Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení."— Transkript prezentace:

1 Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel Ročník:3. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:září 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2  Záměrem této sady výukových materiálů je poskytnout žákům informace o zdrojích elektrické energie používaných v motorových vozidlech, jejich principech, konstrukci, provozu, údržbě a závadách a opravách.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Elektronika.  Konkrétně tato prezentace je zaměřena na komunikaci řídících jednotek automobilů.

3  CAN = Controller Area Network, BUS = sběrnice  CAN BUS je datová sběrnice využívaná pro vzájemnou komunikaci řídících jednotek v automobilu  můžeme si to představit podobně jako počítačovou síť  jeden pár vodičů sběrnice přenáší mnoho různých informací Historie Can-bus byl vyvinut už v roce 1983 firmou Robert Bosch GmbH. Poprvé byl použit v BMW 850 coupe v roce Při výrobě tohoto auta se tak ušetřily až 2km kabelů, polovina konektorů a hmotnost auta se snížila až o 50kg. A to tehdy ještě neměla auta tolik elektronických systémů jako dnes, kdy by byly úspory mnohem větší.

4 Obr. 1. elektroinstalace analogováObr. 2. elektroinstalace s datovou sběrnicí

5 Důvody používání datových sběrnic  menší množství kabelů a konektorů při větším počtu elektrických zařízení a řídících jednotek  menší hmotnost a cena elektroinstalace  menší pravděpodobnost výskytu špatného spojení  nároky na servisní a montážní odborníky  jednodušší elektrická schémata  menší odlišnosti elektroinstalace podle modelů, ročníků, výbav  jednoduchá možnost rozšiřování o nové funkční jednotky  zjednodušila se servisní diagnostika automobilů  výměna dat mezi jednotkami různých výrobců

6 Technické provedení sběrnice CAN BUS  vedení je tvořeno párem vodičů  vodiče jsou propojeny ukončovacími odpory  ke nim jsou připojeny řídící jednotky také párem vodičů  způsob propojení se nazývá sběrnicová topologie, zkráceně sběrnice Obr. 3. zapojení sběrnice

7 1. Co je to Can – Bus? 2. Kdo vyvinul a kde poprvé použil Can - Bus? 3. Vysvětlete několik důvodů, proč se používají datové sběrnice. 4. Co je to „sběrnice“? 5. Popište zapojení sběrnice Can – Bus.

8 GSCHEIDLE, Rolf a kol. Příručka pro automechanika. Praha: Sobotáles CZ, 2007, ISBN Ing. ZDENĚK, Jan; Ing. ŽDÁNSKÝ, Bronislav; Ing. KUBÁT, Jindřich. Elektronika motorových vozidel II. Brno: Avid, spol. s r.o., 2009, ISBN Seznam obrázků: 1. AUTOR NEUVEDEN. Co je to CANBUS? [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. AUTOR NEUVEDEN. Co je to CANBUS? [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. WIESINGER, Johannes. Datenübertragung [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení."

Podobné prezentace


Reklamy Google