Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy."— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy a starověké Řecko Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace je věnována výkladu nového učiva v kombinaci s úkoly, které žáci plní za pomoci učebnice a PC. Nová látka je doplněna o rozšiřující zajímavosti. V závěru žáci opakují nové učivo. Prezentace je určena k práci s projektorem, obsahuje animace.

2

3  Mezopotámie = „meziříčí“ - území mezi řekami„meziříčí“ Eufratem a Tigridem  = Částečně oblast “úrodného půlměsíce“,úrodného půlměsíce“ Přední východ - od mladší doby kamenné nejvyspělejší oblast světa Tigris

4  Sumer (jih M.)  Asýrie (sever M.)  Babylonie (jih M.)  dobytí Mezopotámie Peršany

5  1. známý národ v dějinách  příchod kolem roku př.n.l.  jih Mezopotámie  zemědělci (závlahové zemědělství)  výměnný obchod (přebytky)  znalost bronzu  dostatek hlíny a rákosu Za pomoci učebnice či počítače zjisti, co z těchto materiálů vyráběli. hlína - cihly (stavba domů), hliněné destičky (psaní) rákos - konstrukce domů, střechy, čluny, na „psaní“ Ú.

6  nedostatek kamene, dřeva, kovů - dováželi je (dálkový obchod)  menší městské státy = největší město obehnané hradbami + okolí (vesnice, menší města), součástí chrám zasvěcený některému z bohů Zjisti, koho považovali lidé za skutečné vládce a vlastníky veškeré půdy, za bohy. kněží - prostředníci mezi bohy a lidmi - v chrámech panovníky - považováni za bohy, syny bohů - v palácích Sumerské městské státy postupně zanikly v důsledku vzájemných bojů a vpádu cizích kmenů. Ú.

7 Půdu vlastnily  chrámy  paláce  společenství rolníků (vesnické občiny)  soukromníci Vyhledej v atlase názvy některých sumerských městských států. Ur, Uruk, Kiš, Lagaš, Nippur, Eridu Ú. Pečetní váleček a jeho otisk, Uruk

8 Přínos (vynálezy) Sumerů  klínové písmo klínové písmo  kolo (vůz)  hrnčířský kruh  hák s nálevkou  stát  kalendář (12 měsíců, týden o 7 dnech)  Zikkuraty Zjisti, k jakým účelům zikkuraty sloužily. Byly to chrámy. Ú.

9  po roce př.n.l.  jih Mezopotámie  název říše podle hlavního města Babylonu  největší rozkvět říše za vlády panovníka Chammurapiho v 18.století př.n.l. * rozšířil území * vydal zákoník Přečti si ukázku z tohoto zákoníku a zjisti, jaká zásada platila pro lidi z vyšší společnosti. „oko za oko, zub za zub“ Vláda Chammurapiho skončila, když Babylon dobyli Chetité. Následoval úpadek říše. Její moc a krásu obnovil v 6.století př.n.l. Nabukadnezar II. Po jeho smrti došlo k úpadku. Nakonec území ovládli Peršané. Ú.

10  „boží brána“  městský stát v jižní Mezopotámii, později hlavní městoměsto Babylonské říše  na obou březích řeky EufratEufrat  dnes ruiny, na území státu Irák  kolem města mohutné hradby, 8 vstupních bran; osmou branou byla Ištařina brána,Ištařina zasvěcená bohyni Ištar (plodnosti, lásky a války)  v Babylonu se dle pověsti nacházel jeden ze 7 divů světa - Zahrady královny Semiramis

11 Zjisti, jaký příběh se váže k této věži. Ú.

12  podle biblické knihy Genesis - ohromná budova, která měla sahat až do nebe  podle Bible byli všichni lidé v době po potopě světa jednotní a mluvili společným jazykem  lidé se rozhodli postavit město a věž až do nebe, aby sebe oslavili a nebyli rozptýleni po celé zemi  věž tedy byla vystavěna k slávě člověka nikoliv Boha  Bůh tehdy rozdělil dosud jediný lidský jazyk ve více jazyků a rozehnal lidi po celé zemi, protože se mu nelíbilo, že by chrám měl patřit někomu jinému než jemu samotnému

13 1) 1.známý národ v dějinách 2) Prostředníky mezi bohy a lidmi byli 3) Zikkuraty sloužily jako 4) Největší rozkvět babylonské říše nastal za vlády 5) Nakonec území Mezopotámie ovládli 6) Osmá vstupní brána do Babylonu se nazývala 7) Kdo podle bible způsobil, že lidé mluví mnoha jazyky? Sumerové kněží chrámy Chammurapiho Peršané Ištařina Bůh

14 Použité zdroje GLENNON, Matthew. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ilustrace klipart ܥܝܪܐܩ. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Babylonian_Empire.png AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BRUEGEL STARŠÍ, Pieter. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Google_Art_Project_-_edited.jpg BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila; KYSUČAN, Lubor; FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis. Pravěk a starověk - učebnice pro 6.ročník ZŠ. Brno: Nová škola, s.r.o., 2007, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy."

Podobné prezentace


Reklamy Google