Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_2_11_ŘASY Šablona číslo: XII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 11 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová

2 Anotace: Výklad základních pojmů o řasách a jejich zařazení do skupin Očekávaný výstup : Žák zná třídění řas dle obsahu barviva, stavbu jednobuněčných i mnohobuněčných stélek, dokáže vysvětlit význam řas v přírodě, správně přiřadí druhy řas do jednotlivých skupin. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 6. ročník, 11 – 12 let Klíčová slova: řasy červené, ruduchy, řasy hnědé, chaluhy, rozsivky, křemelina, řasy zelené, zrněnka, zelenivka, pláštěnka, krásnoočko, žabí vlas, šroubatka, kolonie, váleč koulivý, plankton, fotosyntéza, léčiva Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky s řasami vyskytujícími se ve vodě i na souši, podrobně vysvětlí třídění podle stélky i přítomnosti barviva, upozorní na význam řas pro přírodu, býložravce i člověka. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.

3 ŘASY

4 nejjednodušší rostliny obsahují chlorofyl, který umožňuje fotosyntézu tělo se nazývá stélka tělo není rozlišeno na kořen, stonek a listy stélka jednobuněčná mnohobuněčná vláknitá lupenitá keříčkovitá

5 ŘASY ČERVENÉ - RUDUCHY zbarvení červené nebo modrozelené barvivo červené, modré, zelené rozmnožování pohlavní i nepohlavní výskyt: moře, hloubka až 200 m využití: potravinářský a farmaceutický průmysl

6 ŘASY HNĚDÉ barvivo zelené a hnědé zbarvení žlutohnědé až hnědé rozmnožování pohlavní a nepohlavní rozsivky v mikroskopu

7 ROZSIVKY jednobuněčné tělo kryté křemičitou schránkou složenou ze dvou částí schránky se v mořích hromadily mnoho milionů let usazováním a zpevněním vznikla pórovitá hornina křemelina využití: izolační materiál výskyt: sladká i slaná voda

8 TĚŽBA KŘEMELINY Borovany, Ledenice – Třeboňská pánev

9 CHALUHY mnohobuněčná, listovitá stélka přichycená k podkladu, délka až 60 m využití: krmivo, topivo, hnojivo, stavivo, zdroj jódu, potravinářský a farmaceutický průmysl

10 ŘASY ZELENÉ výskyt: voda, vlhká půda, borka stromů stélka jednobuněčná zrněnka tvoří zelené povlaky na borce stromů

11 ŘASY ZELENÉ jednobuněčné zelenivka stavba: buněčná stěna, cytoplazmatická membrána, cytoplazma, jádro, chloroplast pláštěnka bičíky umožňující samostatný pohyb buněčná stěna cytoplazmatická membrána chloroplast jádro bičíky

12 ŘASY ZELENÉ kolonie váleč koulivý kulovité tělo buňky s bičíky uspořádány po obvodu kolonie kolonie vyplněna a obalena slizem vysoký stupeň organizovanosti

13 ŘASY ZELENÉ mnohobuněčné žabí vlas rozvětvená stélka výskyt: sladká voda, akvárium šroubatka nevětvené vláknité tělo šroubovitě utvářený chloroplast

14 ŘASY ZELENÉ krásnoočko jeden nebo dva bičíky na povrchu pružná blána stigma – světločivá skvrna, informuje o množství dopadajícího světla výskyt: rybníky, kaluže, voda znečištěná biologickými odpady

15 VÝZNAM ŘAS produkují velké množství organických látek uvolňují obrovské množství kyslíku do ovzduší jsou součástí mořského planktonu slouží jako potrava mořských býložravých živočichů řasy v půdě zlepšují úrodnost využití v potravinářském průmyslu výroba léčiv kapustňáci

16 OTÁZKY 1 1.Jak se nazývá tělo řas? 2.Vyjmenuj tři skupiny řas podle barvy: 3.Uveď příklady mnohobuněčných stélek: 4.Ve kterém prostředí se vyskytují řasy? 5.Která řasa žije na borce stromů? červené, hnědé, zelené stélka vláknitá, lupenitá, keříčkovitá voda, vlhká půda, kůra stromů zrněnka

17 OTÁZKY 2 1.Jak se nazývají červené řasy? 2.Které organismy patří mezi hnědé řasy? 3.Jak se nazývá hornina tvořená schránkami rozsivek? 4.Druhové jméno váleče: 5.Co produkují řasy? ruduchy organickou hmotu a kyslík křemelina koulivý chaluhy, rozsivky

18 ZDROJE s.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chlorococcales_composite.jpg s.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chlorococcales_composite.jpg _frozen_pond_( ).jpg?uselang=cs _frozen_pond_( ).jpg?uselang=cs Obrázky staženy


Stáhnout ppt "Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google