Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fakultní základní škola Olomouc, Hálkova 4, příspěvková organizace EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.1857 Autorem materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fakultní základní škola Olomouc, Hálkova 4, příspěvková organizace EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.1857 Autorem materiálu."— Transkript prezentace:

1

2 Fakultní základní škola Olomouc, Hálkova 4, příspěvková organizace EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Šiřická. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

3 AutorMgr. Jarmila Šiřická Datum Ročník8. Vzdělávací oblast/oborUmění a kultura/Hudební výchova Tematický okruh/téma Poslechové činnosti – Fuga. Klíčová slova Hudební forma, fuga, polyfonie, kánon, poslech. Výstup Orientuje se v proudu znějící hudby, vnímá užité hudebně výrazové prostředky a charakteristické sémantické prvky, chápe jejich význam v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku. Anotace Prezentace vysvětluje pojem fuga a srovnává ji s již známou formou kánon.

4 Patří k nejdokonalejším mnohohlasým (polyfonním) hudebním formám. Vznikla v období baroka. Za dovršitele této hudební formy je považován J. S. Bach. Poslechneme si jednu z jeho skladeb: Umění fugy CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy [CD]. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998.,152 s. ISBN: Pohovoř o slyšené hudbě. Zanotuj téma fugy.

5 Má tři části: 1. Expozice 2. Provedení 3. Závěr – představí hlavní téma fugy, které zazní postupně ve všech hlasech. - autor s tématem pracuje, doplňuje, mění, rozšiřuje. - návrat k původnímu tématu fugy.

6 Nejdříve grafická podoba (pozoruj rozdíl): Fuga: Kánon: Téma:

7 Jsou polyfonní skladby. Mají jedno téma. Říkáme, že jsou monotematické. Téma nastupuje v jednotlivých hlasech postupně. V kánonu mají všechny hlasy stejnou melodii od začátku do konce. Ve fuze začnou hlasy stejným tématem, ale jeho zpracování je u každého hlasu jiné. Zatímco v kánonu postupně jednotlivé hlasy nastupují a ve stejném pořadí i končí, ve fuze hlasy postupně nastupují, ale končí ve stejném okamžiku. Poslechneme si další ukázku. Zanotuj téma fugy. Během poslechu skladby se pokus zapsat pořadí hlasů, ve kterých téma zaznívá.

8 Poslouchat budeme skladbu J. S. Bacha – Toccata a fuga d moll. CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy [CD]. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 152 s. ISBN: Pro orientaci v hudební formě nám poslouží grafické zpracování. Poslouchej a pozoruj. SMALIN. Bach, Toccata and Fugue in D minor, organ. YOU TUBE. [online] [cit ]. Dostupné z:

9 * Foto: autorka DUM * HURNÍK, L. Tajemství hudby odtajněno: hudební nauka s nadhledem,1. vyd. Praha: Grada, 2000, 133 s. ISBN * Pro další poslech fugy lze zvolit některou část Mozartova Requiem nebo Dvořákova Stabat Mater * CHARALAMBIDIS, A. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy [CD]. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 152 s. ISBN: * SMALIN. Bach, Toccata and Fugue in D minor, organ. YOU TUBE. [online] [cit ]. Dostupné z: Zdroje:


Stáhnout ppt "Fakultní základní škola Olomouc, Hálkova 4, příspěvková organizace EU PENÍZE ŠKOLÁM Projekt Moderní škola reg. č. CZ.1.07/1.4.00/21.1857 Autorem materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google