB ABC

14 DOTAZY? ZKUŠENOSTI? DĚKUJEME ZA POZORNOST PŘEJEME JEN ÚSPĚCH!


Stáhnout ppt "Finanční gramotnost – praktické fin znalosti hrou."

Podobné prezentace


Reklamy Google