Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Klasicismus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Klasicismus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých."— Transkript prezentace:

1 Klasicismus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých a společenskovědních oborů Datum vytvoření3. 11. 2012 Ročník4. ročník osmiletého gymnázia Stručný obsahCharakteristika klasicismu, hudba, skladatelé, česká emigrace Způsob využitíPostupně procházíme listy prezentace až po stranu 12, na straně 13 samostatné procvičení AutorMgr. Martina Hniličková KódVY_32_INOVACE_36_EHNI17

2 Znaky klasicismu v hudbě období 2. pol 18. st. (poč. 19. st.) ideál společnosti osvícenský racionalismus (rozum má umožnit všestranný a harmonický rozvoj člověka a společnosti – Voltaire, Diderot, Kant, Rousseau) reakce na přebujelé a složité baroko návrat k ideálům antiky a renesance

3 Znaky klasicismu zdůrazňuje obsahové a mravní poslání umění, jednoznačnost sdělení, čistotu linií, dokonalou kompoziční výstavbu je poslední univerzální a internacionální umělecký směr zasahující celou Evropu

4 Hudba největší střediska: jižní Německo a Rakousko, velký význam české emigrace písňová melodika, homofonie poráží polyfonii, přehledná rytmika, důležitost dynamiky, přehledné a jasně členěné skladby, hlavní melodie, jasná pravidla přesun od hudby dramatické k instrumentální

5 Hudba vznik sonátové formy, symfonie, ustálení klasického orchestru, vytvoření smyčcového kvarteta, obliba komorní hudby, koncertu, opery definitivní podoba klavíru a dalších nástrojů - harfa, lesní roh, klarinet dirigent vrchol klasicismu – 1. vídeňská škola

6 Sonátová forma 3 části: expozice (představení 3 témat – hlavní, vedlejší a závěrečné) provedení (práce skladatele s tématem z expozice, provádí ho přes různé tóniny) repríza (opakování expozice v jiné tónině než v expozici)

7 Sonátová forma jako závěr může být Coda (dovětek) v ní napsána první část vícedílné skladby (symfonie, sonáty, komorní hudba)

8 Skladatelé - 1. vídeňská škola Joseph Haydn - přes 1000 skladeb (kvarteta, přes 100 symfonií, opery, oratoria, klavírní sonáty, komorní tvorba) Wolfgang Amadeus Mozart – 630 skladeb (opery, přes 40 symfonií, vokální tvorba, koncert, klavírní tvorba) Ludwig van Beethoven – 9 symfonií, klavírní koncerty a sonáty, smyčcové kvartety, 1 opera, vokální hudba

9 Další skladatelé Antonio Salieri, Luigi Boccherini, Karl Ditters z Dittersdorfu

10 Skladatelé české emigrace důvody: náboženské, chybí kulturní centrum jako je Vídeň, politické, ekonomické, rušení klášterů vídeňská: J. K. Vaňhal, L. Koželuh, P. a A. Vraničtí berlínská: J. A. Benda, F. Benda mannheimská: J. V. Stamic, F. X. Richter

11 Skladatelé české emigrace italská: J. Mysliveček pařížská: A. Rejcha, J. L. Dusík, J. K. Krumpholz polská: V. Živný

12 Skladatelé v českých zemích F. X. Dušek (bydlel u něho Mozart v Praze) F. X. Brixi (varhaník) J. J. Ryba (Česká mše vánoční)

13 Vypracuj odpovědi Kdy byl hudební klasicismus a na co navazoval? Charakterizuj klasicismus v protikladu s barokem. Vyjmenuj hlavní představitele klasicismu. Vysvětli příčiny emigrace českých skladatelů.

14 Použitá literatura Šišková, I.:Dějiny hudby IV. - Klasicismus. Praha: Ikar, 2012. ISBN 978-80-249-1977-5 Charalambidis A., Císař Z., Pilka J., Matoška D.: Hudební výchova pro 8. ročník základní školy, Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-041-2


Stáhnout ppt "Klasicismus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých."

Podobné prezentace


Reklamy Google